Anonym (Ofin) skrev 2025-03-12 11:41:31 följande:
Hur kommer det sig att du efter 20 vuxna år inte har mer än 40 kronor? Har du inte ens kunnat spara tio kronor i månaden? (Det hade blivit över 3000 kr vid det här laget).
Jag dömer inte, mest nyfiken på vad som hänt.
Gick ut i vuxenlivet tomhänt efter mina föräldrars bortgång. Kämpade några år med skola och jobb, men det gick aldrig ihop pga psykiska och fysiska funktionsnedsättningar. Blev utbränd vid 24 och utredning drogs igång om jag behövde bli permanent sjukskriven och få då aktivitetsersättning och senare sjukersättning. Tog 2 år, under tiden jag ändå måste leva och soc inte alltid var särskilt behjälpliga, särskilt inte i skarvarna. Helt vanliga levnadsräkningar lades på hög, fick elen avstängd en gång för det var bokstavligen betala hyran eller betala elen, mat är bara att drömma om. Några snälla samariter med passion för dumpstring hjälpte mig. När jag väl fick pengar från FK tog Soc tillbaka allt de hade betalat för mig, pengarna skickades direkt dit. Aktivitetsersättningen godkändes bara för ett år i taget, sedan var det bara att ta om proceduren, lite snabbare dock, bara tre månader. Tills jag fyllde 30, då var det sjukersätnning som skulle utredas, tog 11 månader. Soc ville inte vara behjälpliga och jag orkade inte gräla med det om det förgångna/överklaga, så av de 11 månaderna fick jag hjälp av soc i 8. Mer räkningar på hög. Ett urakut snabblån på 25000 (minsta summan de hade) för att kunna betala en hyra så jag inte blev vräkt.
Jag har skippat och ransonerat mediciner. Jag har skippat läkarbesök. Jag har inte varit hos tandläkaren sen jag var 18. Jag har levt utan el. Jag har levt utan mat. Jag har räkninar hos kronofogden som är 10-15 år gamla. Jag får brev från inkasso med krav som är 10-15 år gamla. Jag köper aldrig något som inte är absolut nödvändigt, har inte haft ett par nya jeans på 10 år. Vinterjackan är gammal, dragkedjan är paj och knapparna sitter glest, jag kan utan problem dra fram mobilen ur innerfickan utan att öppna den. Mobilen köpte jag för 5 år sedan, då var den en gammal model. Apparna jag har blir obrukbara en efter en för att den är för gammal. Sist jag köpte skor var för 4 år sedan, ett par gympaskor. Enda paret jag har utöver mina 25 år gamla badtofflor. JAg sover på en förvisso tjock ikeamadrass, den står rätt på golvet, hade inte råd att köpa sängram. Skrivbordet är det samma som jag fick i börja-skolan-persent 1992. Datorn köpte jag begagnad för 10 år sedan, den krashar om jag har chrome och word på samtidigt. Jag har aldrig någon koll på när folk på internet diskuterar populära serier eller filmer, jag har inte varit på bio på 20 år och har inte råd med netflix, hbomax, disney+ och allt vad det nu heter. Är det något jag verkligen vill/måste se tar jag risken på de sju haven och hoppas att datorn inte går sönder alldeles.
Har du bilden klar för dig eller är det något mer du vill veta?
Men det kommer bli bättre. När skulderna ho kfm är avbetalda blir det bättre. Om vi har någon välfärd kvar då.