Anonym (Skönt med vuxna barn) skrev 2025-03-26 15:33:08 följande:
Soc ville utreda mitt barn för ADHD, jag sa tvärnej. Det fanns inget de kunde göra, mer än att tjata vidare om att han "högst sannolik har ADHD".
Senare när sonen var i tonåren gjorde han utredningen på egen begäran för att bevisa att vi hade rätt.
Vilket vi hade.
Han hade ingen ADHD.
Det är så lätt att bara bunta ihop alla ungar med problem och stämpla dem med valfri diagnos.
Ja, så är det nog. Alla barn med avvikande beteende som exempelvis en ovilja att gå till skolan måste ju per definition ha en diagnos. Så tycks många resonera.
Och skolan tycks heller inte få bevilja några stödresurser om barnen inte diagnosticerats. Detta trots att det bryter mot skollagen.
Det är en jävla soppa det här tycker jag.
Hade varit bättre om det fanns mer stödresurser i skolan och att lärarna själva hade befogenheter att bevilja barn särskilt stöd, utifrån vad de gör för bedömning i klassrummet. Att hålla på att orosanmäla i tid och otid till Socialtjänsten för att barnen inte når upp till målen i läroplanen med den bristande pedagogik som föreligger. Gör det verkligen något gott? Jag tror inte det.
Jag tycker socialtjänsten borde inrikta sina resurser på 14-17 åringar som springer runt och skjuter ihjäl andra ungdomar och dealar knark. Inte på barn som vantrivs i skolan.