Inlägg från: Anonym (Arg granne) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arg granne)

Får störningsjouren...

Ge mig straffavgift trots att det var tyst när de väl kom hit? Grannen påstår sig ha visat en ljudinspelning. Hur kan det vara giltigt? Sånt går ju att manipulera hur lätt som helst?

• Svar på tråden Får störningsjouren...
  • Anonym (Arg granne)
    Anonym (?) skrev 2025-03-13 07:55:28 följande:
    Bestrid
    Det har jag, men de har inte svarat.
  • Anonym (Arg granne)
    Anonym skrev 2025-03-13 09:57:22 följande:

Det här är ju bara för dumt för att vara sant. Tror du att störningsjouren kontrollerar någon slags ögonblicksläge och förutom just då, får alla störa så mycket de vill?

Kan polisen verkligen haffa någon efter att ett brott har begåtts? Ska det vara så? Om ingen erkänner ett mord så ska väl ingen bli gripen? Mördaren kanske räfsar uppfarten eller håller på med något helt annat efteråt och då kan man ju aldrig veta?
    Då är det ju inte relevant med någon påföljd.

Det är precis det de ska, hur ska de annars kunna bevisa att personen stört och att det inte bara är grannen som jävlas? Du kan omöjligt jämföra det med mord, herregud.
  • Anonym (Arg granne)
    Anonym (Lo) skrev 2025-03-13 08:23:18 följande:

Har du stört så pass att de fick ringa störningsjouren så får du väl acceptera det.
    normalt ringer grannar på flertalet gånger innan de börjar blanda in jouren och då behöver du börja ändra ditt beteende för allas bästa.

Jasså, gör man? De hörde inte av sig och det har inte jag heller gjort när grannen festade in på småtimmarna.
  • Anonym (Arg granne)
    Anonym (S) skrev 2025-03-13 10:11:20 följande:

Oklart i denna tråd om du faktiskt stört...och det är ju avgörande
    Har du stört får du väl ta ditt ansvar, betala och lära dig av läxan.

Har du inte stört, bestrider du det.

Jag kan omöjligt ha stört så till den vida grad att störningsjouren var nödvändig. Det lät allt som allt kanske 5-10 minuter. Jag har ingen läxa att lära av det här, jag var tvungen att föra lite oväsen, men SÅ mycket kan det omöjligt ha hörts.
  • Anonym (Arg granne)
    Anonym (?) skrev 2025-03-13 10:13:09 följande:
    Vägrar du betala kommer det på något sätt för eller senare hamna i domstol. Där får båda sidor presentera eventuell bevis och ifrågasätta motparten. Sen är det upp till domstolen att avgöra vem som har rätt.
    Ett "bevis" som är hur lätt som helst att manipulera.
  • Anonym (Arg granne)
    Anonym skrev 2025-03-13 10:50:36 följande:
    Du missuppfattar. Jag är inte gud och har inte jämfört fallet med mord.

Jag försökte förklara hur helvetes dumt detta var, men eftersom jag riktade förklaringen till den som skrivit det ifrån början sket det sig naturligtvis.
    Vad är det som är "helvetes dumt"? Att de faktiskt måste ha bevis för att kunna kräva betalt? Är inte det ganska rimligt?
  • Anonym (Arg granne)
    Anonym (?) skrev 2025-03-13 11:59:27 följande:
    Ja, och de tycker att de har tillräckligt med bevis. Att du sen inte tykcer det är en annan sak. Vem som har rätt får en domstol avgöra.
    De har noll bevis. Ljud i inspelningar kan enkelt manipuleras och de kan heller inte bevisa när det spelades in.
  • Anonym (Arg granne)
    Aniiee skrev 2025-03-13 12:51:22 följande:

Så, vad gjorde du och när? Det är ju lite avgörande här.

