Inlägg från: Anonym (Mini) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mini)

För er som undrar varför många bojkottar varor från USA

Anonym (Ingen bryr sig) skrev 2025-04-02 21:39:39 följande:

Inte så smart att sälja av Tesla nu. Elon Musk ska tillbaka till sina uppdrag i Tesla igen och det höjde aktien med 4%.

Jodå. Skadan Musk har gjort mot varumärket tesla är redan gjord. Styrelsen som med borde ryka skulle ha tagit bort honom för år sedan. Sen att inte göra det efter hitlerhälsningen, för dåligt. Det finns många konkurrenter inom segmentet, den extrema övervärderingen kommer inte tillbaka.
  • Anonym (Mini)
    Dr Nail skrev 2025-04-02 22:10:39 följande:
    Jag sålde allt mitt USA-relaterat redan i början på mars. Ångrar inte en sekund med tanke på hur de gått.
     Avslutade fonder med USA-inblandning i februari, alla i min omgivning har gjort samma. Jag handlar med vissa amerikanska aktier fortfarande.
  • Anonym (Mini)
    Dr Nail skrev 2025-04-03 11:37:32 följande:
    Jag märkte att Tesla gick upp med över 5%...

Men samtidigt föll dollarn till under 10 sek, i samband med att handelskriget är nu formellt förklarat.
    Frågan är varför man skulle vilja handla med tesla som har så många oklarheter inblandat. Vill man ha volatilitet så finns det bättre kandidater säger jag.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Ingen bryr sig) skrev 2025-04-03 18:53:40 följande:
    Allt med aktier handlar om oklarheter. Om man inte förstår det så ska man investera i tryggare sparformer.
    Nej :)
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Tor) skrev 2025-04-03 20:51:33 följande:
    Om man nu vill ha tryggare aktier så ja. 
    Det är en enorm förenkling av något komplext. Vill vissa ha trygga aktier? Javisst, andra som jag tjänar pengar på volatilitet. Förstår man inte det ska man nog lära sig innan man försöker sig på att diskutera trading.
  • Anonym (Mini)
    nattuw skrev 2025-04-04 21:40:58 följande:
    Teslas aktiekurs hade ingen koppling till försäljningssiffrorna. Det som hänt är att Musk förvandlades från ett grönt helgon till en Satanist. Vilket fått de som såg Musk som ett grönt helgon att i panik sälja sina aktier av rädsla för att bli anklagad för att stödja Musk och i förlängningen Trump.
    Jaa eller hur ;)
  • Anonym (Mini)

Det är ändå lite kul att se Kinas svar på trumpens galenskaper. 

• Anonym (Mini)
    Jeanette2003 skrev 2025-04-12 12:58:10 följande:
    Som sagt, de allra flesta svenskar kollar in Joe Rogan eller Sky News AU. De allra flesta kollar bara svenska nyheter, och dessa driver just nu en fanatisk kampanj mot Trump där man i princip uteslutande bara publicerar negativa saker och bjuder inte gäster som säger negativa saker.

Naturligtvis påverkar detta svenska folket, men eftersom medierna inte ljuger så förstår folk inte att de blir förda bakom ljuset. Genom att utelämna allting som är obekvämt för den egna propagandan kan media påverka människor att tycka och tänka precis som journalisterna vill.
    Hur har du kommit fram till att de allra flesta svenskar gör så?

Alla jag känner använder många källor.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Ingen bryr sig) skrev 2025-04-12 20:03:35 följande:

Du har fel. Tesla har inte tappat kraftigt. Om man tar från högsta toppen till lägsta värdet så har dom flesta aktier tappat eftersom det går fram och tillbaka för det mesta. 

Men ser man på 5 dagar, 1 månad, 6 månader, 1 år, 5 år ..så har den gått med vinst. Den har minskat i värde dom 4 senaste månaderna vilket troligtvis kommer att stabiliseras framöver.

Aktier funkar oftast så.

