Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

För er som undrar varför många bojkottar varor från USA

Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-22 16:53:55 följande:
    "Trump är högst ansvarig för våldet och stormningen av Capitolium den 6 januari 2021 och borde därför stängas av från alla framtida ämbeten. Detta är vad den 6 januari-kommittén kommit fram till i sin 845-sidor långa rapport."

www.svt.se/nyheter/utrikes/trumps-ilska-efter-6-januari-kommittens-rapport-inte-ett-enda-bevis
    Kommittén där Pelosi förbjöd republikanerna att utse sina egna ledamöter till utredningen och hon istället valde 2 Trump-kritiker som Liz Cheney av de endast 2 republikanerna hon tillät vara med. De andra 7 var demokrater. Bara du tror resultatet av det blir en rättvisande rapport. Kommittén förstörde dessutom egna protokoll och påverkade vittnen i hemlighet.
  • Tow2Mater
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-22 17:31:35 följande:
    Jaha...är det bara republikanerna och Trump som enligt dig är pålitliga? 😂 Så tänker bara de mest extrema Trump anhängare. Trump tex är bevisat en av största lögnare som funnits. Under hans förra mandat ljög han i sina uttalande över 3500 gånger. När han tex gör uttalanden ljuger han 21 gånger per dag.
    Det har jag inte påstått, jag har sagt till dig tidigare att jag anser alla politiker ljuger, oavsett vilken grupp de tillhor. Men en pålitlig utredning borde vara någorlunda neutral i deltagare, vilket denna inte alls var.
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2025-03-22 19:14:11 följande:

Den som rapporterar om fakta har rätt 

De som berättar om sina känslor berättar om sina känslor, kanske är de baserade på fakta, kanske är de baserade på lögner eller missuppfattningar.

De som 'rapporterar om fakta' spinner den alltid på det vis just de vill den ska framstås. Det finns ingen oberoende rapportering av fakta. Och sedan kan det diskuteras vad som faktist är fakta eller inte; samma ost kan uppfattas vara både vit eller gul av olika personer, men inte typ röd. Vem har rätt, är den vit eller gul?
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2025-03-22 21:00:01 följande:

Nej, alla är inte som du, alla spinner inte falska narrativ och halvsanningar och direkta lögner.

Jo, precis. Man kan diskutera om det är fakta att månen är en ost eller inte.  Men det betyder inte att månen är en ost. 

Påståendet att fakta kan vara lite vadsomhelst är falskt. Däremot kan man ha olika kunskap om fakta, olika uppfattningar och värderingar om fakta.

Ostens färg går att bestämma genom att analysera våglängderna på ljuset som osten reflekterar. Det är fakta om ostens färg. 

Sen kan olika människor ha olika uppfattningar om ostens färg av olika anledningar.

Inget av detta gör att månen är en ost. 

Rekommenderar Wikforss bok till dig också, det kan hjälpa till att sortera bort de mest vilseledande källorna du delat. 

Jag undrade inte om månen är en ost. Jag undrade bara om ostens färg. Om du tycker att man genom att analysera våglängder på ljuset som osten reflekterar for att bestämma den faktiska osts färg, kan det ju ändras från dag till dag beroende på just den ostmassesammansättning som kommer in för att tillverka den specifika ostbatchen. Så 'fakta' kan ju då ändras från dag till dag i den mening man diskuterar den. Vad som var fakta dag ett ändrades till något annat dag två för samma sak man diskuterar; dvs ostens färg.  

Och som jag sa, jag kan inte tyska, jag måste förlita mig på de faktiska kvoteringar jag läser. Och det jag läser och delar är varken mer eller mindre fel i jämförelse till vad du läser, ifall kvoyteringarna skiljer sig. Orsak till det har jag redan angett.
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2025-03-22 17:08:59 följande:
    Var det inte precis vad Trump och Vance föreslog när de i ovala rummet anklagade Zelenskyy för att inte vilja ha fred, att förbättra handelsrelationer och politiska relationer istället för att acceptera att Kreml inte är intresserade av ömsesidig nytta.och fredliga relationer.

Det Trump och Vance föreslog var samma politik som Europa och USA försökt sedan millennieskiftet utan att förändra Rysslands krig och mördande i grannländer.
    Var var de europeisk kritikerna då? Tydligen kände inte europa någon risk från Ryssland då, efter de tagit Krimea. Det fanns inget större intresse att bidra med sin del till Nato t ex.
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2025-03-23 15:41:27 följande:
    Europa har kritiserat och infört sanktioner och bistått Ukraina sedan Krim och Donbass och fram till nu och fortsatt framåt.

Det är Trumps som slutat kritisera Ryssland och vill ta bort sanktioner mot dem och sluta ge stöd till Ukraina...
    Europa borde steppat upp det ganska mycket mer, då det europa gjort hittills har inte räckt.

USA har fått nog.
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2025-03-23 17:09:40 följande:

Alltid samma visa från ledare som liknar varandra.

En fråga: Vad skulle uppgiften for en nordisk försvarsunion vara som inte kan hanteras genom Nordefco?

Sverige bör ta initiativ till och leda en nordisk försvarsunion, skriver fyra SD-ledamöter

omni.se/sd-sverige-borde-leda-en-nordisk-forsvarsunion/a/630nqz

www.aftonbladet.se/debatt/a/yEnArK/sd-lat-sverige-leda-en-nordisk-forsvarsunion
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2025-03-23 17:09:40 följande:

Europa har gett mer än USA.   Och du säger att USA för nog Tomte

Ja, europa borde ta hand om sitt närområde och det som de ser som ett hot i mycket mycket högre grad.
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2025-03-23 18:30:53 följande:

Ja, där har du ett till parti som gnäller över hur orättvis omvärlden är mot dem och deras parti.

Med hotet från oberäkneliga stormakter föreslår de alltså i sin debattartikel att bilda en nordisk union, om de menar enbart militär eller också politisk är de otydliga om.

Men vad är skillnaden de vill ha, då Nordefco redan finns?
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2025-03-24 00:18:00 följande:
    Skriver de inte vad de vill i artiklarna du läst och sedan länkat till?

De har väl inte skrivit debartartikeln på tyska? (trots deras nazistiska ideologiska arv)
    Skulle jag fråga om jag läst det?? Trodde du kanske visste.

Du verkar otrevlig nu.
Svar på tråden För er som undrar varför många bojkottar varor från USA