• Lynx123

Få in dottern på en skola med musik profil

Jag gick på AF och där var uttagningsprovet så att man antingen hade rytm/musiköra eller inte. Sådant går inte.att lära sig egentligen.

• Lynx123
    AndreaBD skrev 2025-03-18 17:46:38 följande:
    Har någon påstått något annat? Men det är bara rytmkänsla och musiköra. Du kan inte spela ett instrument eller kunna annat om musik bara för att du har det. En hel del måste man ändå lära sig. 

När min son gick i musikklass så höll de t.ex. ganska mycket på med harmonilära. Det finns mycket inom musik som man kan lära sig. Det är dock inte värt det om man ändå är omusikalisk (bortsett från lite grundläggande som en del av allmänbildning). 
    Vad.jag menade var att till just AF, som är en sångskola, kan man egentligen inte förbereda sig inför proven.

Till musikskolor bör man säkert kunna spela instrument och då blir man oftast informerad om att förbereda ett eller två stycken.

I det här fallet verkar det dock handla om ett rätt litet barn så då är kraven inte särskilt höga vad gäller harmonilära och fingerfärdighet, utan snarare hur väl barnet hör skillnad på dur och moll eller att kunna knacka takten till musik. Det framgår rätt snabbt om ett barn är musikaliskt eller inte.
Svar på tråden Få in dottern på en skola med musik profil