Inlägg från: Anonym (Alfa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alfa)

Vad gör ni på er fritid för återhämtning?

Har också varit i utmattning även om det är många år sedan. 
    Jag tränar mycket men fick ändra lite karaktär på det för att det inte skulle utgöra prestation och spä på känslan av att inte leverera om det inte blev av eller så.
    Men löpträning är min egentid. 
    Och även att vistas i naturen generellt, det är läkande.
    Hemma har jag sysselsatt mig med odling, så frön och sånt. Virka. Läser mycket böcker och bakar. 

• Anonym (Alfa)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-11 23:49:24 följande:
    Jag har svårt att se mig själv som en person som tar saker i lugn och ro. Promenerar i sakta mak. Njuter av stunden. Aldrig gjort det. Alltid varit produktiv, hinna med så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt. Samtidigt förstår jag ju att jag måste göra en förändring, för jag är där jag är. Men bara tanken på det stressar mig och jag vet inte ens vart man börjar...
    Men har du inget läkarstöd? Psykolog? Det du beskriver här är precis de beteenden du behöver få hjälp att jobba med. Annars kommer du aldrig komma ur det.

Du behöver inte bli en lat och sävlig person, det är inte det som är målet. Men att springa genom livet, det vill du kanske inte heller?
  • Anonym (Alfa)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-12 20:05:30 följande:
    Jag har kontakt med psykolog. Det enda vi pratar om är jobbrelaterat. Hur jag ska kunna säga nej och sätta gränser mot kollegor på jobbet. Inget om det privata planet.
    Anonym (Olivia) skrev 2025-03-12 09:11:47 följande:
    Allt detta du beskriver och berättar om är inget annat än ångest.  Hela ditt svar till mig skriker av ångest. Det hör ofta ihop med kontrollbehov. Och det är därför du måste prestera hela tiden. Du försöker hela tiden springa ifrån din ångest. 
    Och det är ju  detta som gör att du hamnat där du är. 

Du behöver hjälp av sjukvården att gräva i detta och få hjälp med rätt verktyg att hantera det och hitta strategier att kunna dämpa din ångest på andra sätt än att att stressa ihjäl dig. 

Det handlar inte om att bli en sävlig person utan att bemöta din ångest på ett konstruktivt sätt och låta den passera istället för att du försöker springa ifrån den. 
    Då måste ni nog börja prata om det också. Eller så kommer ni dit så småningom. 
Svar på tråden Vad gör ni på er fritid för återhämtning?