Vad gör ni på er fritid för återhämtning?
Anonym (TS) skrev 2025-03-14 21:53:36 följande:
Jag delar inte din bild av ångest. Har människor i min omgivning som har ångest som t ex isolerar sig på rummet när de har ångest. Panikångest låter mer som din beskrivning. När jag läser om ångest på t ex 1177 så känner jag inte alls igen mig i de symptom som beskrivs där.
Jag tror det handlar om något annat. Kanske en odiagnosticerad adhd.
Problemet har inte endast funnits på jobbet utan har haft en ansträngd livssituation både hemma och på jobbet under åtminstone 5 års tid. Har flera barn med neuropsykiatriska diagnosen och även en sambo med sådan. Haft ett allvarligt sjukt barn hela sommaren som tagit all kraft och ork och haft en lång period på jobbet, säkert 3 år, där det varit en enormt ansträngd arbetsbelastning. Jobbet har tidigare varit min återhämtning då det egentligen är min hemsituation som är mest krävande. Men med tyngre arbetssituation så har min återhämtning där försvunnit. Det har inneburit 100% belastning både på jobbet och fritiden, vilket varit för mycket.
Hemsituationen kan jag väl egentligen inte göra så mycket åt. Mina barn har de behoven de har. Jag behöver vara den ständiga motivation, projektledaren och den som håller strukturen.
Din situation låter tuff. Bästa återhämtningen är att motionera i rogivande miljö. Dels för att man får tid att sortera tankarna och att slappna av men också för att man stärker kroppen och hälsan.
Du måste ta dig tid för återhämtning. Kom ihåg att man måste vara stark för att hjälpa andra. Tvinga dig själv till minst 1 timmas återhämtning utan barn två gånger i veckan. Släpp kontrollen. Lämna hemmet och it i naturen. Schemalägg med din sambo och låt honom fixa familjen den tiden. Om han älskar dig det minsta gör han det.