• Anonym (En sk hyresvärd)

Hon vägrar flytta

En bekant flyttade in med sina småbarn. De har bott i en egen del av huset med egen ingång, kök etc. Hon fick en låg hyra, bara så det gick på +/- 0... men av olika anledningar kan hon inte få bo kvar längre.

Jag sa upp hennes kontrakt för fyra veckor sen, de ska vara ute senast måndag, men hon har inte ens sökt något annat. Nya gästen ska flytta in på fredag. Vad gör jag?

• Svar på tråden Hon vägrar flytta
  • Kammen320

Har ni skrivit kontrakt? Annars tror jag att hon har rätt till 3 månaders uppsägningstid?

• Anonym (W)

Du skriver att ni har kontrakt, vad står i det? 
    Risken finns att hon har besittningsrätt, då kan du inte bli av med henne. Googla! 
    Man ska vara väldigt försiktig med att vara snäll, slutar ofta med att man blir rejält bränd.
    Varför skulle hon flytta om hon trivs och hyran är superlåg? 

Lycka till och låt detta bli en livsläxa! 

• Yllop

Hon har rätt till tre månaders uppsägningstid.
    Det innebär att eftersom du sa upp henne förra veckan att hon ska vara ute senast 1 juli klockan 12.00.

Har hon bott där i mer än nio månader måste du ge henne en skriftlig uppsägning. Skicka uppsägningen med rekommenderat brev och behåll en kopia på uppsägningen och kvittot för det rekommenderade brevet.

Yllop skrev 2025-03-15 09:59:38 följande:

Hon har rätt till tre månaders uppsägningstid.
    Det innebär att eftersom du sa upp henne förra veckan att hon ska vara ute senast 1 juli klockan 12.00.

Har hon bott där i mer än nio månader måste du ge henne en skriftlig uppsägning. Skicka uppsägningen med rekommenderat brev och behåll en kopia på uppsägningen och kvittot för det rekommenderade brevet.

Inte alls. En månads uppsägningstid. Det är vad hon godkände vid inflytt och hon visste att det skulle vara en tillfällig lösning. Hon har brutit massor av regler sen hon flyttade in, så jag tänker inte förlänga tiden.
  • Yllop
    Anonym (En sk hyresvärd) skrev 2025-03-15 10:03:31 följande:
    Inte alls. En månads uppsägningstid. Det är vad hon godkände vid inflytt och hon visste att det skulle vara en tillfällig lösning. Hon har brutit massor av regler sen hon flyttade in, så jag tänker inte förlänga tiden.

Tyvärr för dig så har hon lagen på sin sida.
    Här är de uppsägningsregler som gäller.

www.boupplysningen.se/hyra/uppsagningstid-hyresavtal-for-bostad

• TriC

Lagen säger tre månaders uppsägningstid för dig som hyresvärd, oavsett vad ni har avtalat. Lagen står över ert avtal. 

Yllop skrev 2025-03-15 10:47:06 följande:

Tyvärr för dig så har hon lagen på sin sida.
    Här är de uppsägningsregler som gäller.

www.boupplysningen.se/hyra/uppsagningstid-hyresavtal-for-bostad

Jag hyr ut en del av mitt hus, med ett kontrakt som hon själv godkände. Hon har inte betalat ens den lilla hyra jag var snäll nog att sätta och hon har brutit mot massa andra regler. Hon har inte uppfyllt sin del och är i praktken inget mer än en gäst som inte längre är välkommen. Hon har fått
    muntliga varningar sen december, så det är mer än tre månader hon haft på sig.
  • Jemp
    Anonym (En sk hyresvärd) skrev 2025-03-15 11:00:04 följande:
    Jag hyr ut en del av mitt hus, med ett kontrakt som hon själv godkände. Hon har inte betalat ens den lilla hyra jag var snäll nog att sätta och hon har brutit mot massa andra regler. Hon har inte uppfyllt sin del och är i praktken inget mer än en gäst som inte längre är välkommen. Hon har fått
    muntliga varningar sen december, så det är mer än tre månader hon haft på sig.
    Privatuthyrningslagen är det som reglerar din situation, och som de andra skriver verkar hon ha rätten på sin sida till 3 mån uppsägningstid (vid månadsskifte). Sen får du ju diskutera möjligheterna till att avhysa barnfamilj om hon inte flyttar frivilligt innan dess. 
  • Anonym (?)

Kontakta kfm för vräkning.  Har hon inte betalat hyran har hon väldigt begränsad rättigheter

• Anonym (TT)

Du kan hota med vräkning plus indrivande av utebliven hyra, kostnader för Kronofogden etc. om hon inte flyttar av sig själv. 

https://kronofogden.se/du-har-ett-krav-mot-nagon/du-vill-fa-ett-beslut-om-ditt-krav-forelaggande/du-vill-vraka-din-hyresgast
    När kan du ansöka?

Du kan ansöka om vanlig handräckning för att få en hyresgäst, företag eller bostadsrätts­innehavare vräkt från en lägenhet, lokal eller bostadsrätt. De vanligaste orsakerna till att en person eller företag blir vräkt är att hen eller företaget

inte betalar hyran eller avgiften

stör grannarna

vanvårdar lägenheten, lokalen eller bostadsrätten

hyr ut i andra hand utan att hyresvärden eller bostadsrättsföreningen har godkänt det eller har en giltig ursäkt.

Du kan i samma ansökan skriva att du vill att någon betalar något och flyttar (vräkning).

Svar på tråden Hon vägrar flytta