Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Hur påverkar man kroppens viktspann?

Du måste justera för åldern också, man förbränner mindre ju äldre man blir (allt annat lika antas).

• Tow2Mater
    Anonym (Drive) skrev 2025-03-15 20:17:39 följande:
    De säger i stort sett  det jag säger. Den som vill gå ner i vikt behöver ändra sina levnadsvanor permanent. Dieter och andra kortsiktiga metoder är inte långsiktigt hållbart.
    Om man t ex har gått upp i vikt under 20 år och väljer en diet under ett års tid för att gå ner den extra vikten för att sedan under ytterligare 20 års tid gå upp den igen kan nog anses vara en slags hållbar metod. Det är ju upp till var och en att bestämma.
  • Tow2Mater
    Anonym (Drive) skrev 2025-03-15 21:45:08 följande:
    Du blir sjuk av en sådan metod så definitivt inte hållbart.
    Sjuk hur då?
  • Tow2Mater

Fast om det bara är hungerskänslor man har problem med kan man lätt gå ner i vikt och hålla vikten genom att äta massor av grönsaker. Man kan t ex fylla upp magen med vitkål tills man inte är hungrig längre, för få kalorier, och sedan äta en liten portion annan nyttig mat. Hunger i sig är knappast en stor del av problemet.

• Tow2Mater
    Anonym (Drive) skrev 2025-03-16 22:21:50 följande:
    Fast nu bortser du från psykologin.

Det är svårt rent psykologiskt att bara leva på bara grönsaker. Det finns en anledning till att Ronaldo är de enda som i hela världen äter 100 procent hälsossamt. Så ser det ut även om alla skulle få bättre hälsa om de åt som Ronaldo.
    Tvärtom, jag håller med - det är psykologiskt. Det är ju problemet. Hunger kan man lätt ta hand om. Men har man sug efter en chokladbit hjälper det inte att först äta en portion nyttig mat och tro chokladsuget lägger sig efter man är mätt, man vill fortfarander ha den där chokladbiten. Ibland är det bättre att bara äta chokladen direkt.
  • Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2025-03-18 08:26:50 följande:
    .....
    Här pratar jag om den vikten alla har som INTE tänker på vad de äter utan som låter hungern styra och rör sig måttligt i vardagen. Inte de med sjuklig fetma som äter för att hantera känslor, som stressäter, hetsäter eller de med anorexia som svälter sig själv eller liknande. Utan om personer som är friska, äter hälsosamt och rör på sig normalt i vardagen. Alla de personer kommer ha ett viktspann de håller sig inom oavsett om de är på kalas och äter fika och tårta tre gånger ena veckan eller äter en hel chipspåse till fredagsmyset ena veckan eller åker på semester en vecka och äter utemat, glass och dricker drinkar varje dag. 
    Där kompenserar kroppen själv genom att sänka hungern kommande vecka så man inte äter lika mycket t ex. 
    Du missar fortfarande att det inte är hungern som styr de där tårtbitarna, chipsen, glassen och drinkarna; en vanlig frisk person som äter sådant kommer knappast helt plötsligt sluta och låta hungern styra det enbart nyttiga intaget veckan efter. Vanor och val har en stor påverkan. Med dåliga vanor går du upp ena vecka, men det är så pass lite att du inte märker det. Med bra vanor går du ner detsamma igen vecka efter, men det är så lite att du inte märker det heller. Men gör du det ena eller det andra vecka efter vecka kommer du att märka det, oavsett om det är åt uppåthållet eller neråthållet.
  • Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2025-03-18 19:48:38 följande:
    Men återigen. Ser du inte skillnaden? Tänk bort allt som har med övervikt eller undervikt att göra. De personerna går bort här. Här pratar vi om de som ligger högre och lägre inom normalvikt. Det kan skilja upp till 15 kg på en person som är 163 cm och de båda kommer ligga inom normalvikt. Men den som väger 65 kg kanske vill väga 55 kg för att man inte trivs i sin kropp, även om man är normalviktig. 

Jag har aldrig påstått att kroppen själv skapar övervikt utan pratar fortfarande om normalviktiga människor som vill väga mindre, men fortfande inom normalvikt. 

Jag kopierar det jag skrev här ovan: 
    En person kan ju vara 163 cm lång och väga 50 kg och en annan kan vara 163 cm och väga 65 kg och de båda äter ungefär lika mycket. Den på 65 kg äter något mer för att grundmetabolismen är högre med högre vikt. Båda står still på sin vikt och båda är inom spannet för normalvikt. De kan till och med vara syskon och få samma mat servad varje dag, röra sig lila mycket osv. Där kommer genetik in t ex. En väldigt liten och tanig mor som en brås på och den andra brås på pappan som är kraftigare i kroppen, inte tjock. De som väger mer av syskonen kommer behöva banta, tänka på vad den äter, röra sig mer osv för att väga samma som sin syster. För att deras inre termostat som styr hunger är olika.
    Om en har små bröst och den andra har stora - kanske genom olika gener - kommer den ena ha ett par kilo extra vikt bara där.
  • Tow2Mater
    Anonym (Drive) skrev 2025-03-18 20:28:44 följande:
    Det finns förklaringar till varför man ligger på kaloriöverskott.
    Man älskar choklad? Jag skulle gladeligen ätit choklad till lunch istället för tonfisksallad idag, och helst varje dag. Om jag hade valt chokladen, vilken förklaring hade mitt kaloriöverskott haft?
  • Tow2Mater
    Anonym (Drive) skrev 2025-03-18 21:20:14 följande:
    Jag orkar inte rabbla upp massa förklaringar till kalori överskott. Jag utgår ifrån att du åtminstone är normalbegåvad och i så fall har du inga problem att komma på mängder av faktorer själv.
    Jo man kan ju välja att äta choklad. Eller välja att äta kokosbollar.
Svar på tråden Hur påverkar man kroppens viktspann?