Inlägg från: Anonym (123) |Visa alla inlägg
  • Anonym (123)

Dåligt eller bra med rutiner!??

Det är klart att det är bra med rutiner, men faktum är att det är rätt bra att klara av att leva utan rutiner också. 

Jag har verkligen haft en ambition med båda mina barn att ha rutiner då jag ju vet att det är bra, men har misslyckats totalt då jag är värdelös på att hålla det. 

Frukost är när man känner sig hungrig någon gång mellan det man vaknar och innan lunch, lunch är någon gång när man är hungrig och det inte blivit kväll ännu, middag är någon gång när man blir hungrig och man redan ätit lunch eller att det har blivit kväll. 

Fördelen med att inte ha rutiner är att man inte blir störd av att rutiner ändras utan man kan anpassa varje dag utefter vad som pasar för just den dagen. 

Så jag tänker att det som ni har är väl jättebra. Barnen får rutiner med dig och den trygghet som det ger, och de får "orutiner" med sin pappa och får träna på att ta dagen som den kommer och inte fastna i att saker behöver vara på ett visst sätt. 

Tycker verkligen inte att ni ska bråka om att han ska behöva hålla fast vid dina rutiner och välj typ en sak som är viktig (tex vilken tid som barnet ska ligga i sängen för att somna) som ni kommer överens om att ni gör lika med och i övrigt så får han bestämma när han har ansvaret och du när du har ansvaret. 

• Anonym (123)
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-11 06:02:03 följande:

J ag tycker de flesta av er har vettiga råd och är i linje med det jag tycker. 

Problemet är att vårt barn är helt upp i varv på kvällarna och har de senaste dagarna somnat vid 21 tiden vilket känns ohållbart då man själv är trött och vill göra sig redo för att sova. Det inte så varje dag utan, vissa dagar påminner jag min man att han ska avrunda kvällen med de menar jag j släcka mer lite och ta fram pyjamas. 

Under dagen får han helt fria händer att göra som han vad gäller att hitta egna rutiner eller inga alls. Dock är det bra för både oss vuxna och bara om man har någorlunda samma tider som man äter frukost, lunch och middag men där får man se till vad barnet har för behov. Tex är barnet hungrig direkt när man vaknar eller 1,5 timme senare och så får man anpassa sig. 

Min man tycker också att man ska kunna vara spontan och ja, jag hade håller med men man behöver planera tex om vi är borta på middag på kvällen då behöver han planera att ta med tandborsten och pyjamas så vårt barn kan få sin kvälls rutin och sova även fast vi borta. Är det så fel att göra så? Han menar att Om vi kommer hem o barnet inte vill sova om kl nu är tex 20:00 men hon inte kan sova, ja då tolkar han det som hon inte är trött. Medan jag tolkar det som att hon inte har förstått att dagen är sluta och det är läggdags. 

Just det där med att kunna ha flexibilitet när man har andra planer är ju väldigt bra att kunna ha. När du pratade om problem med läggning så tolkade jag det som att det var gråt och skrik till midnatt, inte att det ibland blir att det skjuts på typ en timme. 

Jag förstår varför du vill ha rutiner, men jag känner att jag nog mer är på din mans sida i detta att det faktiskt inte är superviktigt varje dag utan kanske kan vara bra att se mer som riktlinjer istället för exakta regler. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-12 10:21:34 följande:

Håller med dig! 

Tyvärr tror jag nog i grunden att vissa män har svårt att var omhändertagande och se till så småbarns behov speciellt när jag har haft de stora ansvaret över dottern. Självklart har han hjälpt till osv men han har alltid haft mig fig som har stöttat honom i att tex nu är hon hungrig du får fixa mat eller är det inte dags att byta blöja osv. 

Kanske borde våga lämna över stafettpinnen helt?

Grejen är att det där är något mna växer in i. Du har gjort det i samband med att dottern föddes och nu är det hans tur. Jag tror det har mer att göra med vana och att hitta sina egna rutiner än vilket kön man har.

När vårt andra barn föddes så var vi hemma båda två i 3 månader där pappan hade mest ansvar för det nyfödda barnet och jag mest för det äldre. Sedan var det han som tog första föräldraledigheten och jag som gick tilöbaka till jobbet.

När jag sedan tog över föräldraledigheten så var det inledningsvis kaos. Och då var det ändå mitt andra barn (där jag hade haft hela ledigheten med det första) och jag är som sagt kvinnan. Var inte alls samma kaos med mitt första barn trots att första barnet var supervild och andra superlugnt och alltid nöjd. 

Man behöver helt enkelt tid att växa in i att ha fulltidsansvaret utan den andra hemma som stöd som förälder.
Svar på tråden Dåligt eller bra med rutiner!??