• Anonym (Rak)

Knappt druckit

Hej jag är 21 år och har nog druckit mindre än de flesta i min ålder och det är pga kompisar
    Jag har inte haft många vänner och skaffar nya så lätt heller. De jag har umgåtts med har inte varit intresserade av drickande eller så har de blivit bjudna utan mig.

Sedan var coronapandemin under min gymnasiegång som nog påverkade

Idag jobbar jag istället och även på kvällar och helger när alla är lediga. Och sedan man tog studenten försvann mycket umgänge

Så jag får välja att antingen dricka själv men det ger inget eller med föräldrarna men det är inte roligt. Enda gångerna jag dricker är typ vid högtider om jag inte jobbar.
    Tycker det är tråkigt att inte ha varit med om en fylla men jag antar att fler som haft det som jag. 
    Iallafall finns det fördelar också
    Det är hälsosamt, jag slipper vakna upp dagen efter och må dåligt och jag har inte råkat ut för något 

• Svar på tråden Knappt druckit
  • Anonym (B)

Är 32 och har aldrig druckit en droppe alkohol i hela mitt liv.. 

• Anonym (Ann)

Jag hade en fylla när jag pluggade på universitetet. Jag spydde och kissade på mig. Det vara bara ångestframkallande och inte det minsta kul. Efter det blev det bara måttligt drickande. Det är inget fel att aldrig varit full.

• Anonym (Rak)
    Anonym (C) skrev 2025-03-10 12:44:57 följande:

Att vara utan en fylla borde vara ett mindre problem än att vara utan vänner, sex, intimitet och kärlek. 

Har ingen partner och inte sex heller. Det saknar jag också. Har även få vänner
  • Anonym (Rak)
    Anonym (34) skrev 2025-03-10 12:48:51 följande:

Jag är 34, 35 i sommar och har bara smakat alkohol två gånger, några klunkar. Aldrig varit onykter.

Är det för att du inte gillar alkohol?
  • Anonym (Rak)
    Anonym (Em) skrev 2025-03-10 13:45:07 följande:

Tråkigt för dig att missa det, inte just fylla, men festkvällar/nätter överlag. 

Börja plugga i en studentstad på ett program som har en ordentlig reccevecka så kommer du ha superskoj och lära känna massa folk som du sedan kan umgås med. 

Vet inte vad jag ska studera till
  • Anonym (Rak)
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-03-10 13:48:07 följande:

Alltså, fylla är sjukt överskattat. Det finns inget kul i att vara full. Sen kan du absolut dricka och ta nåt glas utan att bli full, men det är ju något helt annat.

Om jag var du skulle jag istället fokusera på att försöka hitta fler kompisar. Försök sätta dig i fler situationer där du kan träffa likasinnade. Vet att det är svårt, men det är absolut inte omöjligt.

Då målas det upp som något roligt många ser fram emot. Festa är höjdpunkten på veckan. Man får höra att det var så roligt på en fest och det hände mycket den kvällen. Folk skaffar vänner på festerna för att folk är onyktra och vågar ta kontakt.
    Att bli så full att man spyr någon gång verkar inte heller ovanligt. För mig låter det som det gått förlångt då. Men alkohol ses som så normaliserat hos folk

Hade gärna velat träffa fler kompisar men det är inte så lätt. Får kanske sluta på en aktivitet jag har för att prova något nytt
  • Mia448
    Anonym (Em) skrev 2025-03-10 13:45:07 följande:

Tråkigt för dig att missa det, inte just fylla, men festkvällar/nätter överlag. 

Börja plugga i en studentstad på ett program som har en ordentlig reccevecka så kommer du ha superskoj och lära känna massa folk som du sedan kan umgås med. 

Snacka om att generalisera. Långt ifrån alla har lätt att få vänner bara för de pluggar och har folk omkring sig.. 
  • Anonym (Rak)
    Anonym (Leila) skrev 2025-03-11 06:56:06 följande:

Gå ut och dansa eller åk på festival med de kompisar du har. Gå på konserter. Det höjer stämningen att vara många, så då kan ni ha kul med/bland alla andra där. Man dras ju med i stämningen. Eller gå på fotboll och heja som fan! 

Jag gillar den där mass-grejen som blir när många människor är glada samtidigt. Det är något annat än att bara vara tre, fyra stycken. Gröna lund en lördagkväll kan också funka. Marknader och stadsfester kvällstid. Var inte rädd att börja prata med folk du inte känner. Håller du dig nykter håller du dig säker. 

