Anonym (Korrekt) skrev 2025-03-15 16:02:24 följande:
Jag håller med om att många insatser har varit rätt fruktlösa sett till hur mycket de kostar. Särskilt tidigare i och med t ex STOM där många aktörer kunde tjäna massor bara på att ha så många deltagare som möjligt inskrivna hos sig. Det skulle vara önskvärt med en omstrukturering. Mitt förslag är att staten och kommunerna slår sig ihop för att skapa allmännyttiga tjänster som långtidsarbetslösa kan tilldelas.
Däremot ska man också vara medveten om att en hel del av de långtidsarbetslösa inte direkt bidrar till att få en anställning. Om man generaliserar väldigt mycket skulle jag säga att 40% vill ha ett jobb och är beredd att göra vad som krävs för det. 40% kan tänka sig att jobba men antingen så har de orealistiska krav på yrke, lön osv. Eller så har de avvikande/underliga beteenden för sig som gör att arbetsgivare ryggar tillbaka. Resterande 20% tycker det är bekvämt att leva på aktivitetsstöd och försöker aktivt undvika att hamna i en insats eller få ett jobb.
Som sagt väldigt grovt generaliserat. Det finns en del som är för sjuka för att jobba också men som inte fått sjukersättning beviljad.
Källa på dessa siffror? Eller är det bara ditt antagande?