Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

För er som undrar varför många bojkottar varor från USA

Tow2Mater skrev 2025-03-27 22:34:59 följande:

Om Kina invaderar Taiwan, som de verkar vara på väg att göra kommer USA att bli tvugna att hjälpa Taiwan. Hoppas då europa tar fram plånboken och stödjer både Taiwan och USA, då det ligger i europas intresse fast området inte ligger georgrafiskt nära.
    Och också bojkottar alla Kinesiska varor.

Bevisen för Kinas planer att invadera Taiwan

www.aftonbladet.se/nyheter/a/W018aG/dataexpert-usa-kan-stanga-ner-danmark-om-gronland-inte-saljs

USA är inte "tvugna" till nåt. Varför ska Europa hjälpa USA när USA fjärmar sig? Vänner är inte något man bara har när man behöver något själv.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Mini) skrev 2025-03-29 12:50:47 följande:
    Tanken har slagit mig. Har sett önskemål om att dela upp USA.
    Norra USA kunde ansluta till Kanada och södra uppfylla sin confederatderömmar. Kanske införa slaveri igen.
  • nihka
    Dr Nail skrev 2025-03-27 23:03:49 följande:

Det blir dock lite ironiskt när man betalar sina icke-USAska varor i affären med visa/mastercard. Finns det inga europeiska alternativ?

Så ofta jag kan använder jag Swish.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2025-03-28 12:01:00 följande:

Europas och Kinas långvariga handelstvister och tullar kommer kanske nu mynna ut i att Kina och europa kommer att samarbeta inom jordbruk, kärnenergi, flyg och rymd, samtidigt som man utforskar innovativa industrier som artificiell intelligens, digital ekonomi, intelligenta uppkopplade fordon, grönt väte och biotillverkning.

Låter ju underbart..... Europa vill avskärma sig från USA, och närma sig Kina ännu mer.

www.france24.com/en/asia-pacific/20250328-france-china-meet-trade-disputes-ukraine-peace-talks-russia-bilateral-foreign-minister

Det är USA som fjärmar sig. Det är USA som tror man kan bajsa på alla och att man ska stå kvar lojal och vänta på att USA ska knäppa med fingrara.

Världen går vidare med eller utan USA.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2025-03-29 13:11:39 följande:
    Visst, låt Kina ta skiten. Att hjälpa ett demokratiskt land är tydligen inte viktigt for europa om det inte ligger just i...europa....
    Som man bäddar får man ligga. Om USA städar ut sina allierade är de inte längre allierade.

Europa får ta sina egna beslut utifrån vad man anser är behjärtansvärt och till gagn och INTE utifrån vad USA vill och gagnas av. 
  • nihka
    Anonym (jury) skrev 2025-03-28 22:58:42 följande:
    Problemet är att det inte finns något post Trump USA, som vi plötsligt kan lita på och låtsas som att ingenting hänt. Ett MAGA-USA, som när som helst kan återuppstå om väljarna i Misconsin är missnöjda med bensinpriserna eller annat, är ett lika stort hot som Ryssland eller Kina.

Detta är realitererna och vi måste förhålla oss till dessa och det innebär att manövrera oss mellan USA och Kina, istället för att leva kvar i en nostalgi där USA är den fria världen självutnämnda ledare.
    Absolut. När världen runt oss förändras kan vi inte stå kvar på samma plats av gammal vana och alliera oss baserat på gamla meriter.
  • nihka
    Faile skrev 2025-03-28 22:57:11 följande:
    Nämn fem saker han gjort sedan han blev president som är bra enligt dig. 
    Spelat golf
    Åkt till golfbanan
    Åkt golfbil
    Puttat

Pass
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2025-03-29 13:30:05 följande:
    Att tex inte varken betala eller ha betalat sin del till Nato under manga manga visar att europa mest bara utnyttjat USA for egen vinning!
    Det finns inte och har aldrig funnits något mer än en rekommendation att sträva mot och som i de allra flesta fall nås. Det är USA som har härjat runt om i världen och behöver europeisk finansiell hjälp för att skydda sig mot vedergällning.

Det pratas mycket om hur Europa behöver USA men USA kan gärna dra sig ur NATO och se just precis hur bra de klarar sig ensamma. Om Ryssland väljer att slå till mot sin granne USA behöver Europa då inte lyfta ett finger. 
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2025-03-29 13:50:20 följande:
    Alla kom overens! Det var en omsesidig overenskommelse mellan alla. Men duckar man  overenskommelser med 'nagon gang i framtiden" visar ju vilken moral man har. Europa ville utnyttja USA sa lange de kunde och kan.
    Ja, man kom överens om mål att sträva mot och det har i de allra flesta fall uppnåtts. Att USA i sedan i efterhand väljer att tolka stävansmål som ett bindande kontrakt i dollar och cents är ju USAs problem.

Man kom också överens om kärnvapen och många europeiska länder lät bli att skaffa, en del skrev även på icke-spridningsavtal, men om USAs kan riktas mot Europa kanske vi konfiskerar de USA har placerat ut överallt för att skydda sig själva. Danmark kan börja med att beslagta allt på Grönland. Grönlänningarna har knappast någon beef med någon och behöver inte vara nedlusat med amerikanska vapen, men de kanske behöver dem för att skydda sig från en attack från USA som verkar lida av en nyligen uppblossad Lebensraumssjuka.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2025-03-29 13:50:20 följande:
    Alla kom overens! Det var en omsesidig overenskommelse mellan alla. Men duckar man  overenskommelser med 'nagon gang i framtiden" visar ju vilken moral man har. Europa ville utnyttja USA sa lange de kunde och kan.
    USA kom överens med Ukraina att sovietiska kärnvapen kvarlämnade på ukrainsk mark efter Sovietunionens fall inte skulle ingå i Ukrainas försvar - mot löfte om amerikanskt beskydd. Och nu är det löftet inte värt vatten.

Trumpledda USA ska tala väldigt tyst om just moral.
Svar på tråden För er som undrar varför många bojkottar varor från USA