Inlägg från: Anonym (Ingen finländare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ingen finländare)

Socutredning IGEN direkt efter

Du behöver inte säga ja till någonting, eller ens delta i deras "utredningar". 
    Däremot kan du aldrig hindra dem att utreda om de bestämt sig för det. Likväl som du kan utreda dem i sin tur. Det mesta är ju trots allt offentliga uppgifter.

Tycker du ska luta dig tillbaka och göra det som du tror är bäst för din dotter. Ställ lite krav på skolan att göra anpassningar. Kanske behöver hon en specialpedagog?

Be soc fara och flyga och släng på luren. 

Anonym (Linsie) skrev 2025-03-23 15:24:37 följande:

När var du barn? Reglerma för (iaf tolkningen av dem) har ändrats med åren. Idag är instruktionen till lärare (tex) att vid minsta oro ska de anmäla. Antalet orosanmälningar har ökat enormt. På ett fåtal år har de ökat med ca 30%. Ungefär vart tionde barn är föremål för en orosanmälan varje år. 

Det är ju helt sjukt. Fatta vad detta kostar resurser och skapar oro hos både barn och föräldrar. 

Vilka dårar som håller på och anmäler i stup och kvarten. Vad tror de ska hända liksom? Att NPF-bekymmren ska försvinna? Skolan försöker lasta föräldrarna för att skolverksamheten inte är anpassad för barn med diagnoser och försöker få det att framstå som att föräldrarna är the bad guys. Vilken hjälp liksom. 
    Anonym (D) skrev 2025-03-26 10:58:10 följande:
    Får jag fråga varför ni inte vill utreda henne? Anledningen till att jag frågar är att jagvhar själv blivit utredd mot mina vilja-och diagnosen har inte hjälpt mig ett dugg. Det ända sen gjorde var att underlätta för diskriminering. Så jag är jättearg att jag blev utredd-miy min vilja dessutom. Jag har större förståelse för att man utreder adhd, där finns det åtminstone medicin. Föe aspergers....
    Ändå hjälpen som finns är hab och lss... 
    Hab är verkligen helt värdelösa. 
    Det heter så fint att det finns hjälp, men hjälpen är ju helt fucking värdelös. 
    Det hela är ett mega stoet trauma för mig, jag blir jätteledsen att folk säger utredd, det finns hjälp osv, när jag själv inte har fått någon hjälp. Plus att jag dessutom ska behöva bli diskriminerad pga min diagnos. 
    Diagnosen förstörde bokstavligen mitt liv. 
    Hur har diagnosen förstört ditt liv? Jag ifrågasätter dig inte, men jag misstänker att diagnossättning inte alltid är av godo, så därför är det intressant att höra från en person som dig, som tycker att det varit negativt. Hoppa det är okej att jag frågar?
    Anonym (Skönt med vuxna barn) skrev 2025-03-26 15:33:08 följande:
    Soc ville utreda mitt barn för ADHD, jag sa tvärnej. Det fanns inget de kunde göra, mer än att tjata vidare om att han "högst sannolik har ADHD".

Senare när sonen var i tonåren gjorde han utredningen på egen begäran för att bevisa att vi hade rätt. 
    Vilket vi hade.
    Han hade ingen ADHD.

Det är så lätt att bara bunta ihop alla ungar med problem och stämpla dem med valfri diagnos.
    Ja, så är det nog. Alla barn med avvikande beteende som exempelvis en ovilja att gå till skolan måste ju per definition ha en diagnos. Så tycks många resonera. 
    Och skolan tycks heller inte få bevilja några stödresurser om barnen inte diagnosticerats. Detta trots att det bryter mot skollagen. 
    Det är en jävla soppa det här tycker jag.
    Hade varit bättre om det fanns mer stödresurser i skolan och att lärarna själva hade befogenheter att bevilja barn särskilt stöd, utifrån vad de gör för bedömning i klassrummet. Att hålla på att orosanmäla i tid och otid till Socialtjänsten för att barnen inte når upp till målen i läroplanen med den bristande pedagogik som föreligger. Gör det verkligen något gott? Jag tror inte det. 

Jag tycker socialtjänsten borde inrikta sina resurser på 14-17 åringar som springer runt och skjuter ihjäl andra ungdomar och dealar knark. Inte på barn som vantrivs i skolan. 

Be soc fara och flyga så är det klart sen. 
    Låter inte som att ni behöver deras "hjälp". 

Svar på tråden Socutredning IGEN direkt efter