Inlägg från: Anonym (Ingen bryr sig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ingen bryr sig)

För er som undrar varför många bojkottar varor från USA

USA har sitt största budgetunderskottet någonsin historiskt sett. Samtidigt som en teknisk och försvarsmässig kapplöpning äger rum, främst mellan Kina och USA.

Folk förstår inte detta. Man fortsätter tycka att USA är ruttet eftersom dom inte betalar Nato, Ukraina och alla andra dispyter i världen. Folk tror att USA är en oändlig källa som bara levererar till resten av världen.

Dom sitter i skiten ekonomiskt kort sagt och måste få balans i sin ekonomi igen.

Europa behöver ta ansvar och leverera på egen hand. Hemska tanke!

nihka skrev 2025-04-26 17:51:49 följande:
    USA har sig själva att skylla för sina ekonomiska bekymmer. Man ville så gärna vara stormakt och det kostar att lägga sig i överallt och glänsa i ledarfunktioner. Finns ingen anledning för Europa att subventionera USAs storhetsvansinne utan vi kan kapa dödvikten nu när USA vill att andra ska betala för deras internationella lekar.
    Vi får sköta vårt försvar själva nu. USA har sedan början av 2000-talet byggt på detta budgetunderskott och alla presidenter under denna tid har bidragit till att förvärra den ekonomiska situationen.

Själv tror jag inte att balansen i världen blir bra om USA kraschar, men visst är det deras eget ansvar att det blivit så.

Eftersom Trump gått till val på att hålla låga skatter så måste han hitta andra sätt att få balans i ekonomin. Dessa förändringar kommer inte gillas av andra länder, men är ren överlevnad för USA som land.
    nihka skrev 2025-04-26 19:48:48 följande:
    Nu behöver vi inte bygga upp ett försvar kring vem USA nojar över eller gör sig ovän med.

USA får själva betala för den samhällsservice man vill erbjuda sina medborgare. Antingen genom skatter eller genom att man inte erbjuder något som inte medborgarena betalar för själva.

Ingen kommer att upplåta mark med exempelvis mineraler för att USA har taskig ekonomi.
    Det är tydligt att du hyser något slags grundläggande agg gentemot USA. Får man vara personlig och fråga varför? Jag håller med om att USA gjort bort sig ibland, men vad är det som stör dig? Är det att Trump blev demokratiskt vald eller kände du så även innan?
    nihka skrev 2025-04-26 21:31:41 följande:
    Nej, det är inte alls tydligt, men du får gärna inbilla dig det. Får man vara personlig och fråga dig varför?

Ibland? Så länge USA styrs som en kvasidemokrati med en despot med ett horn i sidan till Europa och som leker med hela världens stabilitet har jag inget positivt att säga. Trump försöker också att skriva om historien. Inget bra kan någonsin komma av det.
    Då lutar det åt sista meningen jag skrev, att dina antikänslor gentemot USA kom när Trump blev demokratiskt vald.
    nihka skrev 2025-04-27 01:07:46 följande:
    Du glömde berätta varför du hyser ett grundläggande förakt mot alla som inte gillar Trump.

Det råder stor oenlighet inom USA kring just denna folkvalda despot. Hyser du ett grundläggande förakt mot en massa amerikanska väljare också?
    Jag är inte lika svartvit som du. Det är enfalden att hata allt hos en individ, när det är både högt och lågt, som jag blir nyfiken på och vill veta hur man tänker. När känslorna omöjliggör en sansad diskussion, även om det är en person som gjort bort sig ett antal ggr.

Jag är inte Trumpälskare, men det narrativ vi har i Sverige gör att mina åsikter och tankar ses som om jag vore en Trumpälskare.
    Padirac skrev 2025-04-27 11:40:31 följande:
    Varför tror du att alla som föraktar Trump och hans ambitione och det han gör hatar USA?

Är det inte enfaldigt och utan nyanser?
    Det gör jag inte. Jag vet att du vill vara med på ett hörn och är diskussionssugen, men i detta fall, om du följt diskussionen mellan mig och Nihka.. så hade du sett att det även handlar om USA som nation och inte bara Trump.

Läs tex inlägg 981.
    Anonym (Peter) skrev 2025-04-27 17:27:38 följande:
    Alla som är insatta i hur valsystemet ser ut vet att det skulle behöva göras om för att faktiskt vara demokratiskt.
    Hur ser du på det?
    Menar du att försöka öka andelen som röstar eller systemet som sådant för dom som faktiskt går och röstar?
    nihka skrev 2025-04-27 16:49:31 följande:
    Jag är inte lika naiv som du är. Det är oförmågan i att se de bakomliggande motiven som släpper fram Pol Pot som var en mild och omtyckt liten pojke och Hitler som byggde bra vägar.

Jag skiter fullständigt i om du älskar Trump eller inte. I Sverige har vi åsiktsfrihet och det tycker jag är bra så passa på och njut av det medan du kan. Tråkigt att höra att dina känslor omöjliggör en sansad diskussion men Trump har iofs inga sansande diskussioner med någon så jag skulle inte ta åt mig. 

nihka skrev 2025-04-27 16:57:44 följande:
    Det finns inga privata diskussioner på offentliga forum hur än sugen du är på att singla ut folk.

Det finns fortfarande hälften av väljarna som inte röstade fram Trump och en god portion av de som inte röstade alls och säkert några som ångrar sin röst att lägga sina förhoppningar på. Men så länge man inte gjort sig av med dispoten som styr nu är det bara att dra sig undan kaoset och förstärka och bygga upp andra allianser.

Det var jag som var naiv, du har rätt. Jag kan inte skylla på någon annan än mig själv då jag tänkte att det går att diskutera trots att man tycker och tänker olika i grunden.

Tow2Mater skrev 2025-05-09 21:15:25 följande:
    Du kan väl diskutera med extemisten, ni kan ha utbyte av en diskussion med varann.
    Det skulle bara bli ett evigt maraton.. men då slipper ju andra att diskutera med dom.
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-05-09 21:28:37 följande:
    "Ingen bryr dig" det var länge sedan 🤣 Du duckade alla mina relevanta frågor om Israels krigsbrott. Jag saknar det 😂
    Men du hänger ihärdigt i ser jag!
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-05-09 22:54:00 följande:
    Jaaa! Det gör ont i mitt hjärta att det finns så ondskefulla människor att de försvarar dessa fruktansvärda krigsbrott mot oskyldiga civila. Det finns något ondskefullt i människor som tycker att det är försvarbart att skjuta barn. Det gör ont att det finns så korkade människor att de röstar för och stödjer Trump.  Om det inte är ondska så är det mycket farligt dumhet.
    Jag kommer in och kollar läget om sådär 100 sidor till i den här tråden, där man inte kommer någonstans i diskussionen då..
    nihka skrev 2025-05-10 16:32:56 följande:
    Ingen tvingar dig att diskutera med någon. Du är här helt av fri vilja och kan dra under samma villkor.
    Jag kommer in då och då eftersom jag vet att du saknar mig ibland.
Svar på tråden För er som undrar varför många bojkottar varor från USA