• Anonym (Undrar)

Överreagerar jag

Hej

Hade en mindre bjudning häromdagen och hörde av mig till en nära släkting dagen innan per SMS och skrev så här: Kan ni lämna hunden hemma för katten är rädd för hundar. Dagen efter på bjudningen fick jag höra att dom inte tänkt komma på grund av mitt SMS och att hunden hade lika stor rätt att komma o vara med. Jag stod på mig och sa att hunden vid flera tillfällen jagat och skrämt katten. Fick då höra att hunden ändå var med men att den satt i bilen. Där fick den sitta under hela tiden vi hade kalas. Jag känner mig väldigt usel nu. Tanken var väl att jag skulle få dåligt samvete som inte lät hunden komma med in. Men jag hade ju inte bjudit den, och egentligen har jag inget emot den men katten är rädd. Jag måste tänka på katten som bor här. Ett tag senare togs hunden ut och fick en promenad, och sen kom dom förbi utanför huset arga och sa, ska ni inte ens hälsa på hunden. Har jag gjort något fel?

• Svar på tråden Överreagerar jag
  • Anonym

Det står dem fritt att tacka nej till kalaset om de inte vill skiljas från hunden.
    Det kanske är en hund som har svårt att vara själv?

Vad var det för kalas?

• elmadumle

Så barnsligt av dina släktingar! jag vill inte ha djur här hemma, har inga själv och de vi känner har inga som helst problem med det. En hund får vara själv några timmar, klarar den inte det så får de stanna hemma eller fixa hundvakt.

• Anonym (Anna)

Nej du har inte gjort fel.
    Jag förväntar mig inte att mina hundar får följa med kalas mm.
    Ibland tackar jag Nej om det är högsommar och de inte kan sitta i bilen etc.

• burleskburkläsk

Om vi säger att scenariot var så här i stället:

Vi säger att hunden var livrädd för katten och att katten jagade hunden istället, skulle du då propsa på och säga: hunden skall med, det är inte kattens fel att hunden har problem med dens beteende.

Du skulle inte släppt in dem, de gjorde så här bara för att de är dumma i huvudet och vill få dig att må dåligt.
    Hunden kunde varit hemma som andra hundar...hur gör de när de handlar, tar med hunden in, arbetsintervju, läkarbesök, biografen etc etc...ha hundstackaren hemma!

• Pajama

Du gjorde helt rätt! I synnerhet när det funkar med andra hundar, men att denna hunden inte kan bete sig, då borde de skämmas som insisterar! Vi har haft både katt och hund. Och att de blir arga för att ni inte gick ut och hälsade, så löjligt. De hade kunnat erbjuda glatt att ni kom ut och hälsade, ingenting annat. 

• burleskburkläsk
    Anonym skrev 2025-03-11 11:49:26 följande:

Det står dem fritt att tacka nej till kalaset om de inte vill skiljas från hunden.
    Det kanske är en hund som har svårt att vara själv?

Vad var det för kalas?

Så kan det vara men det får ägarna lösa...och tydligen så är den stackaren hellre i en bil... 🙈
  • Anonym
    burleskburkläsk skrev 2025-03-11 15:25:05 följande:
    Så kan det vara men det får ägarna lösa...och tydligen så är den stackaren hellre i en bil... 🙈
    Såklart är det ägarnas ansvar.
    Lite därför jag undrade vad det var för kalas.

Det finns många sammankomster jag hellre avstått från än att lämna hunden, då när jag ännu hade hund.
    Dock har jag aldrig tvingat på någon annan mina hundar.

En gång minns jag, det var för varmt att låta hunden vänta i bilen så jag hade bara valet att koppla honom ute i skuggan. Och där satt han och grät högljutt (ylade) vilket roade de flesta.
    Så medans de skrattade åt min ledsna hund och proppade gapet fullt med tårta tog jag beslutet att deras skitfest inte var något för mig.

Att  t ex välja ett barnkalas framför min hund? Dock aldrig.
    Att gå på en trevlig vuxentillställning? Ja, det finns hundvakter att hyra. Alternativt hundpensionat.
    Så det måste vara värt tid och kostnad.

Så resonerade jag då jag hade hund.
  • olof 45

Dagens galnaste tråd!

Har många släktingar och vänner med hund eller andra husdjur. Har haft både stora och små sammankomster hemma hos mig - INGEN har tagit med sig djur, någonsin, förutom ett tillfälle där det var ett par som var hundvakt och ville skjuta på vår lunch pga detta, och VI föreslog att de tog med sig hunden. 

Jag menar... En hund har väl ingen "rätt" att få vara med hem till andra? Finns tusen anledningar till varför man itne vill ha en annans husdjur in i sitt hem. Galnaste jag hört.

• burleskburkläsk
    Anonym skrev 2025-03-11 15:54:16 följande:
    Såklart är det ägarnas ansvar.
    Lite därför jag undrade vad det var för kalas.

Det finns många sammankomster jag hellre avstått från än att lämna hunden, då när jag ännu hade hund.
    Dock har jag aldrig tvingat på någon annan mina hundar.

En gång minns jag, det var för varmt att låta hunden vänta i bilen så jag hade bara valet att koppla honom ute i skuggan. Och där satt han och grät högljutt (ylade) vilket roade de flesta.
    Så medans de skrattade åt min ledsna hund och proppade gapet fullt med tårta tog jag beslutet att deras skitfest inte var något för mig.

Att  t ex välja ett barnkalas framför min hund? Dock aldrig.
    Att gå på en trevlig vuxentillställning? Ja, det finns hundvakter att hyra. Alternativt hundpensionat.
    Så det måste vara värt tid och kostnad.

Så resonerade jag då jag hade hund.
    Vilka töntar att skratta åt hunden, du gjorde rätt som drog! 👍
  • Anonym
    burleskburkläsk skrev 2025-03-11 16:15:00 följande:
    Vilka töntar att skratta åt hunden, du gjorde rätt som drog! 👍
    Tack, jo det var det enda rätta.
Svar på tråden Överreagerar jag