Inlägg från: Anonym (Ingen bryr sig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ingen bryr sig)

För er som undrar varför många bojkottar varor från USA

nihka skrev 2025-04-12 11:25:21 följande:
    Det jag vände mig emot var hur Trump som företrädare för ett land lägger sig till med löjlig röst och löjlig mimik och gör narr av vad representatner från resten av världen (70 stater) har sagt "Kissing my ass" över telefon - och då är det högst osannolikt att någon har sagt: "Please, please Sir. Make a deal. I'll do anything, I'll do anything Sir."

Det är nivån man kan vänta sig av tjafsande barn.

Jag anser att vi i tråden är närmre tjafsande små barn än vad Trumpen är. 

Några här tjafsar fram och tillbaka på ett litet anonymt forum till ingen nytta och Trump styr stora delar av världen.

nihka skrev 2025-04-12 12:37:24 följande:
    Om du känner så kring din egen insats är det bara att sluta tjafsa och bege dig. Ingen bryr sig.
    Du känner att du gör skillnad?
    nihka skrev 2025-04-12 18:39:07 följande:
    Varför är du på ett diskussionsforum om du tycker alla diskusioner är meningslösa? Är det för att lufta gnällspiken?
    Att säga vad man tycker om olika saker, men jag har ingen vanföreställning om att mina åsikter kommer förändra eller påverka andra.

Man får även vara ödmjuk inför att världens ledare är betydligt mer insatta och troligen mycket smartare än du och jag som mest sitter och gnäller på ett obetydligt forum.
    Anonym (Aw) skrev 2025-04-12 18:47:14 följande:
    Han har köpt aktier i tesla och är riktigt bitter över bojkotten pga av Elon och Trumps tullar som fått aktien att rasa, Det är därför han är här och gnäller. 

Du vet att det bara var den tillfälliga toppen dom senaste 4månaderna som kom av sig va? 

Tesla har gjort vinst på 6mån, 1år, 5år osv. Ända möjligheten till att ha gjort en viss förlust på Tesla är om man köpt för 4månader sen.

I många svenska medier låter det som att aktien har tappat allt värde och det är både missledande och väl dramatiskt om man ser till hur det verkligen är.

nihka skrev 2025-04-12 19:32:15 följande:
    Musk har skitit i det blå skåpet här i Sverige iom hans långdragna konflikt med IF metall om kollektivavtal hos Tesla. Musk säger att han inte tecknar kollektivavtal, men det har han gjort i flera länder bl a Frankrike.

www.automotorsport.se/nyheter/tesla-strejken-if-metall-elon-musk-stod/

Att sedan försäljningssifforna rasat i hela världen och aktien tappat kraftigt i värde är ju en bister sanning du får hacka i dig.

Du har fel. Tesla har inte tappat kraftigt. Om man tar från högsta toppen till lägsta värdet så har dom flesta aktier tappat eftersom det går fram och tillbaka för det mesta. 

Men ser man på 5 dagar, 1 månad, 6 månader, 1 år, 5 år ..så har den gått med vinst. Den har minskat i värde dom 4 senaste månaderna vilket troligtvis kommer att stabiliseras framöver.

Aktier funkar oftast så.

Anonym (Aw) skrev 2025-04-12 20:15:28 följande:
    Jo Tesla har tappat kraftigt. Ett tapp på över 30% från toppen är rejält och det finns en verklighet bakom. Försäljningen minskar i hela världen, även begagnade tesla-bilar faller i värde för märket har blivit toxiskt. Tesla är värderat som ett tillväxtbolag med ett skyhögt PE-värde samtidigt som deras försäljning minskar. 
    Jämför gärna med tex Ford. Man skulle absolut kunna säga att den tappat minst lika mycket om man mäter från topp till botten.

nihka skrev 2025-04-12 20:21:34 följande:
    Ja, ja men grattis då Guld i mun
    Jag har inga aktier i Tesla, så för min del spelar det ingen roll. Bara att medias perspektiv är både sockrat och saltat för att skapa drama, erhålla många klick, främja samhällsdebatten och tyvärr även en i högre grad polariserad samhällsbild.
    Anonym (Aw) skrev 2025-04-12 20:37:09 följande:
    Ford har ett PE på 6,4 
    Teslas ligger på 123 

Om du inte förstår den skillnaden är det omöjligt att att diskutera med dig. De flesta bilbolag ligger mellan 5-10. Om tesla skulle ligga där skulle aktien falla 80% 
    Man kan aldrig veta vad som händer när det gäller aktier, det är alltid gissningar och antaganden när man spekulerar i vinster. Visst är det säkrare att investera i aktier med lågt PE. Ford kommer antagligen inte tappa massor framöver.

Men Tesla med ett högre PE signalerar att marknaden förväntar sig mycket framöver och visst, det kanske inte infrias, men Tesla ligger bra till när det gäller modern teknik så det kan lika gärna innebära en bra vinst på sikt.

Tesla är mer än en vanlig biltillverkare, dom är bland dom främsta med modern teknik inom flera områden. Så det är mer gambling att investera i dessa än en vanlig biltillverkare.
    Anonym (Aw) skrev 2025-04-12 20:40:20 följande:
    Sluta gnäll över bojkotten då. Du låter precis som Trump och Elon som tjatar om hur bojkotten är illegal. Och precis tvärtemot vad du hävdar verkar du bry dig mycket om bojkotten, så pass mycket att du lägger tid på att skriva flera inlägg här för att försvara Teslas övervärderade aktievärde. 
    Jag kan väl få gnälla lite över medias sockrade bild när jag har tid över?

Trump har i alla fall satt eld i baken på ett antal höga ledare. Inte minst dom här i Europa.

Svar på tråden För er som undrar varför många bojkottar varor från USA