Var ska passen vara?
Hamnade i en diskussion idag med mina barns andre förälder (F2) om barnens pass som jag bad att få tillbaka när de kom hem från F2 senast. Detta glömdes, jag frågade idag och det ledde till en diskussion om vem som ska ha passen.
Bakgrund: separerade sedan ett år. F2 bitter för att jag, F1, valde att lämna. Samarbetet är hyfsat värdelöst. Vi kan absolut inte prata med varandra utan det sker i textform. F2 har barnen varannan helg.
Jag hade bett om att få passen. F2 hade sagt ok. Passen glömdes och jag skickade en fråga om dem då jag inte hittade dem. Blev genast anklagad om att ha ett kontrollbehov, att vilja styra F2, att de lika gärna kan ligga hos F2 då hen också är vårdnadshavare. Barnen är i skolåldern, har ingen annan idhandling. F2 hotade med att jag inte ska få tillbaka passen alls trots att hen vet att vi har en resa inplanerad i sommar som är långt utanför Sveriges gränser.
Jag funderar nu över både vem som har "mest rätt" till passen men också vad jag kan göra om F2 bråkar om dem.