Nästan alla de kompisarna jag har gillar inte att bjuda på sig själv eller att dricka men skulle kanske kunnat fråga någon.

Vi bor dock i en mindre stad så det är inte så mycket aktivitet från oktober till början på maj. Men dock kanske man kunde lära känna folk i sådana sammanhang
  • Anonym (?)
    Anonym (Rak) skrev 2025-03-11 11:05:51 följande:
    Har ingen partner och inte sex heller. Det saknar jag också. Har även få vänner
    Har du aldrig haft sex?  Skulle en fylla vara viktigare?
  • Anonym (Leila)
    Anonym (Rak) skrev 2025-03-11 11:20:50 följande:
    Nästan alla de kompisarna jag har gillar inte att bjuda på sig själv eller att dricka men skulle kanske kunnat fråga någon.

Vi bor dock i en mindre stad så det är inte så mycket aktivitet från oktober till början på maj. Men dock kanske man kunde lära känna folk i sådana sammanhang

Det finns ingen anledning att dricka för att ha kul och gå på fest. Så den biten kan du strunta i.  

Har ni inga uteställen alls? Inte ett enda dansgolv? 

Delar du och kompisarna något sportintresse? Att gå och se matcher på puben är det ju många som gillar. Då kommer ni ut lite till folk och rörelse i alla fall. 

Eurovision brukar man också kunna se lite här och var, om ni gillar schlager mer än hockey. :) 

• Anonym (?)
    Anonym (Ann) skrev 2025-03-11 09:32:53 följande:

Jag hade en fylla när jag pluggade på universitetet. Jag spydde och kissade på mig. Det vara bara ångestframkallande och inte det minsta kul. Efter det blev det bara måttligt drickande. Det är inget fel att aldrig varit full.

Man brukar inte kissa på sig bara för att man druckit.  Har du problem med blåsan?
  • Anonym (Juni)

Jag festade mycket när jag var yngre, jobbade på bryggeri och som bartender. Nu är jag 30+ och blev den människa jag aldrig trodde att jag skulle bli: nykterist, rökfri, går upp tidigt på morgonen och stannar aldrig ute efter midnatt...

Om jag hade fått välja med den kunskap jag har nu, om jag var i din ålder, hade jag aldrig haft någon riktig praktfylla och jag hade aldrig rökt heller. Druckit något glas då och då, okej. Men inte så full att man hade blivit som jag blir: börjar gråta, pratar högt och osammanhängande, skakar och har svårt att stå still. Jag är en lättviktare och behöver inte dricka mycket för att bli full, därav en av anledningarna till att jag helt och hållet slutat dricka.
    Och i sanningens namn så tyckte jag aldrig att det var speciellt kul att umgås med fulla människor. Jag och mina vänner hade minst lika roligt när vi umgicks nyktra. Egentligen var det allra roligaste med utekvällarna att träffas hemma hos en kompis, göra sig i ordning och bara umgås. Visst har jag haft jätteroliga utekvällar men ofta blev det tyvärr ett antiklimax att komma in på nattklubben. Dyrt inträde, dyr garderobsavgift, sura väktare som skällde på en för minsta lilla, tafsande killar, stå och trängas i kö i flera minuter för att kunna kissa på en nerspydd och kissfläckig toalett och få en dörr uppslängd i ansiktet när man skulle tränga sig ut ur folkmassan. Försöka ringa vännerna som försvunnit när man var på toa, de hör såklart inte sina telefoner. Stå i kö i en halvtimme för att få taxi eller promenera hem i kylan med rädsla för vilka som kunde vara ute och vänta på ett lätt offer. Vakna illamående och försäkra sig om att man fick med sig plånbok, bankkort, körkort, telefon och rätt jacka hem. Ångest över att kolla bankkontot. Föräldrar som inte är glada att man lever vilt.

Ja. Jag var rätt vild när jag var yngre och det kan jag inte göra ogjort. Men när jag hör talas om de som var mer ordentliga än vad jag var kan jag inte låta bli att avundas lite.

• Anonym (Rak)
    Anonym (?) skrev 2025-03-11 11:41:23 följande:
    Har du aldrig haft sex?  Skulle en fylla vara viktigare?
    Inte helt påriktigt. saknar väl också det och ha en partner och tänker på det ibland också men just nu tänkte jag på en fylla
  • Anonym (Rak)
    Anonym (Leila) skrev 2025-03-11 11:57:29 följande:

Det finns ingen anledning att dricka för att ha kul och gå på fest. Så den biten kan du strunta i.  

