• Anonym (Trött)

Varför vägrar vården ge mig det skriftligt?

Idag har jag telefontid med läkaren om mina provresultat. Jag har bett flera gånger om att de bara ska skicka brev så hör jag av mig om något är oklart, men de vägrar trots att jag varit tydlig med att jag inte vill få nyheter muntligt.

Någon som kan förklara varför de inte respekerar patienens vilja? Jag har redan en hyfsat klar bild av vad det kommer visa, det är ingen chock för mig.

• Svar på tråden Varför vägrar vården ge mig det skriftligt?
  • Anonym (Gurkan)

Dina provsvar finns väl på 1177, varför kan du inte läsa dem där bara?

• NinniQX

Om provsvaren inte är normala brukar dom vilja ta det muntligt för att förklara hur ni ska gå vidare för vård. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (Gurkan) skrev 2025-03-17 07:26:18 följande:

Dina provsvar finns väl på 1177, varför kan du inte läsa dem där bara?

Nej det gör de inte. Läkaren lägger inte in det innan vi pratat.
  • Anonym (Trött)
    NinniQX skrev 2025-03-17 07:29:14 följande:

Om provsvaren inte är normala brukar dom vilja ta det muntligt för att förklara hur ni ska gå vidare för vård. 

Jag vet redan att de inte är normala och jag vet vad som kommer hända härnäst.
  • Anonym (XX&)

Det är väl bara att inte svara då när de ringer. 

• Anonym (Mimmi)

Det är väl labbet som lägger in det så det syns på 1177.

• Aniiee
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-03-17 11:40:14 följande:

Det är väl labbet som lägger in det så det syns på 1177.

Inte om allvarliga provsvar är dåliga. Då brukar de hålla på resultaten just för att patienten inte ska kunna vara ensam när de får veta. 
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Mimmi)
    Aniiee skrev 2025-03-17 12:28:02 följande:
    Inte om allvarliga provsvar är dåliga. Då brukar de hålla på resultaten just för att patienten inte ska kunna vara ensam när de får veta. 
    Tack, det visste jag inte.
  • Mrs Moneybags
    Aniiee skrev 2025-03-17 12:28:02 följande:
    Nej, det stämmer inte. Jag har ju haft både hjärtinfarkt och cancer, jag klassar de som allvarliga sjukdomar. Jag fick reda på att min tumör var malign genom 1177 t ex. Det är jag inte ensam om heller. Inte för att det gjorde mig något, det förändrar ju ingenting om jag läser det ensam eller får beskedet via läkaren. Same same. 
  • Anonym (hur)
    Mrs Moneybags skrev 2025-03-17 15:42:25 följande:
    Nej, det stämmer inte. Jag har ju haft både hjärtinfarkt och cancer, jag klassar de som allvarliga sjukdomar. Jag fick reda på att min tumör var malign genom 1177 t ex. Det är jag inte ensam om heller. Inte för att det gjorde mig något, det förändrar ju ingenting om jag läser det ensam eller får beskedet via läkaren. Same same. 
    Jag tror att många mottagningar försöker dölja provsvaren innan de är genomgångna med patienten. Alla kanske inte klarar beskedet så bra som du gör. Samt att det kan vara tvetydigt och svårtolkat och då behöva gås igenom med läkaren.
Svar på tråden Varför vägrar vården ge mig det skriftligt?