Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Vad fasen ska jag göra?! Arbetsgivare se hit!

Jag är en beroende, drogfri I 3 år nu. Men de sista 6 mån som aktiv var jag påverkad på jobbet ett par gånger. Gjorde bort mig fullständigt. 
    Jag slutade iallafall jobbet för att börja plugga. Nu tar jag snart examen och måste hitta ett jobb. Då ber de om referenser. Jag var på det jobbet i över 10 år och vet inte hur jag ska förklara att jag inte har några referenser. 

Har inte frågat min förra arbetsgivare om referens men betvivlar starkt att han skulle ge mig nån, ingen bra iallafall. 

Så hur gör man, hur ska jag lyckas få ett jobb?

• Svar på tråden Vad fasen ska jag göra?! Arbetsgivare se hit!
  • Anonym (TS)
    Anonym (Nina) skrev 2025-03-16 11:04:01 följande:

Jag skulle nog ändå chansa och ringa och fråga. Han kanske förstår att dina misstag inte ska förstöra dina chanser att få ett jobb. Och nu är du ren. Du har ju även gjort bra saker som han kan hänvisa till. Jag hoppas att det går bra för dig! Glad

Har funderat på det men är så jäkla rädd för att få ett nej. Göra bort mig.

Tack!
  • Anonym (TS)

Fler tankar?

• Anonym (TS)
    Anonym (Lena) skrev 2025-03-16 20:31:38 följande:

Du har ingen fd kollega som kan tänkas ställa upp om du inte vill fråga fd chefen? Eller en vän som kan låtsas vara en fd kollega?

Annars, om de tar referenser via sms eller mail kanske du kan skaffa en extra mail/telefonnummer och låtsas vara en fd kollega själv? Vet inte om det funkar men var en idé som kom upp.

Nej, nån kollega tror jag inte att jag har som kan ställa upp och ljuga vill jag inte.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Lena) skrev 2025-03-16 20:33:51 följande:

Har du haft någon praktik under din utbildning? Isf kanske du kan fråga din ev handledare från praktiken om denne kan vara referens?

Ja, jag är på praktik just nu och min handledare där är jättenöjd med mig. Men där är jag ju bara några månader så tänkte att hans åsikt inte vägde så tungt.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Kim) skrev 2025-03-16 21:19:54 följande:
    Ok. Då fattade jag fel. Sannolikt är det jobb som TS söker efter utbildning något annat. Arbetsgivarintyg kan vara bra att ha men inget mer. Sedan beror det var klanta till det står för. Fick TS sparken pga det? Åtalad och dömd för innehav, stöld mm? Hur som så har TS tagit tag i sitt liv och är nu drogfri och med utbildning. 
    Nej jag fick inte sparken. Inte nån stöld eller så och inte åtalad. Men jag var rejält påverkad på jobbet vid 3 tillfällen och blev hemskickad. 
    Men ja, det är över 3 år sedan och jag är drogfri sedan dess.
  • Anonym (TS)
    Anonya skrev 2025-03-16 21:41:38 följande:

Att fråga en tidigare kollega är okej, men fundera på vad du säger om frågan kommer varför det är en kollega och inte chefen.

Följa absolut inte Lenas övriga råd! Att låtsas vara någon annan är oärligt, osmart och inte heller lagligt att förfalska intyg. Och skulle man bli påkommen har man verkligen bränt sina broar. 

TS, så bra att du lyckats ta tag i ditt och nu är drogfri sedan tre år och har slutfört en utbildning! Det gamla går inte att sudda ut, men det viktiga är att du är på banan igen. Och extra viktigt då att vara ärlig. Några råd har jag tyvärr inte, vet bara hur du inte ska göra. Hoppas det blir bra!

Tack snälla!
  • Anonym (TS)
    Anonym (Klotet) skrev 2025-03-16 21:06:13 följande:
    Är det bättre att vara utan referenser?
    Såklart inte, men jag är ganska säker på att jag blir utan referens ändå. Får väl samla mod till mig. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Bellis) skrev 2025-03-17 07:17:41 följande:

Praktikhandledaren är en jättebra person att ha som referens! Den hade jag frågat. 

Vad cool du är föresten som jobbar på och håller på att få ordning på ditt liv igen. Det är fanimej inte lätt. Bara att ha gjort det är en merit i mina ögon.

Tusen tack!
  • Anonym (TS)
    Anonym (T) skrev 2025-03-17 12:49:05 följande:

Precis som andra skrivit så måste det inte vara en chef som ger referenser. Arbetsledaren på praktiken låter toppen att ange som referens! Betydligt mer intressant att veta vad du gjort och hur du är på sistone, så färska referenser som möjligt, än vad du gjorde på ett helt annat jobb för 3 år sen.

Grattis till drogfriheten! Håller med den som skrev att ha klarat av det är en merit i sig. Fortsätt kämpa och lycka till😊

Så glad jag jag blir, tack snälla!
  • Anonym (TS)

Fortfarande så himla stressad och orolig! Fan.

Svar på tråden Vad fasen ska jag göra?! Arbetsgivare se hit!