Inlägg från: Anonym (Låter hårt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Låter hårt)

Hantera någon som kontrollerar med självskada?

Jag har en jämngammal faster som självskadade sig när jag sa nej till aktiviteter,  inte kunde hjälpa henne passa katten osv.
    En dag fick jag nog.
    Jag sa till henne att hon måste söka hjälp och att hon inte är välkommen in i mitt liv när hon håller på så.

Idag 15 år senare så har hon sökt hjälp, självskadar sig inte mer än med mat och pratar om normala saker när vi hörs/ses

• Anonym (Låter hårt)
    Anonym (an-no-nyhm) skrev 2025-03-16 18:52:24 följande:
    Knepig fråga kanske, men hur blir man av med den här känslan att det är mitt fel när hon självskadar? 

Hon är 4 år äldre än mig och när vi växte upp så tror jag det var enklast för mina föräldrar att anpassa mitt beteende/klädsel än att försöka få henne att ändra sig. Jag fick mina utbrott och var rebellisk men det kostade liksom för mycket att göra det då det blev mitt fel att hon självskadade om jag gjorde något sådant. Jag tror det bidragit.

Hennes på och av-pojkvän som hon haft i många år nu gjorde det inte lättare heller. Han kan ge mig plumpa komplimanger hur jag ser ut och jämföra med henne eller tafsa mig på röven och det blir på nåt sätt mitt fel det med trots att jag lappar till honom när han gör det. Inte åtsittande byxor, alltid se till att ha ryggen nära en vägg. Men det där försvann med att jag har en man nu vågar han inte.  
    Jag tänker att du själv behöver terapi för att bli av med ditt medberoende.
    Man tränar upp sin självrespekt
Svar på tråden Hantera någon som kontrollerar med självskada?