En person som jag trodde var min vän.
Jag är man, men vad jag har observerat så är det här vanligt bland kvinnor. I grupper med kvinnor. Jag gillar att studera kvinnor, de är annorlunda och intressanta.
Det går (enligt min amatör- observation) till så här att en av kvinnorna blir utsedd till gruppens terapeut. Det är ingen röstning eller så, utan någon får den rollen. Sedan använder de övriga kvinnorna den här kvinnan som obetald terapeut och livscoach. Allt funkar bra och terapeuten är uppskattad tills den dagen terapeuten själv får problem. Då blir det jäkligt jobbigt, mycket irritation och terapeuten får antingen hålla sina problem för sig själv och gå tillbaks in i sin terapeutroll eller bli utfasad ur gruppen där de övriga gradvis tar mer och mer avstånd från fd. terapeuten.
Jag har sett det här, ungefär samma "drama" utspela sig bland kvinnor både i tonåren, 20, 30 och uppåt. Antagligen är det inget kvinnor växer ifrån.
Jag tror inte det är elakt menat heller, utan det sker för att ingen har kapacitet att terapeuta terapeuten. Det är liksom hennes "roll"..