Inlägg från: Anonym (Sajens) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sajens)

Kopplingen mellan Asperger/autism och frekvensen av näsblod

Hm, funderar. 
    Finns den en sådan koppling. 
    Jag tror att det gör det: hear me out:
    Jag själv har diagnosen. Jag har jämnt och ständigt näsblod. Har haft det hela livet. 
    Det måste finnas en koppling? Det gör det väl. Astma och asperger finns det definitivt en koppling. 

• Svar på tråden Kopplingen mellan Asperger/autism och frekvensen av näsblod
  • Anonym (Sajens)
    Anonym (r) skrev 2025-03-12 20:18:57 följande:

Mycket tveksamt.

Drömmer
  • Anonym (Sajens)
    Aniiee skrev 2025-03-12 21:28:24 följande:

Låt mig avfärda din anekdot från en enda person, med en egen: Nej, någon sådan koppling existerar inte då de enda gångerna JAG haft näsblod är om någon slagit mig över näsan. DVS visst har det hänt, typ 6 gånger på 40 år.

Däremot är det enligt pågående forskning vanligt att personer med autism även har astma.

SkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattande
  • Anonym (Sajens)
    Aniiee skrev 2025-03-12 22:40:44 följande:
    Det är för att det är jag specifikt som svarar. TS har fått för sig att jag inte gillar henne. Det finns två trådar om det, så jag säger inte mer.
    Nu ljuger du igen. Det är inte alls att jag bara "har fått för mig", utan också att det är så.

Fjantigt av dig att fara med osanning. 
  • Anonym (Sajens)
    Anonym (Sajens) skrev 2025-03-12 22:56:06 följande:
    Nu ljuger du igen. Det är inte alls att jag bara "har fått för mig", utan också att det är så.

Fjantigt av dig att fara med osanning. 
    Lägger till: du har ju själv sagt till mig Aniiee att du ogillar mig. Så varför ljuger du?
  • Anonym (Sajens)
    Anonym (kk) skrev 2025-04-13 13:26:28 följande:

Det vet inte du. Bara för att det inte forskats tillräckligt kring ämnet (säkert av PK-skäl) så betyder det inte att det ej finns en koppling.

Jag googlade lite kring frågan på engelska och det kom upp flera svar. Bland annat att personer med autism har lättare att utveckla tics och att det visst fanns en möjlighet att autistiska människor får mer näsblod pga detta. 

Jag hade en manlig klasskamrat med autism som också blödde ur näsan ofta. Alla vet att han var där och grävde jämt. Och ja, han hade även en nedsatt intellektuell förmåga.

Bra, tack.Skål
Svar på tråden Kopplingen mellan Asperger/autism och frekvensen av näsblod