Ebo88 skrev 2025-03-13 21:52:55 följande:
vet inte men jag tror inte det.
jag skulle tro att om du söker ersättning och är endast hemma och vabbar så är det nog 5h grejen som gäller.
är du hemma och arbetar och tar hand om ditt barn under tiden du har arbetstid så behöver man nog inte tänka på 5h grejen .
kan ju så klart ha fel men jag skulle tro att det är så.
Du har rätt, när man ?vobbar? så får syskonen gå på förskolan sin ordinarie tid. Och jag jobbar ju framför dator så det här beslutet påverkar inte mig personligen då eftersom jag har den orättvisa fördelen att kunna jobba hemifrån.
Men i skollagen under paragraf 6 så står det ju inte om att tillfällig föräldrapenning skulle vara en restriktion för antal timmar. men, kanske inte är där man tolkar det eller så finns det någon praxisdom som förklarar det - jag är inte så kunnig inom området.
Tänker att om det var möjligt borde väl alla kommuner ha beslutat om det? För även kommuner med god ekonomi har väl pressad budget för barnomsorg. Och jag har aldrig hört om detta tidigare?en rektor som är bekant till mig som jobbar på en större kommun sa att hon inte trodde våran kommun hade rätt att göra såhär