Inlägg från: Anonym (Fez) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fez)

Har ni alla drömmar i livet?

Jag tycker man hör mycket om att folk har drömmar i livet. Man ska ha bostadsdrömmar, resedrömmar, familjdrömmar och karriärdrömmar.

Är det bara jag som i princip inte har några drömmar alls? Familj och hus kommer jag aldrig ha, småresor gör jag ibland, men har inget drömresemål. Jag har ett hyfsat jobb men är nöjd där.

Är jag knasig som inte drömmer om någonting? Bara tanken ger mig obehag.

• Svar på tråden Har ni alla drömmar i livet?
  • Anonym (Fez)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-16 10:48:17 följande:

Man måste inte drömma...är man nöjd med det mesta i livet så tror jag man mår bättre av att inte drömma.

Saker i mitt liv måste bli bättre, det drömmer jag om och om en betydelsefull kvinna...

Jag bryr mig inte om att resa långt, vill min framtida kvinna det så klart jag hänger på, vill hon inte ha mig med så slipper hon och det är fine by me.

När det gäller familj, vill hon ha familj så blir det så...jag drömmer om henne, ingen familj.

Inom en snar framtid har jag det bättre omkring och med tur världens finaste kvinna...när jag väl är där kommer inte jag ha några drömmar som skall uppfyllas...då lever jag min dröm! ❤️

Vet inte om jag skulle säga att jag är nöjd. Familj klarar jag mig utan, där vill jag faktiskt inte ha barn. Äga hus? Egentligen inte, är väl mer att jag skulle kunna ha möjligheten att skaffa hus, det kommer jag dock aldrig ha. Låter säkert löjligt, men jag kan inte hjälpa att jag tänker så.
    Anonym (Anette) skrev 2025-03-16 10:48:28 följande:

Jag ska inte leka psykolog här men bristen på drömmar handlar många gånger om att folk inte står ut med tanken på att misslyckas och därför envist hävdar att dom nöjer sig med vad livet ger dom.  
    Kan vara en tanke att fundera på. 
     Men man måste inte drömma stort. Det räcker väl med att drömma om att få fräscha tapeter i sovrummet en dag eller kunna köpa köpa en kontinetalsäng...

Kan ju vara så att jag är rädd för att misslyckas, har gjort det många gånger innan. Gav exempelvis upp på att skriva böcker för jag var så otroligt dålig på det. Har hoppat av utbildningar två gånger, dock ändå lyckats ta en masterexamen, dock var det aldrig så att jag drömde om det.
    Men nu har jag ingenting, om man nu inte går ner på löjligt liten nivå, men det känns dumt att säga att en av mina drömmar är att äta pizza ikväll.
  • Anonym (Fez)
    Aniiee skrev 2025-03-16 14:14:51 följande:

Jag brukar sära på drömmar som är fantasier och drömmar som är mål man kan och vill sträcka sig efter, vare sig man når dit eller inte. Jag tror alla drömmer, men alla drömmar handlar inte om potentiellt uppnåbara mål. En del drömmer om att flytta utomlands, fullt emdvetna om att de aldrig kommer göra det, en del drömmer om att, jag vet inte, skaffa barn eller något, och vet att de förmodligen också kommer göra det om ett antal år. Och så vidare. 

För mig är nog problemet att alla drömmar känns som fantasier, vilka jag mer känner ångest över att ha och därmed struntar i. Jag skulle ju kunna ha realistiska drömmar, men tycker de riskerar att bli allt för små för att kunna ses som drömmar.

"Bostadsdrömmar" för mig vore väl att jag ska ha råd att bo kvar där jag bor nu, men kan man kalla det för dröm ens?
  • Anonym (Fez)
    Fjäril kär skrev 2025-03-16 14:17:44 följande:

Men måste man drömma stort då?

Man kanske måste ha realistiska drömmar utifrån sina egna förutsättningar för att hitta vägar framåt. 

Jag lever med en funktionsnedsättning och vet att utifrån den förutsättningen finns det drömmar jag aldrig kan uppnå. Men jag vet att det finns oändligt med drömmar som är högst realistiska . Varför älta misslyckanden?  Bättre då att satsa på mindre drömmar som faktiskt är fullt möjliga.  Typ att lära sig baka sina egna goda pizzor,  äntligen köpa den där systemkameran , våga gå kvällskursen i engelska eller liknande. 

