• Anonym (Snål eller rättvis?)

Är jag snål eller rättvis?

Hej! 

Vi ska gifta oss i augusti, och nu innan ska vi formalisera lite saker kring ekonomi. Ursprungliga tanken var från mig att vi skulle ha gemensam ekonomi, men att framtida gåvor och arv blir enskild egendom.

Nu vill min framtida make även att hans sparande är enskild egendom, och att mitt är mitt. Till saken hör att jag har ett mindre sparande än honom just nu, men har en betydligt högre månadslön så är vi gifta i mer än 3 år är det ett ?vinstscenario? för honom. Jag gillar inte tanken på att vara ?förloraren?, vill han skilja sig har jag subventionerat vårt gemensamma liv betydligt mer, vilket han får hälften av och sen tar han med sig sitt sparande från början. Att han får möjlighet att åka snålskjuts utan risk.

vad tänker ni?

• Svar på tråden Är jag snål eller rättvis?
  • Anonym (Fia)

Om ni har eget sparande och du har högre lön än vad han har är det väl du som kommer att vinna på det? 

Om ni lägger 50/50 på det gemensamma kommer du att ha mest pengar över. 

• Anonym (Kr)

Kom överrens att delar av din inkomst går till ditt enskilda såarande

• Virriga Vera

Det som överstiger hans lön kan du spara och det blir då din enskilda egendom. Blir ju rättvist eftersom ni då kommer att lägga in lika i den gemensamma kassan.

Anonym (Fia) skrev 2025-03-20 07:46:49 följande:

Om ni har eget sparande och du har högre lön än vad han har är det väl du som kommer att vinna på det? 

Om ni lägger 50/50 på det gemensamma kommer du att ha mest pengar över. 

Han vill att 100% av bådas löner går in på samma konto, och sen att man därifrån tar ut ex 15% som fickpengar. Dvs jag får en väldigt liten del av mitt egna överskott isåfall och det tar lång tid att bygga sparkapital!
  • Spucks

Nu har jag aldrig varit gift och därför inte kan helt sätte mig in i situation. Men: för mig låter det helt rimligt. Ni har inte haft gemensamt ekonomi innan, så varför skulle då de pengar ni har tjänat tidigare vara era gemensamma? Om du har en mycket högre lön hade du ju haft möjligheten att spara mer, så jag gissar att han har levt betydligt snålare än du för att kunna spara. Varför ska du tjäna på att det?
    Dessutom vill du att framtida gåvor och arv är är era egna, så jag antar att du räknar med att få något och då mer än han?

• Anonym (Kr)
    Anonym (Snål eller rättvis?) skrev 2025-03-20 08:09:32 följande:
    Han vill att 100% av bådas löner går in på samma konto, och sen att man därifrån tar ut ex 15% som fickpengar. Dvs jag får en väldigt liten del av mitt egna överskott isåfall och det tar lång tid att bygga sparkapital!
    Låt en bit av din lön gå till enskilt sparande innan ni lägger ihop
  • MammaTillDansband
    Seriöst, låter det här som en person att leva resten av livet tillsammans med? Jag och min man har äktenskapsförord för viss egendom, men i vardagen är det ingen som sitter och gör kalkyler för att gynna sig själv på den andres bekostnad.
    Din blivande man vill skydda sina egna pengar, men dina högre inkomster ska han ha hälften av. Trevlig snubbe.
    Spucks skrev 2025-03-20 08:11:58 följande:

Nu har jag aldrig varit gift och därför inte kan helt sätte mig in i situation. Men: för mig låter det helt rimligt. Ni har inte haft gemensamt ekonomi innan, så varför skulle då de pengar ni har tjänat tidigare vara era gemensamma? Om du har en mycket högre lön hade du ju haft möjligheten att spara mer, så jag gissar att han har levt betydligt snålare än du för att kunna spara. Varför ska du tjäna på att det?
    Dessutom vill du att framtida gåvor och arv är är era egna, så jag antar att du räknar med att få något och då mer än han?

Nja, gällande gåvor och arv finns det sommarstuga etc på båda sidor där man inte vill ha för många parter inblandad, så inte bara rent ekonomiskt?

jag har absolut ingenting emot att han har sitt egna tidigare sparande och jag mitt- men då känner jag också att jag vill ha möjlighet att bygga mitt med min egen lön?
    MammaTillDansband skrev 2025-03-20 08:14:50 följande:
    Seriöst, låter det här som en person att leva resten av livet tillsammans med? Jag och min man har äktenskapsförord för viss egendom, men i vardagen är det ingen som sitter och gör kalkyler för att gynna sig själv på den andres bekostnad.
    Din blivande man vill skydda sina egna pengar, men dina högre inkomster ska han ha hälften av. Trevlig snubbe.
    precis, vill både ha kakan och äta upp den? inte finaste sidan som kommer fram här. Tur att han har andra fina egenskaper 😃
  • Anonym (Kr)
    Gäller detta även under eventuell FL, sjukskrivning, arbetslöshet?
Svar på tråden Är jag snål eller rättvis?