Dåligt eller bra med rutiner!??
Det är klart att det är bra med rutiner, men faktum är att det är rätt bra att klara av att leva utan rutiner också.
Jag har verkligen haft en ambition med båda mina barn att ha rutiner då jag ju vet att det är bra, men har misslyckats totalt då jag är värdelös på att hålla det.
Frukost är när man känner sig hungrig någon gång mellan det man vaknar och innan lunch, lunch är någon gång när man är hungrig och det inte blivit kväll ännu, middag är någon gång när man blir hungrig och man redan ätit lunch eller att det har blivit kväll.
Fördelen med att inte ha rutiner är att man inte blir störd av att rutiner ändras utan man kan anpassa varje dag utefter vad som pasar för just den dagen.
Så jag tänker att det som ni har är väl jättebra. Barnen får rutiner med dig och den trygghet som det ger, och de får "orutiner" med sin pappa och får träna på att ta dagen som den kommer och inte fastna i att saker behöver vara på ett visst sätt.
Tycker verkligen inte att ni ska bråka om att han ska behöva hålla fast vid dina rutiner och välj typ en sak som är viktig (tex vilken tid som barnet ska ligga i sängen för att somna) som ni kommer överens om att ni gör lika med och i övrigt så får han bestämma när han har ansvaret och du när du har ansvaret.