Inlägg från: Anonym (Introvert social administratör) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Introvert social administratör)

Snart dags för praktik men är nervös pga introvert mm.

Min grundpersonlighet är introvert. Jag trivs bäst i mitt eget sällskap. Trots det har jag sedan 2002 arbetat i sociala roller. Få har trott att jag är introvert på mina arbetsplatser. Jag har inte ändrat min grundpersonlighet utan det är som att jag spelar teater. Jag glr en roll helt enkelt. Väldigt ofta har en av mina arbetsuppgifter varit att hålla introduktioner eller genomgångar och jag verkligen hatar detta men låter det inte märkas utan får beröm för bra och tydliga presentationer. 

Mitt introverta behov får jag helt enkelt hantera utanför arbetstid. Känner jag behovet under arbetsdagen så blir det tex via en promenad på lunchen eller liknande. I början på ett nytt jobb är man social på lunchen men kan förklara sitt behov av lugn efter ett tag. Så länge man är hyfsat social i övrigt har ingen någonsin påtalat mitt behov av att vara i fred på lunchen. 

Oftast behöver man dessutom inte direkt prata speciellt mycket själv utan det räcker med att lyssna på andra aktivt och humma lite då och då. 

Att inte ha lärt dig detta under 20 år i arbetslivet är väldigt konstigt för mig. Arbetslivet (och samhället generellt) är gjort för extroverta och då får man helt enkelt skådespela lite när man jobbar.

Svar på tråden Snart dags för praktik men är nervös pga introvert mm.