Inlägg från: Anonym (D) |Visa alla inlägg
  • Anonym (D)

Journalspärr

Har en journalspärr på min vårdcentral. Alltså att ingen annan än dem kan läsa vad som skrivits på den mottagningen. Pga de skrev något jag ej höll med om alls.

Kan de fortfarande skicka remiss till annan mottagning? Eller kommer den andra mottagningen ej att se remissen heller?
    Måste jag ta bort spärren för att de ska kunna skicka remiss?

• Svar på tråden Journalspärr
  • Anonym (D)
    Zoegazz skrev 2025-03-18 12:59:59 följande:

Förstår inte varför folk spärrar sina journaler. Man har bara rätt att gå in i den om man bedriver patientens vård, spärrar man kan de alltså inte dokumentera/driva din vård. På detta har alla tystnadsplikt. 

Dock kan det försvåra att man får rätt vård om läkaren missuppfattat vad man sagt och skrivit sådant som inte stämmer överens med ens sjukdomstillstånd 
  • Anonym (D)
    Zoegazz skrev 2025-03-18 14:00:40 följande:

Det kan bli direkt farligt om de inte har tillgång till din journal där de kan se läkemedel, behandlingar osv. Märkligt att anlita en tjänst, vilket det är när man söker vård och sen begränsa eller försvåra för den personal som ska hjälpa dig. 

Jag har bara varit på den vårdcentralen en gång så det gäller bara en anteckning. Så ingen katastrof direkt. Nu ska jag dit för ett annat problem men undrar om de kan skicka remiss eller om jag måste ta bort spärren först. 
Svar på tråden Journalspärr