Inlägg från: Anonym (Hej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hej)

40 år på fredag, 40 kr på kontot

Förhoppningsvis tillräckligt med mat till nästa tisdag. Det är nästan tur att jag inte har någon att fira med. 

Jag känner mig ganska misslyckad och autistisk idag.

Jag önskar mig en rock tumbler (vad heter det på svenska?) och en glassmaskin i födelsedag. Men det blir väl kanske en chokladkaka i efterskott.

Andra som ska fira 40 i år? 

• Svar på tråden 40 år på fredag, 40 kr på kontot
  • Anonym (Hej)

Tack, hörrni. Jag är sjukpensionär så att vara utan pengar en vecka innan jag får nya är inget ovanligt egetligen.

Jag sitter och tittar på hemsidor där man kan köpa stenar, och drömmer. Jag har altid gillat stenar. 

Glass gör jag ett par liter i månaden, särskilt på sommaren. Alltid för hand, och fryser, tar ut, vispar, fryser, tar ut, vispar, tills det är klart. Ganska jobbigt och inte så bra för frysen egentligen. En glassmaskin med kompressor skulle vara toppen. Tyvärr är jag allergisk mot bananer så det blir glass gjord på ägg och grädde. 

Det får väl bli en ny målarbok för en tia på In och Finn.

• Anonym (Hej)
    Anonym (X) skrev 2025-03-12 01:13:55 följande:

Fyllde 40 nyss. Blev firad av ingen. Bägge föräldrar dog när jag var ungdom.
    Skriv upp dig på lite nyhetsbrev, typ plantagen och grejer så kan man få en födelsedagspresent.

Grattis i efterskott. Mina föräldrar gick också bort när jag var ungdom, 17 och 19. 

Jag har några nyhetsbrev. Webhallen, Ellos, Celbes, Epicurious, Lyco och Smakbox. Coop och Hemköp, kanske Willys. Det brukar komma några erbjudanden på födelsedagar, typ 100 kr rabattom du handlar för över 1000 kronor. Det har jag ändå inte råd med. Eller så går erbjudandet ut innan jag får pengar så jag inte kan utnyttja det ändå. Men det är kul att drömma ändå.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Ofin) skrev 2025-03-12 11:41:31 följande:

Hur kommer det sig att du efter 20 vuxna år inte har mer än 40 kronor? Har du inte ens kunnat spara tio kronor i månaden? (Det hade blivit över 3000 kr vid det här laget).

Jag dömer inte, mest nyfiken på vad som hänt.

Gick ut i vuxenlivet tomhänt efter mina föräldrars bortgång. Kämpade några år med skola och jobb, men det gick aldrig ihop pga psykiska och fysiska funktionsnedsättningar. Blev utbränd vid 24 och utredning drogs igång om jag behövde bli permanent sjukskriven och få då aktivitetsersättning och senare sjukersättning. Tog 2 år, under tiden jag ändå måste leva och soc inte alltid var särskilt behjälpliga, särskilt inte i skarvarna. Helt vanliga levnadsräkningar lades på hög, fick elen avstängd en gång för det var bokstavligen betala hyran eller betala elen, mat är bara att drömma om. Några snälla samariter med passion för dumpstring hjälpte mig. När jag väl fick pengar från FK tog Soc tillbaka allt de hade betalat för mig, pengarna skickades direkt dit. Aktivitetsersättningen godkändes bara för ett år i taget, sedan var det bara att ta om proceduren, lite snabbare dock, bara tre månader. Tills jag fyllde 30, då var det sjukersätnning som skulle utredas, tog 11 månader. Soc ville inte vara behjälpliga och jag orkade inte gräla med det om det förgångna/överklaga, så av de 11 månaderna fick jag hjälp av soc i 8. Mer räkningar på hög. Ett urakut snabblån på 25000 (minsta summan de hade) för att kunna betala en hyra så jag inte blev vräkt. 

Jag har skippat och ransonerat mediciner. Jag har skippat läkarbesök. Jag har inte varit hos tandläkaren sen jag var 18. Jag har levt utan el. Jag har levt utan mat. Jag har räkninar hos kronofogden som är 10-15 år gamla. Jag får brev från inkasso med krav som är 10-15 år gamla. Jag köper aldrig något som inte är absolut nödvändigt, har inte haft ett par nya jeans på 10 år. Vinterjackan är gammal, dragkedjan är paj och knapparna sitter glest, jag kan utan problem dra fram mobilen ur innerfickan utan att öppna den. Mobilen köpte jag för 5 år sedan, då var den en gammal model. Apparna jag har blir obrukbara en efter en för att den är för gammal. Sist jag köpte skor var för 4 år sedan, ett par gympaskor. Enda paret jag har utöver mina 25 år gamla badtofflor. JAg sover på en förvisso tjock ikeamadrass, den står rätt på golvet, hade inte råd att köpa sängram. Skrivbordet är det samma som jag fick i börja-skolan-persent 1992. Datorn köpte jag begagnad för 10 år sedan, den krashar om jag har chrome och word på samtidigt. Jag har aldrig någon koll på när folk på internet diskuterar populära serier eller filmer, jag har inte varit på bio på 20 år och har inte råd med netflix, hbomax, disney+ och allt vad det nu heter. Är det något jag verkligen vill/måste se tar jag risken på de sju haven och hoppas att datorn inte går sönder alldeles.

Har du bilden klar för dig eller är det något mer du vill veta?

Men det kommer bli bättre. När skulderna ho kfm är avbetalda blir det bättre. Om vi har någon välfärd kvar då.
  • Anonym (Hej)

Vad gulliga ni är, tack så mycket.

Himlen är tokblå idag., jag har gått en sväng ner till sjön och tittat efter sjöfåglar men såg inte till några. Jag har städat en byrålåda och hittat några paket med fröer, jag kanske ska vara lite ful och se vad plantjorden kostar på coop, de brukar ha så här års. Bara nyttofröer, två sorters chili och basilika. Chilin är väl egentligen för sent men innomhus över ett element kanske. 

Nu ska jag skära upp ett par potatisar och göra någon slags pommes frites av till lunch. Jag har ingredienser till en kladdkaka också så det får väl bli födelsedagskladdkaka.

• Anonym (Hej)

På tal om erbjudanden till födelsedagen i inkorgen:

Jag har fått:
    En hälsning från ATG
    100 kr på Cellbes
    20% hos Samsung
    40%+20% hos Ellos

Plus det vanliga från
    Matsmart
    Apotea
    Lyko
    Webhallen

Dagen är ju inte slut än, så det kanske kommer mer. Men jag kan ändå inte köpa något.

• Anonym (Hej)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-14 16:12:18 följande:
    Jäklar...de kunde ju gett dig något i stället.

Leta upp en närliggande secondhand, gå dit, säg att du fyller fyrtio och har inget, förstår att det känns dumt, jag hade inte gjort det själv.

Sätt dig utanför Ica med en skylt:

Hej jag heter ______ och fyller 40.

Vill ni skänka till mig så jag kan köpa mig lite gott?

När de kommer fram så tittar du på dem och hälsar...någon kommer garanterat både prata med dig och ge dig nåt...vem vet vad detta kan leda till? 😃
    Jag går inte gärna ut bland folk och absolut inte för att stå i centrum för någons uppmärksamhet.

Jag funderade för någon vecka sedan på att gå till second hand affären i närheten och köpa något, tp en bok eller något för en tjuga, men fick veta att den lagt ner. 
Svar på tråden 40 år på fredag, 40 kr på kontot