Inlägg från: Anonym ((Y)) |Visa alla inlägg
  • Anonym ((Y))

Bolån i dödsbo

Den fråga du ställer går inte att svara på utan att ha sett testamente, tidigare bouppteckning och ev andra relevanta dokument. Som utgångspunkt finns nu endast ett dödsbo efter B som innehåller vissa tillgångar och skulder, däribland fastigheten. Normalt sett har A:s arvingar rätt till en kvotdel av boets tillgångar. I ett sådant fall spelar det ingen roll om lånen på fastigheten blir lösta eller inte - boet blir varken rikare eller fattigare genom att göra så och kvotdelen (andelen) påverkas inte. Om det däremot är fråga om ett successivt legat där t ex bara fastigheten är utpekad som egendom B ärvde med fri förfoganderätt, håller jag spontant med om att fastigheten med tillhörande lån ska skiljas åt från övriga tillgångar.

I testamentet efter A står det alltså antingen något i stil med att förutom den ena fastigheten som ska tillfalla A:s barn, ska B ärva "resterande kvarlåtenskap med fri förfoganderätt" - då skulle jag utgå från att vi behöver beräkna en kvotdel för efterarvet. Det spelar då ingen roll om lånen blir lösta eller inte.

Står där i stället att "fastigheten Kommun 1:23 ska B ärva med fri förfoganderätt. Efter B:s frånfälle ska fastigheten tillfalla A:s arvingar enligt lag", då håller jag alltså med om att den idag ska/bör hållas åtskild från övriga tillgångar.

Svar på tråden Bolån i dödsbo