Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Dåligt samvete har jag i alla fall för att jag behöver handla mat

Jag hade inte riktig koll på att det ör denna vecka så jag handlade inget extra förra veckan. Så jag ska också handla på torsdag eller fredag. 

• Anonym (M)
    Anonym (Mat) skrev 2025-03-19 07:36:31 följande:
     Du har inte kikat om någon av dom stora kedjorna erbjuder hemkörning? Då kan du få matleverans levererade precis utanför din dörr.

Min faster har inte heller körkort, pga av ekonomiska skäl. Hon får mat levererat från Coop. Även ICA och Willys ska erbjuda det på dom flesta ställena. 

Tror du kan se om det är möjligt, genom att slå in ditt postnummer. Då ser du om dom erbjuder leverans.

Ett tips kanske :)
    På vilket sätt löser hemkörning från de stora kedjorna TS problem?

TS vill egentligen bojkotta, men kan inte. Då löser inte inte hemkörning från de stora kedjorna hennes problem. 
  • Anonym (M)
    KimLinnefeldt skrev 2025-03-19 14:24:42 följande:

Under fjärde kvartalet ökade Icas omsättning med 6 procent, och vinsten ökade med 26 procent. Så nog gör butikerna ohemult stora vinster.

Men det är komplicerat. Hur mycket vinst är motiverat? Jämfört med bankränta eller fondsparande. Och vad beror vinstökningen på? Koncernen ökar vinsten, men hur är det med de lokala handlarna?

Jag tycker att det är bra att de protesterar mot höga matpriser, men man borde hellre demonstrera. Då träffar det alla parter, även transporter, drivmedel, odlande, konstgödsel och regeringens politik.

Willys är dessutom billigaste butikerna, så de borde slippa straff.

Menar du att varje enskild butik ökade omsättningen med 6% och vinsten med 26%?

Eller är det siffror från ICA centralt? 

Självklart måste butikerna göra vinster. De kan behöva ha råd att bygga ut eller bygga om, investera i nya inventarier osv. 
  • Anonym (M)
    KimLinnefeldt skrev 2025-03-19 14:24:42 följande:

Under fjärde kvartalet ökade Icas omsättning med 6 procent, och vinsten ökade med 26 procent. Så nog gör butikerna ohemult stora vinster.

Men det är komplicerat. Hur mycket vinst är motiverat? Jämfört med bankränta eller fondsparande. Och vad beror vinstökningen på? Koncernen ökar vinsten, men hur är det med de lokala handlarna?

Jag tycker att det är bra att de protesterar mot höga matpriser, men man borde hellre demonstrera. Då träffar det alla parter, även transporter, drivmedel, odlande, konstgödsel och regeringens politik.

Willys är dessutom billigaste butikerna, så de borde slippa straff.

Så här ser deras organisation ut, så frågar igen var finns dessa siffror du skriver om? 

Våra bolag

Vår verksamhet är indelad i fem bolagssegment: ICA Sverige, Rimi Baltic, Apotek Hjärtat, ICA Fastigheter och ICA Banken. Nedan kan du läsa mer om respektive bolag.

Svar på tråden Dåligt samvete har jag i alla fall för att jag behöver handla mat