Inlägg från: Sjuktvabranamn |Visa alla inlägg
  • Sjuktvabranamn

Partner med adhd

Levde med mitt nu ex i 5,5 år och det har alltid varit uttalat att hon har adhd men inte utrett det.

Det har varit högt och lågt. Det jag älskade henne för vat just att hon var så intensiv som person. Men det var även det som jag hatade med henne. Hon ville flytta hela tiden, byta jobb. Hon hade väldigt hett temperament och det kunde bli väldigt mycket i hennes huvud till och från. Vilket resulterade i att hon mådde dåligt i stunder. 

I slutändan så kom hon till en gräns när allt bara blev för mycket för henne. Jobb, våra småbarn, ekonomi, Vår relation vilket slutade med att hon lämnade mig och träffade en annan innan det var slut. 

Nu efter separationen så har hon påbörjat en adhd utredning och det är nog väldigt bra för henne.

Vi hade nog varken jag eller hon rätt verktyg och förståelse för att hantera hennes adhd. Så det är tufft absolut. 

• Sjuktvabranamn
    estrea skrev 2025-03-10 13:31:34 följande:

Det låter som om ni också hade det väldigt tufft. Kan känna igen mig i att man kan både älska och hata intensiteten. Men känslan av att aldrig vara prioriterad och att ens partner har svårt att fokusera på vad som är viktigt här och nu för få livet att rulla smidigt är jobbig. 

Vi träffades unga (18 och 23 år) och det tog ett tag innan jag förstod att hans intensitet skulle skapa ett problem i vardagen. Hans problematik blev vår problematik när det adderades ?måsten? i livet så som barn, hus, hund osv.

Hur ser du på er tid tillsammans i dag? Hur känns det att inte vara i en relation med någon som har denna problematike?

Känner verkligen igen mig i allt du säger. 

Det är fortfarande så färskt allt, bara gått en månad drygt så har svårt att se på det objektivt än eftersom jag fortfarande är sårad, men jag har ju ändå börjat se det mer ur det perspektivet hur mycket hennes adhd faktiskt påverkade vårt förhållande. Och mitt oförstående till hennes adhd och min del i det hela. 

Som sagt svårt i dagsläget att säga hur det känns att inte vara i en relation till någon som har adhd eftersom jag fortfarande vill leva med henne, men återkom om ett år när allt har lagt sig! :D
Svar på tråden Partner med adhd