Inlägg från: Anonym (Elle) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elle)

Dåligt eller bra med rutiner!??

Jag tycker helt ärligt att det är lite respektlöst att inte förstå och vara tacksam för det grundarbete som du gjort, som varit hemma först!

Nej det kanske inte är nödvändigt att läsa samma bok inför läggning och ja, klart att man ska kunna vara spontan.
    Men min erfarenhet är att från det att man får barn så är det kring barnens rutiner man sen kan planera "avsteg".
    Annars får man vara beredd på gråt, att läggningen på kvällen kan vara pajad i två dar, gnäll och gråt och att vara ur fas ett par dygn. 
    Man kan tycka det är värt för ett bröllop eller något som verkligen är viktigt för en, men inte för bara kunna lägga upp dagen som man vill. Där är rutinerna viktiga!

Och sen om ni nu har skiftat så betyder det att du jobbar. Du är också trött och har en önskan om att barnet ska sova ungefär samma tid som hen gjort när du var ledig. För du såg ju till att hålla det så när han jobbade.. eller hur?

• Anonym (Elle)
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-12 10:08:31 följande:
    Det lite så jag känner och det bara en stress när man själv har jobbat hela dagen. Dottern är så klart gnällig och allmänt ?jobbig? av sig för att antagligen blir hon övertrött. 

Det klart att allt inte nitiskt ska anpassas efter barnet men efter ha sett och vet hur det kan vara när dottern var hemma med mig så är det ganska irriterande.

Förstår verkligen det!
  • Anonym (Elle)
    Lönnsirap skrev 2025-03-12 09:43:31 följande:

Har mamma eller pappa rätt att bestämma för den tiden då pappan är föräldraledig, är väl den intressanta frågan.

För det spelar ingen roll att majoriteten uppskattar rutiner, och att mamman skapat de mest optimala. När pappan är hemma är det han som har ansvaret att lägga upp fungerande dagar och då behöver han själv ha såväl friheten som ansvaret att hantera detta.

Och känner du som mamma att du lever ihop med en idiot så får du välja om du vill försöka ändra på honom, eller om detta fungerar ändå, eller om du vill börja planera för annat.

För att tjata om tycka rutiner är det viktigaste är att missa att det också är väldigt viktigt att läsa av sitt barn. 

Är väl inte relevant vem som bestämmer, barnets bästa bör vara i fokus. Och föräldern (mamman OCH pappan) bör i första hand vara lyhörd för hur barnet påverkas?
    Och kunna lägga ihop ett och ett, att en segdragen läggning kan vara för att dagvilan helt utgick, blev för kort eller låg på en annan tid pga man valde att vara lite spontan under dagen. Eller liknande.

Så visst, man kan välja att inte följa rutiner men också förstå att det kan få påverkan som man sen har att hantera. 

Alla är olika, som presenterats i tråden är någon mer hangry än en annan. Någon hade uppskattat si eller så. Men med ett så litet barn är man i lärande. Barnet utvecklas och rutinerna med hen. Det gagnar ingen att komma in och börja stöka om i en vardag som jag upplever fungerade rätt bra innan?

Det är inte "jättekul" att vara föräldraledig alltid... vissa kanske behöver påminnas om det. Det kan vara väldigt inrutat och så mellan varven.
  • Anonym (Elle)
    Lönnsirap skrev 2025-03-12 10:51:30 följande:
    Självklart ska barnets bästa vara i fokus, men min erfarenhet är att man liksom inte kan börja ta ansvar, utan att också ha friheten och det RIKTIGA ansvaret över situationen.  I en dynamik där mamman pekar som en expert på vad barnet behöver, och pappan lutar sig tillbaka mot att hon ska "ta ansvar" tvingas föräldrar in i en dynamik som faktiskt inte funkar, och pappan blir ett andra sortens förälder.

Enda sättet att växa in i ett föräldraskap är att göra de där valen själv. 

Det kan tyckas som att jag eldar på konflikten, men jag tror tvärtom att man gör klokt i att observera hur lätt det är att mamma blir den förälder som "har rätt" och pappan faktiskt inte kan leva upp till detta. 

I min värld är det mer konstruktivt att prata om vilka behov barnet har och varför man gjort som man gjort, snarare än att kräva att den andre ska fatta hur förträffligt detta är och göra likadant.... 

Under föräldraledigheten har man ett jättestort ansvar och som vuxen, pappa till barnet, får man ju rätt tydlig återkoppling om vad som fungerar och inte. Precis som jag förutsätter att mammor får.
    Uppfattar inte alls den här tråden så.
    Det finns säkert mammor som agerar som du beskriver.
    Här har vi en mamma som gör som alla säger att man bör och lämnar över helt och en pappa som uppenbarligen tänkt sig att ta ansvar och lära känna sitt barn genom att vara föräldraledig.

Då tycker jag det minsta man kan göra är att köra mammans (i det här fallet eftersom hon haft huvudansvaret initialt) rutiner ett tag i alla fall. Innan man kommer och tycker att man har rätt att äga sin dag och göra lite som man vill. För det måste väl ändå gå att vara spontan *ish*
    Kanske hade det räckt med så lite som en vecka?

Man kanske får ha respekt för att barnet också från en dag till en annan ska vänja sig vid att det är pappa som är hemma. Beroende på ålder kan hen vara kinkig, ledsen eller så bara därför. 

Det är som ett bord som står hyfsat rakt upprätt. Man behöver inte kapa alla ben samtidigt.
  • Anonym (Elle)
    Anonym (hänga) skrev 2025-03-12 11:04:52 följande:
    Fats bara bytet av vem som är hemma kan vara "att stöka om i en vardag som fungerande rätt bra" som du uttrycker det. Och flera såna perioder av att stöka om kommer att komma, både från föräldrarnas och barnets eget håll.

Förskolestart, sluta sova två pass per dag och sen inte sova alls på dagen, äta fler eller färre måltider, äta annan sorts mat, börja gå på potta och så vidare. 

Det kan vara jättekul att vara föräldraledig, och man kan både ha rutiner som grund och göra avsteg från dem för att livet ska levas. Pappan behöver skapa sin vardag med barnet, utifrån barnets behov och hans dagsplanering. Han får väl lära sig vad som funkar och inte.
    Precis vad jag skrev. 
    Problemet här verkar vara att pappan inte är lyhörd. Han kan absolut lära sig vad som funkar eller inte, frågan är bara hur länge han ska få hålla på med det?
    Varför uppfinna hjulet igen liksom.

Det kanske vi kan slå fast i alla fall, att det finns föräldrar som inte har koll på detta. Både mammor och pappor. 
  • Anonym (Elle)
    Anonym (H) skrev 2025-03-12 20:24:50 följande:

Om din man skiter i rutinerna så får han ta smällarna, problem solved.

Inte så enkelt tyvärr. Har du barn?
    Stökar man till det för mycket så lär barnet bli gnälligt, det blir knepigare vid läggning på kvällen osv. 
    > mannen är tjurig för att det förstör kvällen med frun och frun som är van vid att rutinerna har funkat när hon var hemma är sur för att han med sitt sätt att inte hålla vid rutinerna har pajjat även hennes kväll. 
    Men visst, om överenskommelsen är att han sköter allt kring barnet så att han själv får ta de fulla konsekvenserna av sitt sätt att "lära känna barnet" och "vara spontan" så absolut. 
Svar på tråden Dåligt eller bra med rutiner!??