Inlägg från: nattuw |Visa alla inlägg
  • nattuw

För er som undrar varför många bojkottar varor från USA

Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-10 23:57:52 följande:
    Vad märkligt att just du säger det
    Nix jag står på demokratins sida vilket gör att jag stödjer länder där de har fria val som till exempel Israel och USA. Så det är helt i linje med min linje att vara kritisk mot Kina.
  • nattuw

US Treasury Secretary Scott Bessent intervjuas om tullar.
    VARNING om du är socialdemokrat och är rädd för media som inte godkänts av partiet: Intervjuaren är Tucker Carlson.

• nattuw

Något som kanske även Socialdemokrater vågar titta på är Avanza.

Sparpsykologen Niklas Laninge från Opti argumenterar för att Trump kanske inte handlar så irrationellt som det verkar. Det kan vara så att USA medvetet vill sätta käppar i hjulet för världsekonomin eftersom det skulle ge USA en möjlighet att minska budgetunderskottet utan att någon annan nation kan hota USA:s dominerande roll.

www.placera.se/nyheter/spararna-agerar-kanslomassigt--och-det-finns-en-logik-bakom-trump

• nattuw
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-04-11 16:31:46 följande:

Ja, det gör ju inte det hela bättre för oss. Trump är full av illvilja mot hela världen och även Europa. EU är till bara för att djävlas med USA säger han. Han planerar att hota oss med att ta bort säkerhetsgarantier .  Så det är nog dags för EU att hitta andra samarbetsparter.

Det är dags att Europa tar ett eget ansvar för sin egen säkerhet. Att skylla Europas självförvållade problem på Trump är bara ett sätt för europeiska ledare att skylla sin egen inkompetens på  någon annan.
  • nattuw
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-11 16:29:39 följande:
    Du klagar på att Kina inte respekterar mänskliga rättigheter men när Israel
    Kina är en diktatur och Gaza styrs av en diktatorisk  terroriststämplad nazistorganisation som den  7 oktober 2023 anföll Israel där de våldtog, mördade, lemlästade och kidnappade barn.
  • nattuw
    Jeanette2003 skrev 2025-04-12 12:25:28 följande:

Tycker ändå det är rätt kul att folk vill bojkotta USA, men inte Kina, Saudiarabien eller andra diktaturer med slavlöner och barnarbete.

Trumphatet som piskats upp av media är verkligen galet.

De ser väl helt enkelt inga problem med slavlöner och barnarbete så länge det innebär att de får billiga varor.
  • nattuw
    Anonym (Ingen bryr sig) skrev 2025-04-12 20:50:24 följande:
    Men Tesla med ett högre PE signalerar att marknaden förväntar sig mycket framöver och visst, det kanske inte infrias, men Tesla ligger bra till när det gäller modern teknik så det kan lika gärna innebära en bra vinst på sikt.
    Teslas aktiekurs är en bubbla som förr eller senare kommer att spricka. Det mest förvånande är att bubblan inte redan spruckit.
  • nattuw
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-04-14 19:28:45 följande:

De gör vi. Vi rustar nu försvaret i hela Europa. Särskilt Norra Europa, Tyskland och Frankrike satsar nu mycket stora belopp och resurser. Ju galnare Trump, ju mer stiger aktierna i försvarsindustrin.

Vi skulle inte behövt rusta i panik om europeiska ledare som Reinfeld och Löfven tagit sitt ansvar. Vilket de inte gjorde. Istället har Europa försökt gömma sig bakom USA. Vilket inte minst den svenska NATO ansökan visade.

Tanken var att unga amerikanska män från "fly over states" skulle dö för Europa. Nu sprack den planen och de europeiska länderna blev helt plötsligt ansvariga för sin egen säkerhet.
  • nattuw
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-04-14 21:03:10 följande:
    USA har velat ansvara för Europas försvar. Det har gett dem makt. Tänk på att Tyskland inte fått ha eget försvar efter andra världskriget, de skulle hållas på mattan . Och vi i Sverige fick inte bygga egna kärnvapen. Det tog USA ifrån oss, vi fick lägga ner vårt kärnvapenprogram. 
    Det var inte USA som tvingade Sverige att skrota både det civila- och det militära försvaret. Det var ett inhemskt beslut.
  • nattuw
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-15 22:52:36 följande:
    Jag ser det som komplimang när tex nazister tycker att mina åsikter är extrema åt andra hållet. 
    Nordiska motståndsrörelsen delar Palestinarörelsens åsikter om Israel. Så när någon har problem med att mina åsikter skiljer sig från Palestinarörelsens åsikter så är det ett kvitto på att jag inte delar Nordiska motståndsrörelsens politiska åsikter.
Svar på tråden För er som undrar varför många bojkottar varor från USA