Anonym (TS) skrev 2025-03-11 22:38:45 följande:
Ett tag höll jag på med palettblad, för ett par år sedan. Men det var ingen ensamaktivitet direkt utan barnen var ju med konstant. Sedan fick de ohyra hela tiden och då slängde jag allt.
Anonym (Hejsanhoppsan) skrev 2025-03-11 21:53:24 följande:
Synd att höra om din situation, men vad kul att du nu börjat prioritera dig själv!
Jag är själv arbetsterapeut och jobbar mycket med rehabilitering inom psykisk hälsa och ffa utmattning. Mina bästa tips är att gärna söka kontakt med en arbetsterapeut för få god stöttning under din sjukskrivning, men även gärna att börja ?lära känna om dig själv?. Skriv ner saker som du gör, och skriv ner om det är aktiviteter som gett dig eller tagit dig energi. På så sätt kan man hitta ett mönster i sina dagar och lättare förstå hur mående r/t ork och energi ligger till. Annars är stora fokusområden sömn, mat, återhämtning och motion, alla viktiga och behöver finnas regelbundet. Bra tips på just återhämtning kan vara att bli mer skärmfri, göra en avslappningsövning, andningsteknik, ?bara vara?. Nyttja våren genom att ta en promenad i lagom tempo, sitt ute i solen. Laga något gott och äta maten långsamt. Läs en bok, om det funkar att hålla koncentration, rita, korsord, suduko, sticka/virka, skapa något, pyssla, vara ute i naturen. Och även här, skriv ner saker du testat och utvärdera om det var något som fick dig att slappna av/uppleva lugn och ro. Så har du en liten lapp att kika på när man plötsligt behöver få till återhämtning utan att behöva tänka efter för mycket! Lycka till och krya på dig!
Tack för dina tips!
Jag har försökt med meditation och andningsövningar när jag varit ensam på dagarna nu. Har tagit promenader när det varit fint väder.
En period stickade jag och som jag skrev här ovan så sysslade jag med palettblad. Men allt jag gör ska jag liksom bli bäst på. Hade som mest 50 olika sorters palettblad. När jag stickade gjorde jag det 24/7 och har en hel flyttlåda nu med olika garn och nålar. Nu har jag beställt hem grejer från Depend Gel Iq och tänkte göra fina naglar, men då köper jag en hel salong i princip med alla färger, tillbehör, lampor, elektriska filar osv. Jag gör alltid så. Ett tag bakade jag tårtor. Med sugarpaste och gjorde figurer osv, riktigt fina tårtor. Folk började beställa och det blev bara en stress så slutade med det. Förra sommaren hade jag dille på att tvätta och fixa med bilen då jag köpt ny bil. Köpte alla sprayer, avfettning i olika sorter, städverktyg, svampar, polering osv och sen blev det också bara en stressgrej som jag slutade med. Ett tag köpte jag kläder från en specifik kollektion åt min son. Köpte alla kläder som kom ut jämt, men det blev dyrt och också något som gav stress då jag kände mig tvungen att inte missa något.
Jag hamnar liksom i något hyperfokus där jag måste "bli bäst" på det jag gör och så dör det ut för det blir för stressande.
Jag kan som aldrig vara lagom...
Är "bäst" på mitt jobb också. Kan allt och vet allt och är uppskattad därför. Känns jobbigt att gå tillbaka på jobbet och vara en "normal" anställd som inte gör allt hela tiden och deltar i alla projekt och olika arbetsuppgifter.
Jag lyssnar mycket på podd. Min årsresumé på Spotify sa att jag lyssnat i 452 timmar 2024.
Det låter som att du missar att lära dig göra saker för din egen skull.
Allt du räknar upp har haft ett syfte. Att prestera
Nu måste du tänka om helt. Det du gör är bara för dig själv med enda syftet att INTE prestera.
Att sysselsätta dig ska vara meditation. Det är mindullness och ska ta tid. Det ska vara långsamma aktiviteter så din hjärna saktar ner .
Att lägga 100 pusselbitar får inte ta kortare tid än 5 timmar. För att du ska ta paus emellan bitarna och hinna njuta av en mugg kaffe och lite podd också innan du fortsätter. Blir det 70 bitar så stanna där och lägg resten dagen efter.
Det är inte målet som är viktigt. Utan resan.
Träna på att INTE bli klar. Att det är SYSSLAN som sig ska ge dig ro, stillhet och en stunds energi .
Jämför det med en kafferast typ. En stund av vila . Det är så egentid ska spenderas.