Nej kanske inte, är väl mer att man blir matad hela tiden. Förstår att det är för att sälja, men inte så lätt att ignorera alltid.
  • Anonym (Fez)
    Anonym (M) skrev 2025-03-16 21:26:34 följande:

Är det något jag har lärt mig av att leva väldigt begränsat som jag skrev ovan så är det att drömmar inte behöver förverkligas på exakt det sätt man tror. 

Jag ville resa med mitt barn men hade inte råd så jag gjorde husbyten med familjer i andra delar av Sverige under semestern . Vi reste också utomlands off season (ändå varmt) och hyrde till exempel en lägenhet (långt före Air bnb) för en bråkdel av vad en charter skulle ha kostat.

Jag har också bott utomlands i princip gratis. Jag fick bo i en privat lägenhet mot att jag jobbade i ägarens souvenirbutik utan lön ibland när han var upptagen och tog hand om hans husdjur när han reste bort. 

Jag har blivit expert på att hitta budgetalternativ när det gäller allt för jag är så jäkla envis och ganska kreativ om jag får säga det själv. 

Jag vet inte om jag någonsin kommer att få min lilla stuga men då kommer jag ändå se till att komma ut i naturen på ett eller annat sätt. 

Kul att det fungerade för dig (helt ärligt, ingen sarkasm). Tror dock jag hade haft svårt för att bo så, hade stressat mig. Försöker dock precis som du komma ut i naturen ofta, bor på gångavstånd från en skog, så det blir många promenader. Bra tillfällen att tänka.
  • Anonym (Fez)
    Anonym (Drömmare) skrev 2025-03-17 21:25:12 följande:

Klart man inte MÅSTE ha drömmar men ni som inte har det, vad driver er i livet? 

Min största skräck är att jag ska vakna en dag och bara nöja mig. Det blir nog inte bättre än såhär liksom. Idag har jag så mycket drömmar och har alltid haft. I olika storlekar och med olika mycket verklighetsförankring. Min bucket list har 50 punkter kvar att beta av. Det är allt från resor till att tjäna visst mycket pengar i månaden. Det blir en flytande gräns mellan drömmar och mål men det ger det jag gör i mitt liv en mening. 

Mina drömmar kan vara pyttesmå och jättestora. Allt från det goda brödet från den lilla butiken på hörnet som jag drömmer om att äta på lördag morgon när det är kämpigt att ta sig till jobbet en tisdag till att jag ska åka skidor i Alperna innan jag dör eller lära mig segla ☺️ 

Tja du, jag lever för att överleva. Har ju mina katter och sambo. Jobbar för att de ska må bra. Annars gillar jag att röra på mig, ser ibland fram emot en film eller spel som ska komma, kanske ett löplopp. Skulle dock inte säga att något av detta är drömmar. Jag vill bara sikta på det möjliga, inte det omöjliga.
  • Anonym (Fez)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-17 21:37:24 följande:
    Det låter som du har ett liv som du trivs med! 😃
    Det går ärligt talat uppåt och neråt från dag till dag. Vissa dagar är ganska okej, andra så känner jag mig mest misslyckad. Är medveten om att jag nog påverkas för mycket av andra, och av reklam och liknande. Typ alla mina vänner har barn, karriärer och hus. Missunnar dem givetvis inte detta, de har haft större driv i sitt liv än jag, men ibland känns det inte bra.
  • Anonym (Fez)
    Anonym (Drömmare) skrev 2025-03-17 22:14:59 följande:
    Jag tycker det låter som du hittat ett sätt att leva som du är väldigt nöjd med och det är underbart. Vi är alla olika människor och så länge man trivs ska man inte bry sig så mycket om hur andra gör. Det kan också vara en skillnad i definition av vad en dröm är. Jag kan tänka att se fram emot ett löplopp och kanske drömma om att hitta det där perfekta flowet och prestera efter att ha tränat för det kan vara en dröm ;)
    Det kan säkert vara så, ska försöka ta tillvara på den tanken. Tack!
  • Anonym (Fez)
    Just Precis skrev 2025-03-17 23:14:07 följande:

Vad räknar du som drömmar?

Skulle spontant säga att jag inte haft några men har alltid velat bygga ett tryggt och kärleksfullt liv med ett schysst jobb, är det att drömma eller bara en rimlig ambitionsnivå?

Däremot känner jag mig helt säker att jag absolut inte brinner för någonting :)

Det är det som jag är lite osäker på, men jag får många bra bud på vad det kan vara i tråden.

Nej det där känner jag igen mig i. "Vad brinner du för?" Kan ärligt talat inte besvara frågan.
Svar på tråden Har ni alla drömmar i livet?