• Anonym (grow and learn)

Har du ett hushållsapotek? Vad har du i det?

Jag försöker bli vuxen (är 20) och bygga upp ett bra, tryggt hem för mitt eget barn som kommer om några månader. Har inga föräldrar i livet sedan länge och skickats runt mellan familjehem mm så vänder mig till er.

Jag vill ha tips och råd för saker att ha hemma för en vuxen och en bebis i händelse av sjukdom eller skada osv. Skulle bli hemskt tacksam.

• Svar på tråden Har du ett hushållsapotek? Vad har du i det?
  • NinniQX
    Sårtvätt
    Klorhexidinlösning - bakteriedödande mot infekterade sår
    Pincett - avlägsnar smågrus från sår
    Suturtejp - håller ihop glipande sårkanter
    Kompresser - till större sår eller vid rengöring
    Kirurgtejp - för att fästa kompresser eller för mindre sår och självsprickor
    Elastisk binda - för fixering av kompresser eller som stöd vid t.ex. stukning
    Sax - att klippa förband eller klippa upp kläder med
    Blodstillare - stoppar blödning vid näsblod och olika typer av sår

Paracetamol - mot feber och värk
    Ibuprofen eller naproxen - mot feber, värk och inflammation
    Febertermometer
    Sån sug som säger ut snor från näsan till bebisen
    Vätskersättning
    Bedövningssalva - inför sårrengöring, efter insektsbett m.m.
    Kortisonkräm - mot klåda, eksem, solsveda, efter insektsbett m.m.
    Skavsårsplåster
    Öronproppar
    Insektsmedel och fästingplockare

Är väl det jag har hemma. Det har blivit så de senaste åren för det är alltid någon i familjen som skadar sig. Har även nål och tråd för att sy ihop sår. 
  • kusbölehelvete

Listan du fått är bra tycker jag, skulle lagt till:
    Jelonet
    Sorbact
    Nässpray(behöver det sällan men skönt ha det hemma de få gånger jag behövt ha det 

• Anonym (Lugnt)

Bor du utan apotek i närheten?

Om du har apoteket i närheten av där du bor så skulle jag vara chill. Mitt barn är två år, vi har aldrig använt febernedsättande på barnet. Koksaltlösning använder vi däremot på två åringen. Vet inte när jag använde ett plåster senast. Aldrig använt det på min son heller förutom när dom stuckit honom på BVC. 

Så ta det chill om du inte bor helt avsides. Plåster går ju också att få tag på i mataffären om apoteket är stängt eller att mataffären är närmre. 

Sedan är det bättre att handla när du behöver saker. Typ barnet kan fått en typ av blöjeksem, men jag köpte en kräm för det. Sedan visade det sig på BVC att mitt barn behövde en variant som var mer effektiv mot detta. Så köp det som faktiskt behövs och kanske inte standard, ditt barn har ju sina behov. 

• Anonym (Simone)
    Anonym (Lugnt) skrev 2025-03-12 20:00:56 följande:

Bor du utan apotek i närheten?

Om du har apoteket i närheten av där du bor så skulle jag vara chill. Mitt barn är två år, vi har aldrig använt febernedsättande på barnet. Koksaltlösning använder vi däremot på två åringen. Vet inte när jag använde ett plåster senast. Aldrig använt det på min son heller förutom när dom stuckit honom på BVC. 

Så ta det chill om du inte bor helt avsides. Plåster går ju också att få tag på i mataffären om apoteket är stängt eller att mataffären är närmre. 

Sedan är det bättre att handla när du behöver saker. Typ barnet kan fått en typ av blöjeksem, men jag köpte en kräm för det. Sedan visade det sig på BVC att mitt barn behövde en variant som var mer effektiv mot detta. Så köp det som faktiskt behövs och kanske inte standard, ditt barn har ju sina behov. 

Den gången ens bebis får skyhög feber mitt i natten så är man nog rätt glad att man hade de där alvedonsupparna hemma. Och om barnet aldrig blir så sjukt så är det ett mindre bekymmer att de behöver lämnas tillbaka till apoteket för återvinning när de blivit för gamla. 

Men när det gäller krämer och sådant så håller jag med dig. Det kan man köpa efterhand när man ser vad som behövs. 
  • Anonym (Lugnt)
    Anonym (Simone) skrev 2025-03-12 20:54:44 följande:
    Den gången ens bebis får skyhög feber mitt i natten så är man nog rätt glad att man hade de där alvedonsupparna hemma. Och om barnet aldrig blir så sjukt så är det ett mindre bekymmer att de behöver lämnas tillbaka till apoteket för återvinning när de blivit för gamla. 

Men när det gäller krämer och sådant så håller jag med dig. Det kan man köpa efterhand när man ser vad som behövs. 
    Ja, alvedon funkar ju att ha hemma, däremot är det många som bunkrar massor så det knappt går att köpa. Det är inte heller okej. 
  • Anonym (Jaha)

Med småbarn fanns suppar och fungerande termometer. Nu finns värktabletter, sårtejp, alsol-sprit, desinfektion och plåster - täcker de flesta behov.
    Finns även fästinglasso och Inutiolsalva och det täcker det mesta.
    Allt annat får improviseras.

• Anonym (Moa)

Du kommer långt med Alvedon och plåster. Inte behöver man bunkra ett helt apotek. Köp vid behov. 

• Anonym (E)

Plåster, Alvedon, sårtvätt och några kompresser. Man får ju komma ihåg att även mediciner har utgångsdatum så hostmedicin och liknande köps vid behov 

• Anonym (Jaha)
    Anonym (Moa) skrev 2025-03-12 21:22:44 följande:

Du kommer långt med Alvedon och plåster. Inte behöver man bunkra ett helt apotek. Köp vid behov. 

Joo, men Apoteket är ju inte alltid öppet när någon gör sig illa eller blir sjuk.
    Tänk stukning vid forbollsträning efter kl 18 i en mindre stad.
    Kylspray - nope!
    Gasbinda - nope
    Omöjligt att gardera sig för allt - men i alla fall för en del ....
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-03-12 21:31:07 följande:
    Joo, men Apoteket är ju inte alltid öppet när någon gör sig illa eller blir sjuk.
    Tänk stukning vid forbollsträning efter kl 18 i en mindre stad.
    Kylspray - nope!
    Gasbinda - nope
    Omöjligt att gardera sig för allt - men i alla fall för en del ....
    Ts bebis kommer nog inte spela fotboll på ett bra tag ..
    Man klarar sig utan kylspray och gasbinda dessutom. Är man så ängslig så kan man ju köpa en första hjälpen låda annars. 
Svar på tråden Har du ett hushållsapotek? Vad har du i det?