Inlägg från: Tecum |Visa alla inlägg
  • Tecum

För er som undrar varför många bojkottar varor från USA

Anonym (!) skrev 2025-03-13 16:57:52 följande:

Ny dag och man får läsa om nya galenskaper från Trump ....
    Hot om 200% tull på alkoholhaltiga drycker från EU! Han verkar ju helt fixerad vid just tullar. Hot dag ett och tar tillbaka dag 2 och dag tre är det igång igen.
    Den jä..a tomten är på väg att förinta världsekonomin alldeles på egen hand.

Man undrar - har han inga rådgivare med alla hästar hemma som kan prata vett med honom?
    Vet genomsnittsamerikanen hur mycket som importeras till USA och hur beroende de är av import?
    Att han inte är riktigt navlad visste vi ju innan - men på det här viset?? Jösses!
    Bojkott - Jajjemen, jag är på!

Karlfan är bindgalen, det varnade jag för innan valet men ingen trodde mig. Det märkliga är att ingen vågar stå upp mot galenskaperna? Trump är gammal och snart borta. Men hans knähundar är unga och de kommer att anklagas för att de lär honom fördärva  USA och världen.
  • Tecum
    Anonym (Mini) skrev 2025-03-14 08:05:34 följande:
    Jag tror faktiskt inte att företagen inte bryr sig. Har konsumenterna väl lärt sig att köpa produkter med annat ursprung än usa så kan det vara svårt att få tillbaka kunderna senare. Det är många varumärken som nu smutsas ner pga usa:s politik. Även usa som resmål och överhuvudtaget allt som har kopplingar dit. Ta t ex investeringar i amerikanska bolag, då gäller det inte den moraliska biten utan att deras börser dyker. Alltså dras investeringar bort från usa.
    Håller med! Om bojkotten blir någorlunda konsekvent och varaktig kommer det att märkas. Kom ihåg att företagen fingranskar sina siffror då de känner till hotet om bojkott. Och det behövs inte så mycket för att de ska bli nervösa, de vet ju att Trump är galen och att det hela tiden kommer nya stollerier som håller den negativa synen på USA vid liv. Det är inte bara Sverige som bojkottar utan hela Europa. Teslaförsäljningen hade rasat nästan 50 % i februari.
    Också viktigt att inte resa till USA, det syns och har därmed ett symbolvärde.

Så bara låt Trumpälskarna i tråden skratta, jag tror de är rätt nervösa. Det här är mycket större än de förstår.
  • Tecum
    nattuw skrev 2025-03-15 00:15:15 följande:
    För att Kina är en stenhård diktatur med globalt herravälde som slutmål och för att det mesta som tillverkas i Kina är skräp som förstör vår miljö.
    Alltså precis som USA då! Plus att USA har konkreta och öppna planer för att annektera Kanada, Grönland och Panamakanalen, man sviker sina allierade, man motarbetar aktivt alla åtgärder för att begränsa klimatförändringarna och man hotar och straffar alla som vågar ha en avvikande åsikt.

Idag är USA ett värre hot än både Kina och Ryssland.
  • Tecum
    Anonym (Ingen bryr sig) skrev 2025-03-15 21:47:01 följande:
    Vad är det vi ska markera emot rent konkret?

Det ni pratar om just nu har ungefär lika stor påverkan som när folk satte en Ukrainsk flagga på sin FB-profil för att visa sitt stöd. Dvs man kände att man stod för något, men det påverkar inte speciellt mycket.
    Om du verkligen behöver fråga det outar du dig som en hjärndöd Trumpsupporter. En person som tänker annektera länder han vill ha med våld, tycker du inte att det är något att markera mot? Och som hyllar länder som Ryssland som använder just det våldet?
  • Tecum
    nattuw skrev 2025-03-16 14:40:34 följande:
    Och den som inte förespråkar en bojkott mot Kina är då en hjärndöd Xi Jinping supporter?
    Det är tråkigt att behöva säga det, men idag är USA ett större hot än både Kina och Ryssland. USA sviker och hotar sina allierade rakt av (och då menar jag inte Europa utan Ukraina, Danmark och Canada). Inte ens Kina och Ryssland hotar att annektera sina allierade. USA hotar också världsekonomin genom att införa och ta bort tullar i parti och minut. 

