• Anonym (A)

Behöver man be sambon om lov för att köpa en kruka?

Igår köpte jag en glaskruka. I glas. Ca 20 cm hög. Transparant.  Den kostade 300 kr. 
    Ställde den på en hylla i hallen med en grön blomma i.

Sambon ser krukan, frågar hur länge jag haft den?!

jag säger att jag köpte den nyligen (jag ersatte en annan glasvas som råkade gå sönder) 

varpå sambon blir asförbannad och säger att citat: jag uppskattar verkligen inte när köper saker utan att fråga mig först!

Vi blev nyligen sambos, så visst förstår jag att han också vill bli inkluderad. 
    MEN, jag har aldrig köpt något överhuvudtaget utan att fråga. Har inte ens köpt något fast jag kunnat. Har inte haft något behov att köpa något. Skulle aldrig köpa något "större" utan att diskutera, men en vas? 

..Nu ville jag ersätta glasvasen men jag behövde visst fråga honom först.

Fick lite panik av tanken att behöva fråga om lov innan jag köper något. 
    Snälla kan nån ge mig lite perspektiv på läget? 

• Svar på tråden Behöver man be sambon om lov för att köpa en kruka?
  • Fjäril kär

Du gör vad du vill med dina pengar. Punkt. 

Ja man diskuterar större saker som att köpa bil, ny soffa, vilja ha ny säng eller tapetsera om

Men privata saker som värmeljus, prydnadssaker, ett par jeans eller en påse godis är din ensak. 

Jag ser en oroande röd flagga här ... 

• Anonym (xxx)

Du gör som du vill med dina pengar.

Jag hade aldrig accepterat hans beteende. 

• Lynx123

Dina pengar, dina beslut. Det finns något som ibland kallas ekonomiskt våld i relationer...håll ett vakande öga på detta för det kan vara början på något riktigt illa. Har han visat tecken på svartsjuka och kontrollerande beteende i övrigt?

• Anonym (G)

Att bli asförbannad för en vas för 300kr låter helt stört. Såvida ni inte är på ruinens brant borde han istället bli glad att du försöker göra något fint för ert hem på eget initiativ.

• Anonym (Ester)

Absolut inte. Jag hade inte velat leva i en relation där jag "måste be om lov" för att köpa en kruka för 300 spänn. 

• Anonym (E)

Jag och min gubbe har haft gemensam ekonomi sen start, personligen hade jag nog inte velat lägga 300kr på en kruka men om han hade köpt en så hade jag inte kommenterat ifall det inte var sista pengarna så att säga, har ni separat ekonomi sä kan han bara hålla käften, en sak om du köper krukor istället för mat men nu verkar ju inte det vara fallet

• Anonym (Man)
    Anonym (A) skrev 2025-03-19 09:13:55 följande:
    Behöver man be sambon om lov för att köpa en kruka?

Igår köpte jag en glaskruka. I glas. Ca 20 cm hög. Transparant.  Den kostade 300 kr. 
    Ställde den på en hylla i hallen med en grön blomma i.

Sambon ser krukan, frågar hur länge jag haft den?!

jag säger att jag köpte den nyligen (jag ersatte en annan glasvas som råkade gå sönder) 

varpå sambon blir asförbannad och säger att citat: jag uppskattar verkligen inte när köper saker utan att fråga mig först!

Vi blev nyligen sambos, så visst förstår jag att han också vill bli inkluderad. 
    MEN, jag har aldrig köpt något överhuvudtaget utan att fråga. Har inte ens köpt något fast jag kunnat. Har inte haft något behov att köpa något. Skulle aldrig köpa något "större" utan att diskutera, men en vas? 

..Nu ville jag ersätta glasvasen men jag behövde visst fråga honom först.

Fick lite panik av tanken att behöva fråga om lov innan jag köper något. 
    Snälla kan nån ge mig lite perspektiv på läget? 

Om man skall kunna bedöma detta hade vi behövt veta hur er privatekonomi ser ut, alltså inte bara era inkomster utan hur ert upplägg ser ut, gemensamt konto, hur kostnader skall fördelas etc.

Om du och jag flyttar ihop och jag tar ut 300 Kr från ditt lönekonto och köper något onödigt bara till mig själv, om du är helt okey med det då är det berättigat att bli upprörd om vasen också.

• Freddie K

Han verkar väldigt kontrollerande. Om jag var du så skulle jag tänka både en och två gånger.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Lynx123
    Anonym (Man) skrev 2025-03-19 09:35:26 följande:

Om man skall kunna bedöma detta hade vi behövt veta hur er privatekonomi ser ut, alltså inte bara era inkomster utan hur ert upplägg ser ut, gemensamt konto, hur kostnader skall fördelas etc.

Om du och jag flyttar ihop och jag tar ut 300 Kr från ditt lönekonto och köper något onödigt bara till mig själv, om du är helt okey med det då är det berättigat att bli upprörd om vasen också.

Det där förstod jag inte alls. Menade du INTE ok?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Man) skrev 2025-03-19 09:35:26 följande:

Jag tror de flesta reagerade på hans utbrott:

Finns ingen anledning att reagera på det sättet oavsett ekonomi och fördelning. 
Svar på tråden Behöver man be sambon om lov för att köpa en kruka?