• Sagogrynet

Barn med bruna ögon...

Ni som har barn med annan ögonfärg än blå, när bytte ditt barns ögon färg?

Elsas pappa har bruna ögon och jag har blåa. Hon har fått små bruna streck i det blåa och jag undrar och undrar vilken färg det ska bli tillslut... Men jag vet inte när det brukar vara "färdigt", om du förstår vad jag menar... När har ögonen fått sin slutgiltiga färg?

• Svar på tråden Barn med bruna ögon...
  • LittleSunshine

Jag väntar oxå.. alla har sagt till oss att Ella ska få bruna ögon, men nu 16 månader senare har hon fortfarande min färg, grönmelerade..

// e R i k A
  • Leonna

Leon hade mörkblå/melerade ögon tills han var ungefär 7-8 månader, sen blev dom jättebruna precis som mina

• Blå Flygare

Mina ögon bytta sakta färg under ca 7 års tid, så ha inte brottom

• Sagogrynet

Oj, tar det så lång tid? Ja, det är väl bara att vänta och se då!

• Blå Flygare

Tja, det behöver väl inte göra det...

• Mammis me Tindra

mina ögon bytte färg i 4-års åldern dock från mörkblå till ljusgröna. men iallafall....

• Isola C

Min son hade bruna när han föddes, men de fick en ljusare brun nyans under det första året.

• Bigfoot

Min älsta dotters ögon blev bruna när hon var kring året.

• LabLover

Det här tycker jag är intressant. Vi var nämligen tvungna att uppge ögonfärg när dottern ansökte om medborgarskap och pass och hon var bara 4 månader då så vi gissade att de skulle bli bruna som hennes fars. Nu är hon snart 10 månader och de är ljusbrun/blå/grå

• A73H

Fast är det inte så att bruna anlag är de dominanta? Så om en av föräldrarna har bruna ögon kommer barnet att med 99,9% säkerhet att få bruna ögon också?

• Tant Green

A73H, man kan bära på blå anlag fast man själv är brunögd och då kan man föra vidare detta blå anlag till sina barn.

Jag är brunögd och min man blåögd och vår dotter som är 7 månader har grön/grå ögon med lite bruna stänk i. Hennes syssling blev brunögd när hon var 1 år så jag hoppas att det kommer här också

• LabLover

Visst är det så! Min man har blåa anlag från sin mamma (hans pappa har bruna ögon) men har själv bruna ögon så det är ju inte säkert att vår dotters ögon blir bruna. Båda mina föräldrar har blå ögon och jag också.

• misschili

Min äldste son fick bruna ögon när han var ca 6 mån, men innan dess kunde man se att de till slut skulle bli bruna. Min lille son som nu är 3 mån har fortfarande blå-grå, men kommer säkerligen också få bruna.

Det är ju rätt intressant det där med dominanta anlag osv. Jag känner 2 tvillingpar där den ena har ljust blå ögon och den andra har mörkbruna :).

• sheeba

Alexander har blå med bruna stänk i. Jag tror att de kommer bli melerade eller åt det hållet.
    Sambon har blåa och alla på hans sida har blåa.
    Jag har bruna och på min sida är det nog hälften hälften som har bruna/blåa.
    Så vi får vänta och se.

• meib

Min äldsta dotter fick sina bruna ögon innan hon var två veckor. Lillasystern föddes med klarblå men nu (hon är 2 år) är dom gråa. Min sambo är latinamerikan och har defenitivt inga blå ögon i sin släkt så det där med 99,9% tror inte jag stämmer... Fast vem vet? Hennees ögonfärg kanske skiftar!

• Katten Ceasar

A73H

Det behöver inte alls vara så. Min kompis har bruna ögon, hennes man är turk och är mörk och ha bruna ögon men deras son är blåögd och blond i håret av nån konstig anledning.

• Ai67

Jag har bruna, min pappa har bruna och min mamma grå/grön melerade. Min kille har blå. Zoë har vid fem månader definitivt bruna.

~¨¨~*~¨¨~ ai.bilddagboken.se/ ~¨¨~*~¨¨~
  • jenda

Både jag och min man har bruna ögon men vår son har blå/grå med lite grönt i.
    Min mamma och min mans mamma har blåa ögon så vi har varsitt blått anlag.
    Det gör att det är 25% chans att få ett barn med blåa ögon trots att vi båda har bruna.

Väntar ett syskon nu i april, ska bli spännande att se vad den får för färg på sina ögon.

• CamillaJ

Jenda

Grattis till graviditeten
    Vår son är 9 månadet snart och han har blåa ögon så blåa som dom bara kan bli och jag och min sambo har bruna båda två.
    Så att det är samma här 25% chans! Och dom lär inte ändras med tanke på att dom är så himla blåa!

Men det ska bli kul som du säger att se vad nr 2 får för färg!

Svar på tråden Barn med bruna ögon...