Knähunden Vance har mage att anklaga Europa för att inskränka yttrandefriheten samtidigt som han och hans anhang vill förbjuda amerikanske myndigheter att använda vissa ord, som klimathot, växthuseffekt, transvestiter och 200 andra ord.
  • Tecum
    Mentat skrev 2025-03-16 18:23:16 följande:
    OK, jag missade ordet "allierade". Det är dock en uppblåst historia som kommer sig av att Trump "inte ville utesluta något", en vanlig variant när man egentligen inte har något bra svar på en fråga.
    Det finns ett bra svar på frågan,  det lyder "USA ska inte göra något sådant annat än i samförstånd med respektive länder och allierade". Det faktum att Trump inte svarade så säger allt.
    Inse att Trump är en annan sorts politiker, allt han säger menar han att genomföra, hur stolligt det än är. Det enda som kan hindra honom är motstånd från sina egna.
  • Tecum
    Anonym (Ingen bryr sig) skrev 2025-03-16 18:39:53 följande:

Världen är inte svartvit. Stödjer man Trump om man kan diskutera både bra och dåliga beslut och saker han har sagt?

Måste man brinna av hat och förakt för att få vara med i din klubb?

Men om du är ärlig så ser du att de som stödjer Trump försvarar allt han gör eller säger. Ingen vill diskutera eller erkänna att har tar dåliga beslut. Då får de också tåla att bli kallade både det ena och andra.
  • Tecum
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-16 21:09:06 följande:
    En av Hitlers första åtgärder efter maktövertagandet var att bekämpa arbetslösheten, som var extremt hög under Weimarrepubliken. Genom stora offentliga byggprojekt, som utbyggnaden av motorvägsnätet (Autobahn), lyckades han sänka arbetslösheten avsevärt. Projektet skapade jobb och förbättrade Tysklands infrastruktur, även om det också använde tvångsarbete från koncentrationsläger och krigsfångar. Behöver jag säga mer?
    Din jämförelse mellan Trump och Hitler säger en del...

Hur ska Trump minska arbetslösheten i USA när han startar handelskrig som sabbar världsekonomin, minskar exporten från USA och tvingar deras företag att säga upp folk eller lägga ner? Turismen är ännu en sektor som kommer att rasa. Dessutom stoppar han gröna investeringar som gav en massa jobb under Biden men som nu ger arbetslöshet.
  • Tecum
    Anonym (Ingen bryr sig) skrev 2025-03-16 21:31:19 följande:
    Att jämföra Trump med Hitler påvisar bara hur verklighetsfrånvänd och påverkad man är av det mediala klimatet vi har här i Sverige.

Hitler tog i princip över hela Europa med våld. I kriget dog nästan 50miljoner människor varav 6miljoner judar som fördes till arbetsläger där dom slet ut guldtänder och annat av värde och gasade och grävde ner dom.

Kan bara en smärre överdrift att jämföra Trump med Hitler, eller?
    Trump vill ju ta över Canada, Gaza och Grönland, med våld om det behövs.

Han tvingar sig till Ukrainas råvaror och ger Ryssland resten av landet.

Hitler deporterade judar, Trump deporterar latinamerikaner.

Hitler brände böcker, Trump bannar ord.

Hitler stoppade Entartete Kunst, Trump styr vilken statlig konst som för visas

Tja, rätt lika i min bok... Det är bara arbetslägren som fattas, de kommer nog snart.
  • Tecum
    AndreaBD skrev 2025-03-16 23:30:12 följande:
    Mycket möjligt, men det finns ju inte en enda person HÄR som försvarar Trump. Just därför är det bara dumsnack. 
    Vad menar du med att ingen här försvarar Trump här är ju ett helt gäng med Tow2Mater i spetsen som inte gör annat än försvarar honom? Ni säger "jag stöttar inte Trump men..." och sen radar man upp allt han gjort som man gillar men tiger om  att han ljuger om att Ukraina startat kriget, att han och Putin delar upp Ukraina som kolonialmakter gjorde på 1800-talet, att han ska annektera Grönland och Kanada med mera med våld och att han gör en ordlista med förbjudna ors i bästa Orwellstil. 

