Inlägg från: Anonym (Lukas) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lukas)

För er som undrar varför många bojkottar varor från USA

Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-17 14:19:39 följande:
    I de flesta demokratiska länder är kritik mot Israels politik och handlingar skyddad under yttrandefriheten. 

---

Medan kritik mot Israel generellt sett inte är olaglig, används antisemitism (falska påståenden) allt oftare av "israelvänner" som slagträ för att tysta kritiska röster  
    Så är det. Däremot är inte rasism, stöd till terrorgrupper och antisemitism skyddat av yttrandefriheten

---

"kritiker"
    .

• Anonym (Lukas)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-17 17:19:44 följande:
    Absolut. Håller med dig till 100%
    Så då borde du inte vara vare sig förvånad eller upprörd när samhället (till slut) börjar agera mot den antisemitism och det terrorist-stöd som är så framträdande i "stödet för Palestina"
  • Anonym (Lukas)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-17 19:22:51 följande:
    Det är viktigt att skilja mellan Hamas och propalestinska rörelser. .
    Varför det och hur då?

De gör ju själva ingen skillnad på varandra?!
  • Anonym (Lukas)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-20 15:18:37 följande:
    Du hade svaret i kommentaren du svarade på .
    Nä.

Svaret på frågan VARFÖR vi ska göra skillnad på dem finns inte alls i din text.

HUR ger du bara ett par kortfattade exempel på. Hamas har "antisemitiska åsikter" medan "propalestinier" enligt dig "stöder en tvåstatslösning".

Ja det är riktigt att Hamas inte stöder en tvåstatslösning. Det vet vi.

Så, när vi då tittar på ett demonstrationståg i Sverige med dessa individer och vi ser skyltar med ett utplånat Israel på och hör ropen om ett "fritt Palestina" som skall råda "from the river to the sea" ...

Då är det alltså enligt din definition Hamas vi ser och hör.

(och sedan kan vi lägga till ramsor om judarnas utplåning och foton och flaggor som hyllar Hamas och andra terrorgrupper)

inte för att dessa demonstrationsdeltagare för en sekund ser sig själva som "Hamas" ...

Så mina två frågor Varför och hur hade du gärna fått svara på lite mer detaljerat om du verkligen menar att det är skillnad på dessa bägge grupper.

.
    Och det KAN väl inte finnas så värst många propalestinska grupper som accepterar en tvåstatslösning?
  • Anonym (Lukas)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-20 15:26:14 följande:
    Jag är inte alls upprörd när stödet till terrorister förbjuds. Men när i princip all kritik mot Israels krigsbrott som folkmord och etnisk rensning kallas för antisemitism, då är vårt yttrandefrihet i fara. 
    Du har precis i inlägget innan detta beskrivit hur i "princip all" aktivism i demonstrationstågen på Sveriges gator är Hamas.

Om alla demonstrationståg för "Palestina" i Sverige innehåller det du kallar "Hamas" så förstår jag om det känns som att all "kritik" mot Israel slås ned på
  • Anonym (Lukas)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-22 13:32:39 följande:
    Återigen lögner och det vore under min nivå att ens befattas med svammlet. Pinsamt att israelvänner inte kan argumentera med fakta.
    Så här gör du ju varje gång du kört ned i diket. Kallar folk för lögnare och att det skulle vara "under din nivå" att bemöta kommentarer om det du själv skrivit¨.

Jag fattar att du är en av de som demonstrerar för "Palestina" och att det är känslor inblandat men nu är det ju du själv som påstår att propalestinierna "stödjer en tvåstatslösning".

Vad blir då alla de som demonstrerar och som med ord och bilder visar att de INTE accepterar en tvåstatslösning?

Vad blir då alla som går med i ett tåg där man skanderar om ett fritt "Palestina" från floden till havet och har banderoller med bilder på ett utplånat Israel?

Kan man kalla sig oskyldig om man går med i ett demonstrationståg som skanderar om utplånandet av ett land och ett folk?
  • Anonym (Lukas)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-22 13:30:11 följande:
    Det är lögn. Jag har aldrig skrivit det.
    Utifrån din beskrivning av vad som är "Hamas" och givet vad som skanderas och demonstreras i "Palestinatågen" så är det onekligen precis det du (förmodligen omedvetet) skrivit.

Eller vill du förklara lite mer detaljerat skillnaden mellan Hamas och "den propalestinska rörelsen"?
  • Anonym (Lukas)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-22 16:30:37 följande:
    Det är lögner igen.  
    Kallar det jag skriver "lögner"

.
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-22 16:30:37 följande:
     Och jag har inte kallat dig för lögnare 

Påstår att du aldrig kallat mig "lögnare"

• Anonym (Lukas)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-22 16:41:05 följande:
     palestinademonstrationer är breda, civila uttryck för fred och solidaritet med det palestinska folket
    Varenda "palestinademonstration" i Sverige innehåller det du kallar "Hamas" i ditt tidigare inlägg.

Terrorhyllningar, slagord och plakat om Israels utplåning, öppen antisemitism.

Så hur ska vi andra skilja dem åt?
    .

En kvinna med en skylt med ett utplånat Israel.

En man som skriker "Döda Israel!"

