Gikt, förmodligen förstört mitt liv
Har du läst om histaminintolerans och SIGHI-skalan för histamin i mat?
Flera av de saker du skriver att du mår dåligt av är höga i histamin-
typiskt svartpeppar, rödvin, tomater, choklad, lax, curry. Nötkött kunde jag inte heller äta när jag var som sämst, det gick bara med fågel, vilt och vitfisk (torsk, spätta och så).
Andra säkra livsmedel för mig då var blåbär, mango, broccoli och rotsaker samt rödlök, (som innehåller ett ämne som hjälper kroppen metabolisera histamin). Bara rena örtkryddor och lite vitpeppar, ingen chili eller kryddmixar. Histaminintoleranta tål smör grädde och mjölk men allt som är fermenterat eller långlagrat är rena döden. Enda undantaget var lite rysk yoghurt, Salakis.
Citrusfrukter innehåller inte histamin men de innehåller ämnen som gör att kroppen frisläpper mer histamin, därför kan det också bli dåligt.
Här är länk till SIGHI-listan, finns även grupper på facebook för detta:
www.mastzellaktivierung.info/downloads/foodlist/21_FoodList_EN_alphabetic_withCateg.pdf
Här är en tjej som kan mycket om histaminträsket:
www.histaminmy.se/
Jag var tvungen att äta antihistamintabletter varje dag då, och jag hjälpte min kropp med ett tillskott som heter Daofood plus och innehåller det enzym (DAO, diaminoxidas) som många har för lite av när man har histaminintolerans.
Tillskottet är helt enkelt samma enzym extraherat ur njuren på en gris, så det är inget hokuspokus på något vis alls. Men DAO hjälper inte alla eftersom det finns andra delar i den komplexa mekanismen man kan ha fel på också.
Jag har också veteallergi (inte glutenintolerans) och det fick jag ont i leder och svullnade under fötterna av+ jättetrött innan jag lyckades utesluta det helt.
Då äter man Naturligt Glutenfritt- 0 ppm (se facebookgrupp)
Eftersom jag var snabb med att utreda mig själv både med histamin och plötsligt allergi vete/soja (som slog till med fyra år mellan) blev jag bättre inom några månader, kroppen kunde tagga ner när de inflammationsskapande ämnena togs bort. Men det tog mig fyra år att komma tillbaka till normalt ätande med avseende på histamin. Om man inte förstår vad man behöver utesluta utan fortsätter provocera kan kroppen fastna i inflammationstilllståndet och då blir det klart svårare.
Hoppas jag har gett dig några nya funderingar att prova. Ät så färsk mat som möjligt, för histamin bildas i all mat medan den åldras och lagras- det sämsta man kan äta en fredagkväll är rödvin, långlagrad ost och chark, och sen mörk choklad på det. Då reagerar även de flesta som bara är lite känsliga.