För er som undrar varför många bojkottar varor från USA
www.svd.se/a/630bqW/bessent-varnar-inte-hamnas
Låt mig gissa: vår pinsamma regering kommer att agera rösten emot införandet av motåtgärder inom EU, alternativt söka "undantag".
Great Depression 2.0 närmar sig, om det här fortsätter. Börsen är kaos, man vill inte ens titta. Fuck USA.
USA har inte infört nya tullar för Ryssland. 🤔
Trumps senaste chocktullar mot Kina kan ju även ses som ett varnande exempel gentemot oss i EU. Ett sätt att säga "så kommer vi även göra mot er ifall ni kämpar tillbaka med motåtgärder och inte biter i kudden"
Läskigt! Vi kanske ska bita i kudden trots allt...
Det är ändå lite kul att se Kinas svar på trumpens galenskaper.
Bilresandet från Kanada till USA har minskat med 32% vilket är långt värre än turistindustrings prognoser. USA förlorar mycket pengar på det.
www.forbes.com/sites/suzannerowankelleher/2025/04/14/canadian-travel-usa-boycott-escalates/
För att återgå till det tråden handlar om. Bojkott av amerikanska varor. Palestina finns det andra trådar för. Varför är det mer rumsrent att handla kinesiska varor trots att landet är långtifrån en demokrati är totalauktoritärt? Eller köra Volkswagen trots att den bilen var ett av Hitlerregimens påfund? Jag säger inte att jag är ett fan av varken Trumpen eller Musken, men varför ses dessa herrar som hemskare än Xi eller Adolf? Är det för att de är anti-woke?
Det är en global trend att allt färre väljer att åka till USA, inte minst på grund av ett (permanent?) skadat varumärke. Vilket är ju såklart dåliga nyheter för USAs ekonomi.
www.euronews.com/my-europe/2025/04/22/tourism-boycott-europe-travel-to-us-drops-in-wake-of-trump-presidency
Enligt Europeiska centralbankens senaste undersökning märks det för första gången ett skifte i konsumenternas attityder och konsumtionsmönster där de aktivt väljer bort amerikanska (USAska) varumärken. Det gäller både rika och fattiga europeiska hushåll, vilket tyder på en långsiktig trend snarare än dagens prissituation.
lol vilken sabbad tråd
Ett ganska tungt sätt att bojkotta USA är att avinstallera Windows. Linux har väl ändå alltid varit ett bättre system?