En annan man med en skylt som visar hur Israel kontrollerar USA och EU - kallar det "instruction for genocide"

En man som viftar med en Hamasflagga

En man som i text hyllar massmord på judar

Skulle jag vilja kan jag lätt kunna lägga in 1000 olika bilder på FL från "palestinademonstrationernas" egna sociala medier där de visar upp detta.

.
    "Civila uttryck för fred och solidaritet" kallar du det.
  • Anonym (Lukas)

Jag skulle kunna lägga in 1000 bilder men nöjer mig med en

Örebro.

Officiell affisch för ett möte.

Ett utplånat Israel på affischen.

(ingen tvåstatslösning där inte)
    .

• Anonym (Lukas)
    Anonym (Kanske) skrev 2025-04-29 17:39:18 följande:
    Kanske är jag blind men jag ser inget utplånat Israel på den affischen?

Visa mig?
    Varsågod.
    -

-

Israel borta. Utplånat. Istället "Palestina".

En i sammanhanget klassisk bild som går ihop med "from the river to the sea".

De döljer inte ens sin önskan om Israels försvinnande.
  • Anonym (Lukas)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-29 17:40:31 följande:
    De incidenterna är väldigt få och är ingeting jag försvarar. 
    Så hur ska vi andra skilja Hamas från den "propalestinska rörelsen" om den "propalestinska rörelsen" accepterar och tillåter alla dessa "väldigt få" individer i sina demonstrationer?

Det är alltså exempelvis arrangörerna av demonstrationerna som sprider detta.
  • Anonym (Lukas)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-29 22:13:45 följande:
    Det är den historiska Palestina som visas och som fullständigt tagits över av Israel.
    Nä, det är Israel + Gaza + Västbanken som har målats i de "palestinska" färgerna för att symbolisera hur Israel utplånats och "palestinierna" tagit över.

Detta är vad Hamas har som mål.

Det historiska Brittiska Mandatet Palestina hade helt andra gränser.
  • Anonym (Lukas)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-29 21:59:56 följande:
    På samma sätt som man skiljer de judiska terroristerna från andra judar.
    Och hur gör man det om "andra judar" demonstrerar ihop med "judiska terrorister"?

Det är ju nämligen situationen med "palestinarörelsen".

De som påstår sig vara för "civila uttryck för fred och solidaritet" går ju bokstavligen hand i hand med de som önskar Israels utplånande och hyllar massmord på judar.

Du påstår att dessa uttryck och åsikter "är ingenting jag försvarar" men hur ska vi andra se det på dig när du samtidigt inte har några problem med att här på FL försvara exempelvis kartor med ett utplånat Israel och ramsor om att "befria" landet "från floden till havet"?

Förstår du omöjligheten i att skilja "palestinaaktivister" från Hamas?
  • Anonym (Lukas)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-29 23:29:03 följande:
    Varför tar du bort 90% av min kommentar? 
    För att resten är irrelevant för din syn på de "Hamas-åsikter" som genomsyrar det du kallar "palestinarörelsen" och som jag undrar över.

Eller skulle det på något sätt vara mer OK att hylla massmord på judar och visa sin önskan om ett utplånat Israel "för att ..."

...ja, för att ... vadå?
  • Anonym (Lukas)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-30 11:21:11 följande:
    Du svamlar. 
    Kartbilden som används av "palestinarörelsen" visar Israel + Västbanken + Gaza. Allt målat i "Palestinas" färger. 

"Palestinas" historiska gränser såg inte ut sådär.
    .

Under det brittiska mandatet så de ut såhär

.
    Och under ottomanska imperiet såg de ut ungefär såhär (the afternoon map 1804)

• Anonym (Lukas)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-30 11:24:24 följande:
    Du ger dig själv svaret men verkar ha svårt att förstå det.

På samma sätt som man skiljer de judiska terroristerna från andra judar. 
    Så du vill inte förklara hur man ska skilja på "palestinarörelsen" och Hamas när de vandrar tillsammans i ett gemensamt demonstrationståg.

Ja det är jättesvårt att förstå den förklaring du inte vill ge.

.
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-30 11:28:26 följande:
    Irrelevant? 
    Ja. Irrelevant. Du påstod att det vara "viktigt" att skilja "palestinarörelsen" från Hamas.

Jag frågade HUR man gör det och VARFÖR det skulle vara viktigt

Hur man ska göra det har du inte svart på annat än att Hamas uttalar sig antisemitiskt och att "palestinarörelsen" är för en tvåstatslösning.

Frågan om VARFÖR det skulle vara viktigt att skilja på dem har du inte ens försökt besvara.

Ingen av dessa bägge frågor till dig har någonting med Gaza att göra.
  • Anonym (Lukas)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-05-06 17:20:49 följande:
    Jag kan inte hjälpa dig med läsförståelse när du redan fått svar. .
    Så då får vi gå då på ditt svar att "palestinarörelsen" är för en tvåstatslösning vilket då innebär att alla som demonstrerar med ett utplånat Israel på sina skyltar eller skaderar om "from the river to the sea" istället är Hamas - som du satte som motsats till "palestinarörelsen".
  • Anonym (Lukas)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-05-06 18:21:50 följande:
    palestinademonstrationer är breda, civila uttryck, över hela världen, för fred, för solidaritet med det palestinska folket 

Svar på tråden För er som undrar varför många bojkottar varor från USA