Dammsög. Vet inte exakt vad klockan var, strax efter midnatt kanske.
  • Anonym (Arg granne)
    Anonym (Pippi) skrev 2025-03-13 20:55:11 följande:
    Då skulle jag också bli arg eftersom det skulle väcka mig om grannen dammsög då. Är inte direkt roligt att bli väckt efter midnatt när man ska upp klockan 5. Finns ingen anledning att man måste dammsuga mitt i natten. Om man måste få upp nåt från golvet går det utmärkt att sopa och torka med trasa, vilket är ljudlös och inte stör. 
    Jo jag var tvungen att dammauga. Sopa räckte inte. Det var oavsett bara några minuter det handlade om, inget att ringa störningsjouren för. Det kan omöjligt ha hörts så mycket, jag vet ju själv hur samma låter när grannarna gör det.
  • Anonym (Arg granne)
    Anonym (M2) skrev 2025-03-13 21:05:22 följande:
     Det är ditt problem. 

Om du har så hög musik eller stör på annat sätt att du inte gör att de hör av sig till dig För att du ska dämpa dig så ringer man stärningsjouren. Helt  normalt.
    Vad är mitt problem?
  • Anonym (Arg granne)
    Anonym (M2) skrev 2025-03-13 21:11:28 följande:
    Att du inte ringer på till grannen när de festar in på småtimmarna.

De tyckte du störde som dammsög efter midnatt, vilket de flesta tycker. Så det ringde störningsjouren, med all rätt. 
    Visst kan de ringa, men störningsjouren har inga bevis. 
  • Anonym (Arg granne)
    Anonym (Xyz) skrev 2025-03-13 21:19:32 följande:

Så du menar att jag, som lägenhetsboende, borde låtit det krossade glaset ligga kvar på golvet när jag en gång svepte ett sådant i golvet strax innan midnatt, istället för att snabbt dammsuga upp det på en gång? Med risk för att barnen vaknat mitt i natten och gått upp för att dricka vatten, och fått glas i foten (det hade låtit betydligt mer än några minuters dammsugning kan jag lova?) 

Har man så lite förståelse för andra människor, ska man nog inte bo i lägenhet!

Ungefär samma som hände här, men ett halvlitermått i glas fullt med socker. Har både barn och djur, så det var tvunget att fixas snabbt och noga.
  • Anonym (Arg granne)
    Anonym (M2) skrev 2025-03-14 12:38:11 följande:
    Nu hade de ett bevis framlagt av grannen. 
    Vet du hur lätt det är att manipulera ljud på en inspelning? de kan omöjligt bevisa att den är äkta. Dammsugaren låter inte mycket alls, den hörs knappt om man är i angräsande rum med dörren stängd. Jag tror mer på att grannen redan var vaken och bara vill jävlas. Tvingas jag betala för det här ska jag anmäla deras bjäbbiga hund, tvättmaskinen som tjuter på nätterna etc också. Jag har varit förstående inför att gamla hus ofta är lyhörda, men det kan de glömma fortsättningsvis.
  • Anonym (Arg granne)
    Lynx123 skrev 2025-03-15 07:25:54 följande:

Men om du har dammsugit mitt i natten så har du väl stört grannen? Tänker att det kanske är mer bök att bestrida än att bara betala och gå vidare. Du gör så klart som du vill.

1500 för några minuters akut dammsugning är helt orimligt. Framför allt när jag vet att dammsugaren knappt hörs ens i samma lägenhet och att de omöjligt kan bevisa att inspelningen är äkta. Dammsugaren är igång nu och jag är i annat rum med dörren stängd och som sagt, den hörs knappt och då är den på högre styrka nu än då. Jag tvivlar enormt på att den kan ha väckt dem.

• Anonym (Arg granne)
    Anonym (?) skrev 2025-03-15 08:50:08 följande:
    Så vad tänker du göra? Betala? 
    Nej det tänker jag inte.
  • Anonym (Arg granne)
    Anonym (Xyz) skrev 2025-03-15 09:06:14 följande:

Står det i ditt hyresavtal att du bli betalningsskyldig om jouren rycker ut?

Kontaktuppgifter till störningsjouren står på hyresvärdens hemsida, men står inget om avgift. Står inte i kontraktet heller.
Svar på tråden Får störningsjouren...