Alltså stöttar man Trump på alla upptänkliga sätt och hånar demokratierna i Europa.
  • Tecum
    Tow2Mater skrev 2025-03-17 18:33:03 följande:
    Du har fel. Bara för att man inte skriver om det man inte håller med Trump om betyder inte att man stöttar eller försvarar allt han gör.
    Men varför vill du inte nyansera bilden genom att även skriva om det han gör fel?
  • Tecum
    Tow2Mater skrev 2025-03-17 20:33:30 följande:
    Hur skulle det nyansera bilden, de flesta här hackar ju på allt han gör som fel. Varför skulle jag behöva bidra?
    Det skulle nyansera bilden av dig, att du inte är den fanatiska Trumpsupportern du framställer dig som.
  • Tecum
    AndreaBD skrev 2025-03-18 10:01:42 följande:
    Att han bor i USA nyanserar ju redan bilden.  Det är lätt för oss att prata, men de som bor där kanske inte vill måla upp en skräckscenario 24/7? De måste ju ändå stå ut med honom i fyra år. 
    Jag tycker tvärtom, den (stackare) som bor i USA borde vara ännu mer kritisk till Trump som både ger landet dåligt rykte och håller på att köra ekonomin i botten med sina handelskrig. Plus att han inskränker yttrandefriheten och monterar ner federala myndigheter, vilket i slutändan drabbar de svagaste.

Vill man som amerikan inte ha en president som man är stolt över och som omvärlden respekterar? Nu har de en som världen ömsom fruktar och ömsom skrattar åt.
  • Tecum
    nattuw skrev 2025-03-18 13:06:46 följande:
    Och när skall du nyansera bilden av Trump eller behöver bilden av Trump inte nyanseras om man hatar Trump?
    Trump är väldigt tydlig, den bild han ger av sig själv kan ingen annan än han själv nyansera och det är han inte intresserad av.
  • Tecum
    Tow2Mater skrev 2025-03-17 22:29:07 följande:
    Jag har inget behov av att rättfärdiga mig inför FL.
    Men då får du också vara beredd att betraktas som den fanatiska Trumpanhängare som du uppenbarligen är. Du låter som en hjärntvättad sektmedlem som hyllar Ledaren vad han än gör.
  • Tecum
    Anonym (Ingen bryr sig) skrev 2025-03-18 19:38:08 följande:
    Kan du säga något Trump gjort bra då? Annars kommer du betraktas som den fanatiska Trumphataren som du uppenbarligen är, eller?
    Det är inte så lätt då han utför även goda intentioner på ett dåligt sätt, beroende på att han är inkompetent på sin post och gör det stora misstaget att välja medarbetare efter ett enda kriterium; att de är ja-sägare... Om man jämför med Reagan gjorde han tvärtom, sa en massa dumheter men valde kompetenta medarbetare som han sen  LYSSNADE på.

Men att ta strid mot en förhärskande woke-kultur är inte fel, i teorin. Tyvärr tog han i för mycket, att censurera konst är att gå för långt. Även i Ukraina gjorde han fel, han skulle satt press på Ryssland istället för på Ukraina för att få fred.

Men jag ÄR en fanatisk Trumphatare, jag både erkänner det och är stolt över det! Till skillnad från alla Trumpälskare som fegar och mumlar och inte vågar säga att de beundrar honom. 
  • Tecum
    Tow2Mater skrev 2025-03-18 20:37:08 följande:
    Astronauterna är på väg hem, det är väl bra av Trump och Musk att ta hem dem?
    Om du på allvar tror att Trump och Musk har något med det att göra beklagar jag dig uppriktigt...
  • Tecum
    nattuw skrev 2025-03-19 20:16:36 följande:
    Ingen här känner Trump och din bild av Trump kommer uteslutande från media som inte har något intresse av nyanser.
    Varför försvarar du Trump så intensivt?
  • Tecum

Trumpvännerna blir alltmer trängda och har väldigt svårt att motivera varför de gillar honom. Svamlet om astronauterna är ett bevis på det. Samtidigt vill de inte riktig erkänna ATT de gillar honom utan ägnar sin mest åt att angripa andra. Trumps inkompetens blir allt svårare att bortförklara, inte konstigt då han visar prov på den mest varje dag. Jag tror att många amerikaner är lika förvirrade som personerna här, Trump lägger sig platt för ärkefienden Ryssland, hur känns det för veteraner i försvarsmakten som ägnar ett liv åt att bekämpa dem?

Svar på tråden För er som undrar varför många bojkottar varor från USA