Inlägg från: Anonym (Distans) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Distans)

hantera orimlig farmor

Håll lite distans så att du orkar med den kontakt ni har. Du behöver tex inte följa med varje gång pojkvännen och barnet åker dit. 

Du verkar också ha blivit så less på henne att du vänder saker som egentligen är positiva till något negativt. Så ta lite paus från henne så att du kan se henne lite mer objektivt och orkar ta in att det trx faktiskt är av omtanke hon ger ditt barn presenter. 

Jag hade inte lämnat mitt barn ensam med henne med tanke på alkoholen och att de inte har någon  nära relation.

Hur var hon när din pojkvän växte upp? Har han kanske saker som behöver bearbetas för att kunna ha en frisk vuxenrelation till henne? Jag får lite medberoendevibbar, av mild grad. 

• Anonym (Distans)

Jag tror att det hänger mycket på din kille hur det här utvecklar sig - om han klarar att bryta medberoendet och börja ställa lite krav på sin mamma. Han behöver kanske också bli arg på henne för hur hans barndom blev, om han inte har varit det än.

Det kan bli så att saker ställs på sin spets nu när han själv är förälder. Det är då det brukar gå upp för folk exakt hur knäppa deras egna föräldrar var (om de var det). Om han inte har bearbetat sin uppväxt kan det bli så att han behöver hjälp med det. Ofta räcker det ju med stöttande familj och vänner, men ibland behövs proffshjälp för att bena ut saker och ting för att sedan kunna gå vidare. 

Det är knepigt det där med svärfamiljen. De följer ju med utan att man valt dem. 

Svar på tråden hantera orimlig farmor