Har ni inga uteställen alls? Inte ett enda dansgolv? 

Delar du och kompisarna något sportintresse? Att gå och se matcher på puben är det ju många som gillar. Då kommer ni ut lite till folk och rörelse i alla fall. 

Eurovision brukar man också kunna se lite här och var, om ni gillar schlager mer än hockey. :) 

Vi har typ 2 som är öppna på helgerna. En är lite mindre och sämre. Var där med en kompis en gång men det var inte roligt  då vi inte fick kontakt med någon och vi hade inte druckit mer än typ en cider var så att det faktiskt var kul där utan det kändes tråkigt och dålig musik.

Nej är inte intresserad av sport men däremot eurovision
  • Anonym (Rak)
    Anonym (Juni) skrev 2025-03-11 14:44:24 följande:

Jag festade mycket när jag var yngre, jobbade på bryggeri och som bartender. Nu är jag 30+ och blev den människa jag aldrig trodde att jag skulle bli: nykterist, rökfri, går upp tidigt på morgonen och stannar aldrig ute efter midnatt...

Om jag hade fått välja med den kunskap jag har nu, om jag var i din ålder, hade jag aldrig haft någon riktig praktfylla och jag hade aldrig rökt heller. Druckit något glas då och då, okej. Men inte så full att man hade blivit som jag blir: börjar gråta, pratar högt och osammanhängande, skakar och har svårt att stå still. Jag är en lättviktare och behöver inte dricka mycket för att bli full, därav en av anledningarna till att jag helt och hållet slutat dricka.
    Och i sanningens namn så tyckte jag aldrig att det var speciellt kul att umgås med fulla människor. Jag och mina vänner hade minst lika roligt när vi umgicks nyktra. Egentligen var det allra roligaste med utekvällarna att träffas hemma hos en kompis, göra sig i ordning och bara umgås. Visst har jag haft jätteroliga utekvällar men ofta blev det tyvärr ett antiklimax att komma in på nattklubben. Dyrt inträde, dyr garderobsavgift, sura väktare som skällde på en för minsta lilla, tafsande killar, stå och trängas i kö i flera minuter för att kunna kissa på en nerspydd och kissfläckig toalett och få en dörr uppslängd i ansiktet när man skulle tränga sig ut ur folkmassan. Försöka ringa vännerna som försvunnit när man var på toa, de hör såklart inte sina telefoner. Stå i kö i en halvtimme för att få taxi eller promenera hem i kylan med rädsla för vilka som kunde vara ute och vänta på ett lätt offer. Vakna illamående och försäkra sig om att man fick med sig plånbok, bankkort, körkort, telefon och rätt jacka hem. Ångest över att kolla bankkontot. Föräldrar som inte är glada att man lever vilt.

Ja. Jag var rätt vild när jag var yngre och det kan jag inte göra ogjort. Men när jag hör talas om de som var mer ordentliga än vad jag var kan jag inte låta bli att avundas lite.

Det är därför jag inte gillar nattklubbar så mycket. Dit kan ju jag också gå men delvis är det inte kul där ensam och inte tryggt att vara full ensam. Istället stör man sig på att det är högljutt och dyr dricka jobbiga fulla människor och inget mer att göra utom att dansa. Man får inte ha jacka inne och måste hålla reda på mobil och plånbok.

Det känns som en skillnad att vara på privat fest. Där har man nog mer koll på vilka människor där är. Kanske enklare att lära känna någon och verkar allmänt roligare
  • Anonym (Leila)
    Anonym (Rak) skrev 2025-03-11 20:53:45 följande:
    Vi har typ 2 som är öppna på helgerna. En är lite mindre och sämre. Var där med en kompis en gång men det var inte roligt  då vi inte fick kontakt med någon och vi hade inte druckit mer än typ en cider var så att det faktiskt var kul där utan det kändes tråkigt och dålig musik.

Nej är inte intresserad av sport men däremot eurovision

Kolla om de visar Eurovision på det där utestället! Det är lättare att få kontakt med andra om man har ett gemensamt intresse (som att skråla SAUNAAAA!) Man får kanske inte nya bästisar på såna ställen, men en kul kväll! Och har man tur får man med sig några på efterfest. I alla fall var det så när jag var ung (nån gång under yngre bronsåldern).

Men gå aldrig hem till någon ny bekantskap utan att ha en kompis med dig! Safety first, säger tant Leila. :)

Svar på tråden Knappt druckit