Anonym (Jag) skrev 2025-03-13 08:05:53 följande:
Har nog inte möjlighet att köpa just nu tyvärr. De får hyra ut längre eftersom det är äganderätt (den jag har tittat på).
Förstår absolut hur du och de andra som har svarat tänker och jag har såklart tänkt så också, det är därför jag är tveksam. Men säger de upp den (3 månaders uppsägningstid) skulle jag kunna få något genom vanliga bostadskön (har snart 9 års kötid).
Varför jag inte tar något därifrån nu är för att vi helst vill ha inom samma område eftersom barnen går i skolan och förskola här. Tyvärr har det inte dykt upp något lämpligt i förstahand här än, många av lägenheterna är inte hyresrätter längre. Och nästan alla som är det har samma hyresvärd som vi har nu och tyvärr inte är så nöjda med nu.
Vill egentligen helst inte slösa bort kötiden på något som bara är halvbra heller. Vet inte om kötiden skulle räcka till något inom samma område än heller , då skulle vi nog behöva flytta längre ut från stan.
Okej, är det en ägarlägenhet så krävs ju inget tillstånd från styrelsen i föreningen som om det hade varit en bostadsrätt. Det är så ovanligt med ägarlägenheter så man tänker inte på det. Men även om det inte krävs tillstånd så kan ni ju bli uppsagda när som helst.