• Anonym (NoFriends)

Kan man träffa partner utan vänner?

Hej, jag har i princip inga vänner och jag mår inte så dåligt över det. Men jag mår dåligt över att inte ha en flickvän. Kan man hitta en flickvän iallafall?

Har försökt med nätdejting men det är helt stendött tyvärr. Vad är lösningen för mig?

• Svar på tråden Kan man träffa partner utan vänner?
  • Anonym (Amanda)

Ja du kan träffa en kvinna även om du inte har några vänner.

När jag träffade min partner så dejtade vi och umgicks ganska länge innan jag förstod att mannen var ensamvarg.
    Han harhaft många vänner men valt bort dem genom åren.
    Idag har han ett stort fritidsintresse som tar mycket tid, det gör att det fungerar för mig.

Det hade inte fungerat om han alltid ville vara med mig.
    Jag har ett väldigt socialt liv och hittar på mycket med familj och vänner.

• Anonym (Juli)

Har du haft vänner tidigare men av något skäl förlorat dem (flytt, dödsfall etc), så behöver det inte hindra dig från att träffa en partner. Har du däremot aldrig haft en vän tror jag att du i första hand ska jobba på den fronten och lära dig hur man knyter an till andra människor. 

Men, som sagt, om du har förmåga att ta kontakt, bygga relation och knyta an till andra, sä tror jag absolut att du kan hitta en partner trots att du just nu saknar vänner. 

Om du känner att du nog har svårt att få kontakt med andra. Be vården om hjälp med det. Det kan ha orsaker som man kan jobba med. 

• Anonym (Maja)
    Om jag dejtar en man utan vänner så; tänker jag att det kommer med fler negativa bitar: allt socialt liv hänger på mig, han är inte intresserad av att lära känna nya människor, han är otränad i sociala sammanhang, dåligt samvete när jag vill vara med mina vänner och han bara sitter hemma och väntar mm.

En relation är mycket mer än bara att två människor sitter hemma i soffan och har det trevligt, det är att lära känna den andres familj och vänner, den andres intressen och livsval och en anpassningar efter den andres liv (och tvärtom). Det är väl därför uttrycket lika barn leka bäst har kommit till, det förenklar relationen avsevärt om man tidigare har levt ett ganska lika liv.
  • Anonym (NoFriends)
    Anonym (Rejv) skrev 2025-03-14 20:24:32 följande:
    Tror inte det är vänner som är avgörande. Tror det är att en avsaknad av vänner är ett symptom på någon som kanske saknar talang för relationsbyggande (som en partner faktiskt är)

Så, som svar på din fråga: ja, man kan absolut kunna skaffa en partner även fast man inte har vänner. Men man kanske ska rannsaka sig själv och utvärdera ens talang för relationsskapande.
    Ja jag är dålig på relationsskapande. Jag har däremot inte svårt att hålla sociala samtal och sådant. Pratar med folk hela tiden på jobbet. Men att verkligen komma nära är jag inte bra på.
    Anonym (Juli) skrev 2025-03-15 07:07:23 följande:

Har du haft vänner tidigare men av något skäl förlorat dem (flytt, dödsfall etc), så behöver det inte hindra dig från att träffa en partner. Har du däremot aldrig haft en vän tror jag att du i första hand ska jobba på den fronten och lära dig hur man knyter an till andra människor.

Men, som sagt, om du har förmåga att ta kontakt, bygga relation och knyta an till andra, sä tror jag absolut att du kan hitta en partner trots att du just nu saknar vänner.

Om du känner att du nog har svårt att få kontakt med andra. Be vården om hjälp med det. Det kan ha orsaker som man kan jobba med. 

Ja jag har haft vänner tidigare. Men folk har flyttat, skaffat barn och man har växt ifrån varandra. Jag har inget stort behov av vänner heller, men jag vill ha någon att mysa med en lördagskväll :/
  • Anonym (?)
    Anonym (NoFriends) skrev 2025-03-15 07:57:01 följande:
    Ja jag är dålig på relationsskapande. Jag har däremot inte svårt att hålla sociala samtal och sådant. Pratar med folk hela tiden på jobbet. Men att verkligen komma nära är jag inte bra på.

Ja jag har haft vänner tidigare. Men folk har flyttat, skaffat barn och man har växt ifrån varandra. Jag har inget stort behov av vänner heller, men jag vill ha någon att mysa med en lördagskväll :/
    Är du dålig på relationsskapande blir det svårare
    Vänner och socialt liv ökar sannolikheten att träffa den rätta
  • Anonym (Maja)
    Anonym (NoFriends) skrev 2025-03-15 07:57:01 följande:

Vad gör du när du inte jobbar? På semestern?

Du kanske ska börja engagera dig någonstans så att du hittar bekanta (som kan bli vänner) och på så sätt lära känna nya människor.

Vad tänker du att en flickvän ska tillföra i ditt liv förutom det uppenbara? Ska hon också vara din vän och sällskap varje kväll, ta ansvar för hela ditt sociala liv?

Om du inte har behov av vänner nu, hur ska du göra när hon vill umgås som par med hennes vänner några helger i månaden, står du ut med det?
  • Anonym (NoFriends)
    Anonym (Maja) skrev 2025-03-15 09:18:08 följande:
    Vad gör du när du inte jobbar? På semestern?

Du kanske ska börja engagera dig någonstans så att du hittar bekanta (som kan bli vänner) och på så sätt lära känna nya människor.

Vad tänker du att en flickvän ska tillföra i ditt liv förutom det uppenbara? Ska hon också vara din vän och sällskap varje kväll, ta ansvar för hela ditt sociala liv?

Om du inte har behov av vänner nu, hur ska du göra när hon vill umgås som par med hennes vänner några helger i månaden, står du ut med det?
    Jag gillar att gå och på på hockey och fotboll bland annat. På semestern reser jag och backpackar ofta.

Hon måste inte ta ansvar för hela mitt sociala liv, jag måste inte ha ett jättesocialt liv. Jag vill ha myset som kommer med. Klart jag skulle stå ut med att umgås med hennes vänner, dom gånger jag blir bjuden på något tackar jag alltid ja.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (NoFriends) skrev 2025-03-15 11:04:48 följande:
    Jag gillar att gå och på på hockey och fotboll bland annat. På semestern reser jag och backpackar ofta.

Hon måste inte ta ansvar för hela mitt sociala liv, jag måste inte ha ett jättesocialt liv. Jag vill ha myset som kommer med. Klart jag skulle stå ut med att umgås med hennes vänner, dom gånger jag blir bjuden på något tackar jag alltid ja.
    Bra att du redan har intressen, se om du kan börja engagera dig i klubbarna och på så sätt hitta människor du gillar.

Tänk på att du ska tillföra något till förhållandet också, inte bara hon. Det är bara i början som "bara" du räcker, efter ett tag kommer hon vilja få mer del av ditt liv och har du inget annat än dig själv att erbjuda kan det bli trist. 

Umgås du med din familj? 
  • Mayjel

Troligtvis inte. Hur ska en man kunna vara social med mig om han inte har några vänner att vara social med?

Man måste ju träna på sin sociala förmåga för att behålla den och detta funkar ju inte utan vänner.

• Anonym (O)

Min man har inga vänner. Vi umgås parvis, och han har inga problem med människor, även om han är lite tillbakadragen. Han umgås med människor i olika projekt och fritidsintressen, men är ingen som bara umgås bara för att. Tror att det inte är helt ovanligt för män.

Svar på tråden Kan man träffa partner utan vänner?