• HerrNilsson

Den ultimata kalasmaten

Kan ni hjälpa mig med vad jag ska servera på nästa släktkalas? Vi har bjudit 25 personer och jag vet Inte vad vi ska bjuda på som passar alla. Tänker att det ska bli någon typ av buffé med 3 rätter och 4-5 tillbehör och sallad, bröd och smör. efterrätt ska vara 2-3 kakor/tårtor. 

Det är personer i alla åldrar med ett genomsnittligt antal som har de vanligaste matallergierna och preferenser. Alla ska kunna hitta något att äta sig mätta på och det ska vara
    1) festligt
    2) inte allt för komplicerat 
    3) gå att förbereda och frysa in ( vi har en stor frysbox)
    4) vi har ett ganska litet kylskåp, så inga stora gräddtårtor eller smörgåstårtor 

ge mig era bästa förslag 

• Svar på tråden Den ultimata kalasmaten
  • Anonym (Ganska tufft)

Jag tänker att det är ganska tufft att först bjuda in 25 personer och då att tänka hur svårt det är att servera och förvara mat. Obestämd

Kanske är det möjligt att beställa restaurang mat istället? För att, vet inte hur du, men jag tänker om man förbereder mat själv och fryser efteråt smakar det osmakligt bara. Utöver hemmagjorda glass förstås. 

• Anonym (s)
    Anonym (Ganska tufft) skrev 2025-03-17 18:20:24 följande:

För att, vet inte hur du, men jag tänker om man förbereder mat själv och fryser efteråt smakar det osmakligt bara. Utöver hemmagjorda glass förstås. 

Måste vara jobbigt...
  • Ruter
    www.zeta.nu/recept/dubbelmarinerad-flaskfile/

Det här gjorde jag till 40 personer på dotterns dop. Till serverade en hemmagjord potatissallad. Vi hade detta som ända rätt men går ju lika bra att göra lite mindre mängd och flera sorter. Blev väldigt gott och flera som frågade om receptet.

• Ruter

Glömde skriva att jag tog receptet ovan men använde fläskytterfile istället för fläskfile som i receptet. 

• Anonym (Sigrid)

Mitt spontana förslag är tacos .

Jag åt det på ett bröllop för nåt år sedan och dom hade gjort det extra lyxigt med  både strimlad kyckling, halloumi,  strimlat nötkött , fläskfilé och ren tonfisk - och Givetvis den vanliga köttfärsen och veg.färs 

I övrigt hade dom ökat på även övriga tillbehör med fetaost, oliver, exotiska frukter,  tärnad västerbottensost , flera olika varianter av sallad/grönsaker,  hemgjorda röror och såser ,  nachochips,  tacoskal, tortillias i mängder osv osv  

Lyxigt, galet gott och passade alla då det var en stor del med allergier och specialkost pga sjukdom 

Dom något äldre gästerna var skeptisk men insåg att dom kunde göra en lyxig sallad av alla godsaker och äta med kniv och kaffel som vanligt med ett bröd på sidan om. 

Vill man inte hälla tacokrydda över dyrt kött kan man servera det neutralt med bara salt och peppar som vanligt. Det passar bra ändå.  

Svar på tråden Den ultimata kalasmaten