• Anonym (Passen?)

Var ska passen vara?

Hamnade i en diskussion idag med mina barns andre förälder (F2) om barnens pass som jag bad att få tillbaka när de kom hem från F2 senast. Detta glömdes, jag frågade idag och det ledde till en diskussion om vem som ska ha passen.

Bakgrund: separerade sedan ett år. F2 bitter för att jag, F1, valde att lämna. Samarbetet är hyfsat värdelöst. Vi kan absolut inte prata med varandra utan det sker i textform. F2 har barnen varannan helg. 

Jag hade bett om att få passen. F2 hade sagt ok. Passen glömdes och jag skickade en fråga om dem då jag inte hittade dem. Blev genast anklagad om att ha ett kontrollbehov, att vilja styra F2, att de lika gärna kan ligga hos F2 då hen också är vårdnadshavare. Barnen är i skolåldern, har ingen annan idhandling. F2 hotade med att jag inte ska få tillbaka passen alls trots att hen vet att vi har en resa inplanerad i sommar som är långt utanför Sveriges gränser. 

Jag funderar nu över både vem som har "mest rätt" till passen men också vad jag kan göra om F2 bråkar om dem. 

• Svar på tråden Var ska passen vara?
  • Anonym (E)

När jag hade vv med äldsta barnet så var passet där det behövdes, skulle pappan åka utomlands så fick han det helt enkelt och det lämnades emellan där det behövdes, inte svårareän så...

Att du behöver passen i sommar känns ju onödigt att tjafsa om i dagsläget, men det kanske ligger mer bakom 

• Anonym (My)

Det spelar ingen roll var passen är, de kan lika gärna förvaras hos F2 tills ni ska resa. Då kanske du kan åka förbi och hämta passen om F2 är sådan att hen är en sådan som lätt glömmer att packa ner saker. 

• Anonym (Passen?)
    Anonym (My) skrev 2025-03-19 07:03:48 följande:

Det spelar ingen roll var passen är, de kan lika gärna förvaras hos F2 tills ni ska resa. Då kanske du kan åka förbi och hämta passen om F2 är sådan att hen är en sådan som lätt glömmer att packa ner saker. 

Tyvärr är det inte "bara att åka förbi" då F2 bor på exakt andra sidan Stockholms län (eget val, därav varannan helg). 

Nu spelar det ju ingen roll eftersom jag sagt att de får vara kvar där trots att hen sagt att de skulle tillbaka till mig då barnen primärt bor hos mig. 
    Anonym (E) skrev 2025-03-19 01:46:18 följande:

När jag hade vv med äldsta barnet så var passet där det behövdes, skulle pappan åka utomlands så fick han det helt enkelt och det lämnades emellan där det behövdes, inte svårareän så...

Att du behöver passen i sommar känns ju onödigt att tjafsa om i dagsläget, men det kanske ligger mer bakom 

Jag tjafsade inte. Jag frågade om F2 kunde skicka med dem, det glömdes, jag sa att det är ok att ta det nästa gång och F2 började tjafsa om kontrollbehov och hota om att aldrig ge mig passen. 

Har man barnen vv bor man som regel nära. Jag och F2 bor i varsin ände typ av Stockholms län så det är inte helt okomplicerat om det glöms. 

Men ja, det ligger mycket bitterhet hos F2 som gör att det blir bråk om saker det inte behövts bli bråk om. Det spelar ingen roll hur snällt jag frågar om något. 
  • Aliona

Båda är vårdnadshavare så båda har lika stor rätt. F2 kan väl ha passen tills det är dags för er att åka, sen kan ni ha dem tills F2 behöver dem. 

Det är nog inte så mycket du kan göra om F2 bråkar och inte ger passen i tud för er resa. Du kan inte skaffa nya pass utan andra vårdnadshavarens samtycket. Men du kan iaf göra det klart för den andra föräldern att du dokumenterar det här som som samarbetssvårigheter. 

• Anonym (Passen?)
    Aliona skrev 2025-03-19 08:19:34 följande:

Båda är vårdnadshavare så båda har lika stor rätt. F2 kan väl ha passen tills det är dags för er att åka, sen kan ni ha dem tills F2 behöver dem. 

Det är nog inte så mycket du kan göra om F2 bråkar och inte ger passen i tud för er resa. Du kan inte skaffa nya pass utan andra vårdnadshavarens samtycket. Men du kan iaf göra det klart för den andra föräldern att du dokumenterar det här som som samarbetssvårigheter. 

Ja, fördelen med att all kommunikation är i textform är att jag kan spara skärmdumpar på allt. F2 har mer än en gång hotat med vårdnadstvist så jag sparar precis allt och försöker alltid vrida det till att det är jag som har problem. 
  • Krocko

Hur gamla är barnen? De kanske kan veta var pappa lagt passen och ta med dem själva när de är där nästa gång. 

• Anonym (Passen?)
    Krocko skrev 2025-03-19 08:35:25 följande:

Hur gamla är barnen? De kanske kan veta var pappa lagt passen och ta med dem själva när de är där nästa gång. 

Mellanstadieålder och hjärnan i det blå som regel, som det ska vara i den åldern. Hade sagt till dem samma dag som de åkte till F2 men de glömde också vilket är fullt rimligt. F2 är däremot vuxen och hade absolut inte accepterat samma från mig som nu sker.
  • Anonym (A)
    Anonym (Passen?) skrev 2025-03-19 08:45:12 följande:
    Mellanstadieålder och hjärnan i det blå som regel, som det ska vara i den åldern. Hade sagt till dem samma dag som de åkte till F2 men de glömde också vilket är fullt rimligt. F2 är däremot vuxen och hade absolut inte accepterat samma från mig som nu sker.
    Men varför inte påminna dom innan de ska lämna F2?
  • Anonym (Passen?)
    Anonym (A) skrev 2025-03-19 08:46:36 följande:
    Men varför inte påminna dom innan de ska lämna F2?
    För att jag förväntade mig att F2 skulle komma ihåg då vi pratat om det dagarna innan. 
  • Anonym (E)

Visst att sthlm är stort men inte enormt, pratar vi typ Täby och Farsta sår det absolut inte ett stenkast men helt omöjligt är det inte, har de umgänge varannan helg? Jag skulle släppa passdilemmat tills det börjar närma sig, ska ni åka i juli så kanske jag hade frågat i slutet av maj, början av juni, säga att jag behöver bekräfta passnumret eller nåt, välj dina strider helt enkelt

Svar på tråden Var ska passen vara?