• Anonym (Trådstartaren)

Hade ni velat bli varnade?

Varnar för långt inlägg!

Min vän träffade en tjej för snart 10 år sen. Ungefär 1 år in i relationen avslutades vår vänskap då jag såg den här tjejen för vem hon verkligen var - en lat hypokondriker som samlar på diagnoser, som inte ville jobba och bara ville att alla skulle tycka synd om henne. Jag hintade för min bästa vän att han kommer få dra det ekonomiska och psykiska lasset och att hon kommer spela på sina depressionskort hela tiden. 

Såklart inte populärt men jag anser mig själv vara en bra människokännare och har själv varit nära självmord så det är inte att jag misstror tjejen. Men vissa gånger vet man bara att det är falskt, finns säkert er som känner igen detta.

Några år in i deras relation när tjejen var påväg att göra slut blir hon gravid och hon stannar. Barnet hinner bli nästan 4 år när dom separerar, detta för att tjejen vill bli särbo men egentligen göra slut vilket dom också gör nästan samtidigt. 

Jag och vännen återfår kontakt, han är helt nedbruten och utmattad efter att få ha jobbat mer än 150% för hushållets ekonomi ska gå runt och på det ha en sambo som klagar på sin ekonomi, att han aldrig är hemma osv, att hon får ta hand om barnet osv. Den här tjejen har alltså inte jobbat mer än något år totalt på över 7 år då denna skyllt på sin psykiska ohälsa. 

Nu har tjejen hittat en ny partner som har barn också, tjejen har nästan avsagt sig vårdnaden från deras gemensamma för hon inte orkar med barnet. Barnet är inte väluppfostrad för det växt upp framför tvn för mamman ej orkat vara mamma så det är ett väldigt speciellt barn. 

Tjejen och den nya partnern som också har psykiska besvär ska nu flytta ihop efter att inte ens ha träffats ett halvår. Hade ni som ny partner velat få en varning om ni blivit ihop med en sån person? Hade ni tagit det seriöst eller bara ryckt på axlarna om ni fått ett anonymt meddelande där ni blivit varnade om er partner? För det kommer ju bli att den nya partnern får dra hela lasset till sist ändå. 

• Svar på tråden Hade ni velat bli varnade?
  • Anonym

Är det du som tänker "varna" eller hennes ex?

Ett meddelande från exets kompis hade jag bara skrattat åt, ett meddelande från exet... ytterst osäkert men kanske det väckt ett uns av tvivel.
    Eller så hade jag avfärdat det som svartsjuka, som iofs kanske varit en rödflagg i sig.

Hur vet du något om tjejens nya kille?

• Fjäril kär

En tredje variant är ju att killen i fråga inte bryr sig? Han kanske vet och förstår mer tack vare sitt eget mående och tycker att det är värt det. 

Är deras relation något som påverkar dig personligen? Om inte så låt dom sköta det själv... 

• Anonym (ABC)

Det hjälpte inte när du varnade din kompis, så frågan är om det är värt besväret. Men då är det din kompis som ska göra det. Det skadar ju inte. 

• Anonym (Släpp det)

Släpp det och lägg din energi på att stötta din kompis istället. 

• Anonym (Anna Sven)

Om killen själv har nån form av psykisk ohälsa så lär han kanske inte riktigt förstå vidden av en varning ? 

Och även om han får en varning kanske han faktiskt inte bryr sig om det utan vill fortsätta med henne. Han vill kanske gen henne en chans och vem är vi att döma det? 

• Jemp

Nej du bör inte gå in och varna. Det är inte din sak och du lär inte få gehör.
    Att hon överger sitt barn bör ju vara varning nog, men alla tänker ju tyvärr inte så.

• Anonym (Trådstartaren)

Hon har nu blivit gravid och ska baby trappa sin nya, plus då kan hon vara hemma och vara föräldrarledig och slippa jobba.

Hade ni fortfarande inte velat få en varning? 🙃

• Anonym (S)

Alltså, svårt!
    Ett bittert ex skulle man ju kunna skratta åt, men jag hade ju jädrar dragit öronen åt mig om jag träffade någon som inte jobbat på hur många år som helst, hade diverse "sjukdomar", som övergett ett barn och sen med vindens hastighet velat flytta ihop och skaffa ett nytt barn. Nu är hon ju redan gravid så det är för sent, men jag tror fasen att jag uppskattat en "varning". Fast såklart inte en anonym då. Ihop med alla idiot-lysande red flags hade man kanske kunnat se mönstret? Eller är han för svag i sig själv av sin psykiska ohälsa för det? I bästa fall har "kaka hittat maka" och båda tror sig kunna leva på varandra, men då är det ju bara att skratta åt dem!

• Anonym (Hanna)

Nja, alltså lägg dig inte i det där. Du har inget med deras relation att göra och de är vuxna nog att göra sina egna val. 

Helt ärligt hade jag inte heller brytt mig om jag fått en "anonym varning", alternativt hade det bara känts hotfullt och obehagligt beroende på hur det var utformat. Att få en varning från ett ex väger ju inte heller särskilt tungt då hen kan vara bitter av diverse anledningar. 

Svar på tråden Hade ni velat bli varnade?