Inlägg från: Anonym (Lugnt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lugnt)

Har du ett hushållsapotek? Vad har du i det?

Bor du utan apotek i närheten?

Om du har apoteket i närheten av där du bor så skulle jag vara chill. Mitt barn är två år, vi har aldrig använt febernedsättande på barnet. Koksaltlösning använder vi däremot på två åringen. Vet inte när jag använde ett plåster senast. Aldrig använt det på min son heller förutom när dom stuckit honom på BVC. 

Så ta det chill om du inte bor helt avsides. Plåster går ju också att få tag på i mataffären om apoteket är stängt eller att mataffären är närmre. 

Sedan är det bättre att handla när du behöver saker. Typ barnet kan fått en typ av blöjeksem, men jag köpte en kräm för det. Sedan visade det sig på BVC att mitt barn behövde en variant som var mer effektiv mot detta. Så köp det som faktiskt behövs och kanske inte standard, ditt barn har ju sina behov. 

• Anonym (Lugnt)
    Anonym (Simone) skrev 2025-03-12 20:54:44 följande:
    Den gången ens bebis får skyhög feber mitt i natten så är man nog rätt glad att man hade de där alvedonsupparna hemma. Och om barnet aldrig blir så sjukt så är det ett mindre bekymmer att de behöver lämnas tillbaka till apoteket för återvinning när de blivit för gamla. 

Men när det gäller krämer och sådant så håller jag med dig. Det kan man köpa efterhand när man ser vad som behövs. 
    Ja, alvedon funkar ju att ha hemma, däremot är det många som bunkrar massor så det knappt går att köpa. Det är inte heller okej. 
  • Anonym (Lugnt)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-03-12 21:31:07 följande:
    Joo, men Apoteket är ju inte alltid öppet när någon gör sig illa eller blir sjuk.
    Tänk stukning vid forbollsträning efter kl 18 i en mindre stad.
    Kylspray - nope!
    Gasbinda - nope
    Omöjligt att gardera sig för allt - men i alla fall för en del ....
    Vi pratar om en bebis och jag har tidigare tagit upp i tråden om det finns apotek eller matbutiker i närheten. Där jag bor har vi nattöppna apotek om något händer. Vi har när akuten man kan besöka om man stukat foten. 
  • Anonym (Lugnt)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-03-12 21:56:56 följande:
    Bra för dig, men alla har inte de förutsättningarna så i det fallet krävs ett mer omfattande hemma.apotek.'
    Dessutom ska man verkligen inte belasta akuten med sådantt man kan behandla hemma.
    Det är en väldig skillnad på "hemma-apotek" och akuten!!!

Närakut och akuten är två helt olika saker? det är mer som en kvällsöppen vårdcentral. Behöver man röntga så behöver man? så nej, man ska inte åka till närakuten eller akuten i onödan. Men vissa saker kan du inte lösa med ett hemma apotek heller. 

Jag kan inte minnas att jag eller någon i min familj blivit i akut behov av något som plåster eller så någonsin. 

Däremot har jag fått kraftiga akuta magsmärtor som visat sig vara njursten. Eller liknande tillstånd då jag vänt mig till när akuten som sedan tagit mig med ambulans till sjukhuset? Kan tillägga att jag inte varit den lugna typen heller, men när jag gjort mig illa så skulle ett hemma apotek aldrig ha hjälpt mig iaf. 

• Anonym (Lugnt)
    Anonym (grow and learn) skrev 2025-03-12 22:45:07 följande:

Tack för svaren. Ska beställa en del. Jag bor lite avigt, inte helt hopplöst men har bara en liten mataffär och ombud här och ca 30-40 minuter till närmaste riktiga apotek och sjukhus så jag tänkte att det kan vara bar att ha saker hemma. 

Okej, då är det en annan sits. Jag tycker att det som varit viktigt är koksaltlösning då när jag haft bebis. Bebisen kan ju inte själv snyta sig så att spruta i lite koksalt i näsan är smidigast, finns mer avancerade saker som man kan använda, men det är mer krångligt Än att ta fram koksaltsprayen.  
Svar på tråden Har du ett hushållsapotek? Vad har du i det?