Anonym (Yepp) skrev 2025-03-20 23:16:44 följande:
Det är därför man aldrig gifter sig., eller så hittar man en kvinna som tjänar samma så blir det ingen obalans vid separation.
Jag är tacksam för att jag aldrig gift mig då jag alltid tjänat mycket mer.
Första kvinnan var som en jävla igel på pengar men jag spelade med för min dotters skull. Betalade underhåll i typ 15 åt trots att hon bodde halvtid och ex hade hela barnbidraget.
Har aldrig fått någon cred för det och nu är det överspelat sedan länge.
Ex nr 2 med barn trodde hon skulle få underhåll fast sonen skulle bo halvtid. Men det gick jävligt bra att ta hela barnbidraget i 10 år när jag fick köpa skor och vinterjackor.
Kom inte och säg att mammor tänker på sina barn i första hand.
Borde verkligen inte gjort det men kunde ju fan inte lämnat mina barn i sticket.
Särskilt min dotters mamma borde tänka över ett och annat och verkligen skämmas.
Jag är tacksam att jag stått över detta i så många år. Jag ser mig som den vuxne föräldern.
Det beror väl på hur mycket mer man tjänar om man kan köpa jackor och skor mm?
Barnbidraget är ju enkelt att dela, man behöver bara gå in på F-kassans hemsida och fixa det på en minut.
I mitt fall är det jag som tjänar mer. Det är inget problem alls för mig att köpa mer kläder och prylar till vårt barn eftersom jag har mer att röra mig med. Jag ser det som att jag köper kläder till barnet, inte till pappan. Har man varit så dum att man har valt en infantil person som medförälder så får man vara den vuxna - för alltid. Det är ungefär som om ens medförälder skulle avlida. Då får man ta hela ansvaret själv. Likadant är det med mammor/pappor som inte är kapabla att vara föräldrar fullt ut.