• Anonym (J)

Är maten för dyr eller har unga vuxna för höga krav?

Läste denna artikel som exempel. bla några unga vuxna som anser att deras ork och hälsa blivit lidande pga högre matpriser. Men jag undrar också om man har orimliga krav som ung vuxen vad pengarna ska räcka till? När jag var studerande åt jag mycket mindre kött tex än jag gör idag. Antingen vegetariskt eller en halv kycklingfilé ist för en hel. Ist åt jag mycket rotfrukter, baljväxter, gjorde grytor, soppor och gratänger. Kan det inte vara att kunskapen brister om hur man lagar billig med nyttig mat? Att man alltid tror att en måltid ska bestå av en bit kött med tillbehör? https://www.mitti.se/nyheter/tufft-for-kunderna-med-rekordhoga-matpriser-6.3.281173.6cf6cbd284

• Svar på tråden Är maten för dyr eller har unga vuxna för höga krav?
  • Zoegazz

Fast även om de har kunskap om hur man lagar billig mat är ju det som förut var billigt inte så billigt längre om vi inte föreställer oss en kost baserad på främst havregryn. Inte ens potatis är billigt längre. 

• Anonym (M)

Om folk slutade köpa läsk, godis, kakor, snacks osv så skulle de har råd med bra mat. 

• Tukt

Yngre av idag har en annan syn på livet än tidigare generationer. Inte alla, men många unga åt väldigt enkelt förr, eftersom de vill lägga pengar på annat.
    Men i dag gillar de unga mer att vara hemma och därför vill de gärna att det ska vara bra också. Då kan det nog bli lite frustrerande att det lilla man gör, blir trist.

• Tukt
    Anonym (M) skrev 2025-03-17 17:50:08 följande:

Om folk slutade köpa läsk, godis, kakor, snacks osv så skulle de har råd med bra mat. 

Kan du backa upp det påståendet med något?
  • Anonym (M)
    Tukt skrev 2025-03-17 17:54:34 följande:
    Kan du backa upp det påståendet med något?

Hör ofta folk klaga på priserna men ändå köper de onyttiga saker. 

Känner några handlare, de säljer också lika mkt skräp som innan. Många kommenterar priserna i kassan men ändå ligger chipspåsarna och läsken där. Varje vecka. 

• Studentpappa

Det är väl ett ganska unisont klagande på matpriser från alla håll idag, inte bara unga..

Ride it like you stole it
  • Postman

Visst ökar matpriserna men jag kan känna att många verkar ha tappat helt förmågan eller förstår inte hur man kanske måste prioritera.
    Många idag är sjukt bortskämda med att lägga pengar på allt möjligt utom det som egentligen är viktigt och det basala. Hör många omkring mig som klagar på att tandläkaren är för dyr att gå till men i samma veva lägger de gladeligen ut 20 000-30 000 på resor varje år, äter lunch ute, åker på konserter och går på krogen på helgerna, köper feta statusprylar eller gör en cool tatuering. 

När jag var liten så hade man inte pengar till att äta ute, man fick inte sleva i sig hur mycket mat som helst för då sa de vuxna ifrån. Man fick ärva kläder och man lagade maten från grunden. Man åkte aldrig till köpcentra och man bakade sitt egna bröd och kakor, varför gjorde man allt detta, jo för att pengarna räckte inte, man fick vända och vrida på slantarna så mycket man kunde.

Mycket av det som vi har i vårt samhälle idag är ingen mänsklig rättighet eller självklarhet att kunna köpa. Många är så jävla bortskämda på ren svenska. 

• Anonym (Annan syn)

Jag är 23, student och har mestadels andra studenter som vänner.

Jag tror det handlar om två komponenter, som jag och mina vänner identifierat som problem med de höga matpriserna: 1 klagande åå matpriserna är ett symptom på att vi inte har råd med att ALLT har blivit dyrt men våra inkomster inte blivit högre, och 2 vi är mer både miljö-och hälsomedvetna än våra föräldrar var i vår ålder, och att äta hälsosamt och miljömedvetet är en viktig del i våra liv. Äldre kan säkert kalla det bortskämt, men billigaste pastan med eldorados ketchup går vi inte runt på, särskilt som många av oss tränar på ett helt annat sätt än föräldrarna gjorde.

Visst har det alltid varit fattigt att vara student men jag personligen skulle vilja se en schablonbudget från 1995 och jämföra mot en för idag. 

• Anonym
    Anonym (M) skrev 2025-03-17 18:05:06 följande:

Hör ofta folk klaga på priserna men ändå köper de onyttiga saker. 

Känner några handlare, de säljer också lika mkt skräp som innan. Många kommenterar priserna i kassan men ändå ligger chipspåsarna och läsken där. Varje vecka. 

Frågan handlade om ifall du kunde backa upp ditt påstående med något. Inte ifall folk köper chips. Gick sådär.
Svar på tråden Är maten för dyr eller har unga vuxna för höga krav?