Anonym (förälder till barn med autism) skrev 2025-03-20 06:02:37 följande:
Ja fast hur vet du att flytt till nytt hus, ny skola och bo med 3 nya människor dvs förälders nya partner och dennes två barn och förlora vardag och varannan veckas liv med sin andra förälder som barnet är van vid är bättre ?
Barnet/barnen är nu vana vid varannan veckas liv.
Det kan vara bättre men kan också bli totalt fel, precis som det skrivs så många trådar här om, det är inte alltid lätt med bonusfamiljer och ännu mer utsatt när barn har autism.
Många med barn med autism har det jobbigt i bonusfamiljer speciellt när det sker när dom är tonåringar.
Det kan bli bra med flytt om barnet/barnen vill men som sagt är det förälders och partners önskan att flytta? vill barnet/barnen?
Varken du eller jag vet vad barnet/barnen vill, kanske vill flytta eller inte alls flytta och inte träffa då träffa den andre föräldern lika mycket.
Kanske som jag skrev kan det bli bättre för det barnet med autism att stanna och bo kvar med den andre föräldern och ha det lugnt istället för att bo 5 barn som ju sällan då är lugnt med allt som händer.
Jag utgår ifrån vad som är vanligt med barn med autism men jag vet inte vad som är bäst för ts barn och det vet ju ingen av oss här.
Det är mycket att tänka på och därför undrade jag om förälder ny partner och alla 5 barn bor ihop nu varannan vecka så dom vet hur det är.
Att köpa ett stort hus långt bort så att barnen ska byta skola, förlora en stor del av tiden med sin andra förälder och bo ihop med ny partner och nya bonussyskon är en stor chansning om dom inte provat att bo tillsammans och upplagt för stora utmaningar och sen inte går att ändra igen hur som helst.
Det kan vara för många förändringar på en gång.
Det är mycket som måste tas i beaktning och inte bara utgår ifrån att flytt är bäst för alla om det är förälders och ny partners dröm om stort hus och inte barnens.
Därför måste ju barnen också vilja ha denna förändring och därför frågar jag vad barnen tänker om flytt.
Nej de bor inte ihop nu. Barnen vill hellre bo kvar som de gör.