Hahahaha....ja om det får dig att må bättre att intala dig det så ;)
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-23 22:02:10 följande:
    Finns det någon skillnad mellan Hamas terroratack och det som Israel gör mot oskyldiga civila i Gaza idag? Oskyldiga civila mördas hänsynslöst i alla fall. 
    Det är en extremt stor skillnad. Du ser inte det själv?
  • Anonym (Mini)

Men antiextremist, du kan ju diskutera situationen i Gaza på andra platser än i denna tråden, den här tråden har sitt berättigande och det blir kontraproduktivt att gå ifrån ämnet.

• Anonym (Mini)
    Anonym (Lenny.) skrev 2025-04-24 00:15:17 följande:

För att återgå till det tråden handlar om. Bojkott av amerikanska varor. Palestina finns det andra trådar för. Varför är det mer rumsrent att handla kinesiska varor trots att landet är långtifrån en demokrati är totalauktoritärt? Eller köra Volkswagen trots att den bilen var ett av Hitlerregimens påfund? Jag säger inte att jag är ett fan av varken Trumpen eller Musken, men varför ses dessa herrar som hemskare än Xi eller Adolf? Är det för att de är anti-woke?

För mig är det många saker men helt kort så är det för att Kina är en stabil handelspartner och usa har blivit en bananrepublik styrd av en av dom farligaste clowner världen har skådat i modern tid. Från det usa har varit till detta. Helt pragmatiskt utan att blanda in något om frånvaro av demokrati. Woke vet jag knappt vad det egentligen innebär, är inget jag tar med i beräkningen. Mänskliga värden som är utmärkande för utvecklade samhällen däremot är viktiga.
  • Anonym (Mini)
    Maya84 skrev 2025-04-24 19:17:46 följande:

Ni kan ju börja med att sluta använda Facebook, Instagram, era iphones till att börja med. Efter det kan ni slänga era Mastercard och Visa-kort och gå in på banken efterssom ni bara kan använda kontanter. Men det är ni väl för bekväma för att göra?

Många gillar att använda swish, det är ett alternativ.
  • Anonym (Mini)
    nihka skrev 2025-04-26 19:52:22 följande:
    Det är handlar nog om Trumps senaste hot om att lägga tullar på utländska besökare Guld i mun
    Och att ingen vill bli tillbakaskickad hem, bli frihetsberövad eller sänd på oväntad semester på obestämt tid till el salvador. Förutom att det blivit ett high chaparall-land som man inte vill vistas i längre eller gynna.Osv osv. NYC har varit en av mina favoritstäder att besöka, vet inte om jag kommer att sätta min fot där i resten av mitt liv. Rötan i USA har kanske alltid funnits men att man inte har märkt det.
  • Anonym (Mini)
    nattuw skrev 2025-04-27 21:10:33 följande:
    Kina är en stenhård diktatur med globala maktambitioner. Kina är verkligen inte en stabil handelspartner. Att förlita sig på Kina är som att köpa en krokodil till husdjur åt sina barn, aningslöst.
    När man nu behöver ha handelspartners så verkar många anse att Kina är ett bättre alternativ än dagens USA som hotar Grönland/Danmark och Kanada t ex. Som driver en huvudlös mkt farlig ekonomisk politik där förutsättningarna ändras minut för minut.

Vilket land tycker du är ett bättre alternativ än Kina? Som uppfyller dom kriterier som krävs.
  • Anonym (Mini)
    nattuw skrev 2025-04-28 22:32:19 följande:
    Vilket bara visar att människor är dummare eller åtminstone okunnigare än man tror. Hade svensk media bedrivit samma kampanj mot Xi Jinping som mot Trump skulle ingen bojkottivrare ta i kinesiska varor ens om de fick betalt av kinesiska staten för att sprida kinesisk propaganda.
    Svensk media är en begränsad informationskälla, en liten del av det man kan ta del av. Jag har förstått att du är väldigt inriktad enbart på Sverige men dom flesta idag är inte det.

Det behövs inga kampanjer av någon sort för att se skadan trump orsakar, bara att man tar del av nyheter med bra spridning.
Svar på tråden För er som undrar varför många bojkottar varor från USA