Inlägg från: Dr Nail |Visa alla inlägg
  • Dr Nail

För er som undrar varför många bojkottar varor från USA

Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-03 12:18:02 följande:
    Scott Bessent, USAs finansminister, har nu varnat världens länder för att svara på USAs beslut att införa tullar på varor från EU. Han varnar för att eventuella motåtgärder skulle leda till en eskalering av handelskonflikten. 😂 Alltså, det är inte klokt. Med andra ord "lyd oss och säg inte emot".

www.svd.se/a/630bqW/bessent-varnar-inte-hamnas
    Diplomatspråk för "bit i kudden och kämpa inte så är det över snabbare".
  • Dr Nail

Låt mig gissa: vår pinsamma regering kommer att agera rösten emot införandet av motåtgärder inom EU, alternativt söka "undantag".

• Dr Nail

Great Depression 2.0 närmar sig, om det här fortsätter. Börsen är kaos, man vill inte ens titta. Fuck USA.

• Dr Nail
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-04 12:03:31 följande:

USA har inte infört nya tullar för Ryssland. 🤔

Däremot har de gjort det för bokstavliga pingviner 
  • Dr Nail
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-04-05 06:53:46 följande:
    Han är köpt av Putin på något sätt?
    Vill förstöra för USA och väst?
    Trump är köpt av Putin. Biden var dement. När ska de skaffa en riktigt president, eller har de någonsin haft en??
  • Dr Nail
    Mentat skrev 2025-04-05 13:34:20 följande:
    Kort minne?
    Kennedy? Ja, det var tider det 🥲
  • Dr Nail
    Rataxes skrev 2025-04-05 13:55:39 följande:
    Ronald Reagan. 
    Just ja, Hollywood snubben. Det var tider det
  • Dr Nail

Trumps senaste chocktullar mot Kina kan ju även ses som ett varnande exempel gentemot oss i EU. Ett sätt att säga "så kommer vi även göra mot er ifall ni kämpar tillbaka med motåtgärder och inte biter i kudden"

Läskigt! Vi kanske ska bita i kudden trots allt...

• Dr Nail
    Anonym (Mini) skrev 2025-04-09 09:33:13 följande:

Det är ändå lite kul att se Kinas svar på trumpens galenskaper. 

Just nu är det bokstavligen bara Kina och Kanada som vågar pusha tillbaka.
  • Dr Nail
    Mentat skrev 2025-04-15 08:47:22 följande:
    Visst, men att göra sig beroende av Kina är ännu sämre. Trump är borta om några år men Kina visar inga som helst tecken på demokratisering och Xi är ledare på obestämd tid. Indien vore ett bättre alternativ än Kina som strategisk partner
    Indien är inte mycket mer än en gigantisk sophög i nuläget. Kina är bättre. Renare.
  • Dr Nail
    Anonym (Lenny.) skrev 2025-04-24 00:15:17 följande:

För att återgå till det tråden handlar om. Bojkott av amerikanska varor. Palestina finns det andra trådar för. Varför är det mer rumsrent att handla kinesiska varor trots att landet är långtifrån en demokrati är totalauktoritärt? Eller köra Volkswagen trots att den bilen var ett av Hitlerregimens påfund? Jag säger inte att jag är ett fan av varken Trumpen eller Musken, men varför ses dessa herrar som hemskare än Xi eller Adolf? Är det för att de är anti-woke?

Det handlar väl mer om att USA (från vårt perspektiv) inte liknar en handelspartner lika mycket som den påminner en modern motsvarighet av skäggiga damer och siamesiska tvillingar.
  • Dr Nail
    nattuw skrev 2025-04-27 21:10:33 följande:
    Kina är en stenhård diktatur med globala maktambitioner. Kina är verkligen inte en stabil handelspartner. Att förlita sig på Kina är som att köpa en krokodil till husdjur åt sina barn, aningslöst.
    Det var ju inte Kina som startade handelskriget, eller? Vilka gjorde så att jag förlorade pengar? USA. 

🤮🇺🇸
  • Dr Nail
    nattuw skrev 2025-04-28 22:32:19 följande:
    Vilket bara visar att människor är dummare eller åtminstone okunnigare än man tror. Hade svensk media bedrivit samma kampanj mot Xi Jinping som mot Trump skulle ingen bojkottivrare ta i kinesiska varor ens om de fick betalt av kinesiska staten för att sprida kinesisk propaganda.
    Jag investerar ganska mycket av mina pengar i Kinas bilindustri, bara som ett exempel. På vilket sätt anser du att USAs handelskrig gynnar mig personligen, anser du om jag frågar rakt ut? 
  • Dr Nail
    nattuw skrev 2025-04-30 20:49:43 följande:
    Vill du stödja en diktatur så är det upp till dig på samma sätt som det var upp till de som investerade i Sydafrika under apartheid.
    Jag investerar där jag känner att det finns en framtid.
  • Dr Nail

Enligt Europeiska centralbankens senaste undersökning märks det för första gången ett skifte i konsumenternas attityder och konsumtionsmönster där de aktivt väljer bort amerikanska (USAska) varumärken. Det gäller både rika och fattiga europeiska hushåll, vilket tyder på en långsiktig trend snarare än dagens prissituation.

• Dr Nail

Ett ganska tungt sätt att bojkotta USA är att avinstallera Windows. Linux har väl ändå alltid varit ett bättre system?

Svar på tråden För er som undrar varför många bojkottar varor från USA